هل المملكة العربية السعوديه تصدر منتجات عسكرية ؟

Moaz

😥
وغير كده فاكرين شغل العبيط بتاع الدعم الفني وصيانه ده تصنيع محترم عايشين في عالم موازي والله
ليس هذا فقط، نقلوا تقنية تصنيه العديد من الذخائر والقنابل الموجه الحديثة والطائرات دون طيار ومش فاكر الباقي

صفي النية وتمني لهم التوفيق

ليس هذا فقط، نقلوا تقنية تصنيه العديد من الذخائر والقنابل الموجه الحديثة والطائرات دون طيار ومش فاكر الباقي

صفي النية وتمني لهم التوفيق
بالتوفيق بس لما يكون شغل حقيقي لكن مش شغل اعلام زي اللي احنا شايفينه كلام فاضي صيانه ودعم فني كلام فاضي شغل تهويل اعلامي فقط

SU35EG

Rafale-EG-Sukhoi
عضو مميز

بص .. انا هعذرك انتو فعلآ مش متوقعين ان السعودية وصلت للمرحلة دي بس فعلآ هي دي الحقيقة ومجرد بداية
السعودية اصبحت مركز معتمد لصيانة التايفون خارج اوروبا .. وصيانة محركات الطائرات التابعة لرولزرويس
بجانب تصنيعها لأعقد تقنيات الطيران وصيانة المحركات لمقاتلات مختلفة بل وتصنيع قطع غيارها !
وأجزاء الطائرات التي تتطلب آلات عالية التطور مثل الأجنحة والمقدمة وحامل الذخائر .. عقبالكم ان شاء الله

مشاهدة المرفق 4376

مشاهدة المرفق 4377

مشاهدة المرفق 4374

مشاهدة المرفق 4375

أهلا وسهلا اخي الكريم
طبعا من أفضل لأفضل ان شاء الله

هو بالمناسبة موضوع بعض الصيانات الخفيفة دة أمر واجب ويخص إدارات التأمين الفنى في اي سلاح ومطلوب طبعا نظرا لكثافة التشغيل وارتفاع تقنياتها

فدة امر واجب بالتأكد انتو اتأخرتوا فيه

ولكن ان تبدأ متأخراً خير من إلا تبدأ اصلا

وبالنسبة لمجموعات الذيل وقمرة القيادة ان صح التعبير فدة مش محتاج صور لأبطال الصيانات ماشاء الله تبارك الله لابسين بدل بتلمع

انا مش عارف دول maintenance ولا quality assurance

بس خلينا منطقيين

اللي انتو عاوزين تعملوة دلوقتي احنا بنعملوا من اواخر الستينات من صناعة وصيانة قطع الغيار وقمرات القيادة وعجل الطائرات وأشياء أخرى كثيرة

ودة جزء من شق عسكري كبير اعتقد المسؤولين العسكريين عندكم ادري بية سابقاً وحاليا

انا مش عاوز اتكلم عن الشق المدني لو المقارنة في الطائرات واقولك انو مصر
Accredited maintenance center مثلاً للطائرات المدنية

دة مثلاً يعني

مش عاوز اتكلم عن الدبابات ولا اقولك بلاش

كندا اللي معذباكم دي ليها طيارات عندنا بتاعت نقل.... مركز صيانتها مثلا مع قطع الغيار هنا في مصر

مفيش مشكلة انك تبدأ.... بس بأيدي وطنيه... مش بس إدارة وطنيه

هنا اصل الكلام

تحياتي

Saudi silent

لا يعجبنك قوم أنت بينهم فلست منهم ➳
عضو مميز
أهلا وسهلا اخي الكريم
طبعا من أفضل لأفضل ان شاء الله

هو بالمناسبة موضوع بعض الصيانات الخفيفة دة أمر واجب ويخص إدارات التأمين الفنى في اي سلاح ومطلوب طبعا نظرا لكثافة التشغيل وارتفاع تقنياتها

فدة امر واجب بالتأكد انتو اتأخرتوا فيه

ولكن ان تبدأ متأخراً خير من إلا تبدأ اصلا

وبالنسبة لمجموعات الذيل وقمرة القيادة ان صح التعبير فدة مش محتاج صور لأبطال الصيانات ماشاء الله تبارك الله لابسين بدل بتلمع

انا مش عارف دول maintenance ولا quality assurance

بس خلينا منطقيين

اللي انتو عاوزين تعملوة دلوقتي احنا بنعملوا من اواخر الستينات من صناعة وصيانة قطع الغيار وقمرات القيادة وعجل الطائرات وأشياء أخرى كثيرة

ودة جزء من شق عسكري كبير اعتقد المسؤولين العسكريين عندكم ادري بية سابقاً وحاليا
تفضل أعطني اسماء الشركات المصرية التي تصنع ألكترونيات الطيران والأجزاء وقطع الغيار وتصدرها مثل شركة الألكترونيات المتقدمة السعودية مثلآ
وأعطني ايضآ الشركات المصرية التي تحدث وتصين محركات الطائرات والبدن مثل الأواكس والأف16 مثل شركة السلام السعودية مثلآ
ولا توقف عن نشر الأشاعات .. وشكرا لك ..

Saudi silent

عضو مميز

دي مجرد صيانات 🙄🙄
عادي يعني... هو انا لو جبتلك طقم مفكات وتليفون محمول وصورتك وانت بتفكه هروح احط اصور واقول انك بتصنع التليفون؟ 😏
اعتقد ان السعوديه تسير على الطريق الصحيح وفى خلال 10 سنوات يمكن ان تصل لنصف مستوى الصناعات العسكريه المصريه فى الوقت الحالى
بالتوفيق
معروف من التاريخ ان المملكة العربية السعودية زبون
وزبون تقيل بالمليارات ماشاء لله

وهذا طبيعي ناتج عن التحالف الامريكي الاستراتيجي وعدم تنويع مصادر التسليح

الامريكان يعطوك صفحة وياخذو منك كتاب
هذا معروف
معاذ عارف كم مليار دولار صرف في الصفقات السعودية من السبعينات حتي الان؟؟
عارف ان نقل التقنية لم يتعدا بعض الاعوام مؤخرا كرؤية من ولي العهد ؟
عارف مصر في التصنيع الحربي من متي؟
تسمع عن ابو المشير ابو غازالة؟
...............
مش عايز اشوفك كتير يا معاذ قدامي
الدموغرافية السعودية اصلا تعتمد في الوظائف الصغيرة والمهن الحرفية بنسبة تفوق الـ90% على الأجانب خاصة من جنوب شرق آسيا ..

في المطاعم .. في الورش الصناعية .. في الصيانات المنزلية ..

وهذا نابع من كون الجيل السعودي الجديد نشأ كما نقول "وفي بؤه معلقة دهب" !! فلا يرون أن هذه الأعمال والوظائف تليق بهم ..

بل يجب أن يبدأ السعودي مديراََ .. أو في أي منصب مرموق ..

والسعودية لا تملك 10% من البنية التحتية للمدارس الفنية والزراعية في مصر على سبيل المثال .. فـ أكثر من 90% من مدارسهم هي نظام التعليم العادي المنتهي بشهادة ثانوية عامة ..

ف بالمنطق يا أهل المنطق .. بهذه الحقائق الواضحة للعيان ..

كيف فجأة ظهرت قاعدة صناعية في السعودية من المواطنين؟؟!! و حالكم يقول عكس ذلك 180 درجة ..

السعودية معاها فلوس بتشتري كل حاجة .. وده يشمل شراء خط الانتاج بالماكينات بالعمـــــــــــــــــــــــــــــــــــال ..

لأن عدد العمالة اليدوية السعودية لا يكفي لتشغيل نصف عدد المصانع المزعومة حتى!!

والعدد الموجود منهم مخصص للتصوير فقط كما ترون!!
ده الواقع بس الصدمه سببتلك هلوسه السعوديه ضعيفه جدا في التصنيع العسكري مقارنه بمصر
الفكرة انك تعاند معاه في خبرة فرق السنين اللي عند مصر في الصناعة .. مش هتلاقي "مصدر" بـ لغة المنتديات يشرحهالك بالارقام للأسف ...

ف اصبح الواضح عيانا بيانا .. هو فرق ان قاعدتي الصناعية المصرية العريقة .. بإيد أولادي من المدارس الفنية والصناعية .. شاربينها وبتنتقل من جيل لـ جيل

لما أجيب فلبيني يعمل كل حاجة واصرف عليه عشان ياخد دورة التدريب بتاعه الصناعة ..

هو ده اسمه توطين؟؟

وعايز تقنعني ان الشعب السعودي المرفه (قال يعني مش عارفينهم ونص المصريين راحو هناك اصلا وعارفين الوضع)..

عندهم ايد عاملة سعودية كفاية تفتح كمية المصانع اللي بيزعمو انها شغالة عندهم دي ؟؟

والله ما أصدق لو قلتلي ايه .. المصانع دي لو شغالة يبقى جواها هنود وفلبينيين ..

لأختصر الكلام وبشكل سريع .. ماوصلت له السعودية لم تصل له اي دولة عربية حتى هذه اللحظة
من تقنيات صناعة الأقمار الصناعية .. لذلك لا يوجد مقارنة ابدآ .. وعقبالكم ان شاء الله

الى التقنيات العسكرية بل وتصديرها مثل القطع الموجودة في الأباتشي او صواريخ الأمرام
او حتى الصواريخ الموجهة بالليزر مثل مطر 4 والرادارات السلبية التي زارها المصريين للأطلاع عليها
وحتى الأستدامة المحلية للطائرات والمعدات البرية وتطويرها .. والشرح يطول في هذا الأجانب !!

بجانب الدرونات المختلفة والمتنوعة المحملة بذخائر محلية الصنع التي تشتريها مصر من دول اخرى
لان مفيش صناعة محلية لديكم رغم دفعكم المليارات لروسيا وأمريكا وغيره .. ومفيش صناعة حقيقية !!!

بل وحتى تحويل الطائرات المأهولة الى غير مأهولة مثل عائلة النورس او الـ R-22

, وفي النهاية للي بيقول مدارس السعودية ثانوية وبس ومافيش كفاءات .. انتا عارف يابني مين صمم ذيل طائرات بوينج ؟؟
طيب مين صمم هيكل طائرات هوندا جت الجديدة ؟؟ سعودي يابابا ( منير بخش ) وهذا احدى الكفاءات السعودية التي لا يوجد لها مكافئ عربي مثل خبرته !!

مش عارف المسكين ان جامعات السعودية تسجل وتحصد كل عام الألاف من براءات الأختراع والمراكز المتقدمة وهي الأفضل في المنطقة
وبتخرج مئات الألاف من الطلاب سنويآ في أعقد التخصصات بل وتبتعثهم بالخارج لدراسة تخصصات غير موجودة في الوطن العربي من الأساس !!
كما تمتلك السعودية مدن علمية ومراكز بحثية عملاقة لا يوجد لها مثيل ابدآ ابدآ .. وبسواعد ابنائنا ولله الحمد .. لذلك بطلو هبد

019AW20A_1804.jpgبراءة اختراع.jpg
-----

في الأخير انا لم اذكر ولا شي ابدآ عن الصناعات او القدرات السعودية التقنية والبشرية هذا ولا يسوى حتى 1%
والرجاء عدم الكذب والقول بأن هناك صناعة مصرية بدون دليل لأن مصر اصلا تستعين بشركات أمريكية لصيانة الأفـ16
مثل شركة شركة ستاندارد إيرو StandardAero الأمريكية لأعمال الإصلاح والعمرة .. فما بالك بالصناعة ؟؟
لذلك رجاء دعونا نترك الخلافات ونركز على الموضوع بشكل عسكري بحت .. تحياتي

إنطلاق برنامج Pacer Pharaoh لتطوير محركات مقاتلات F-16 المصرية

التعديل الأخير:

SU35EG

Rafale-EG-Sukhoi
عضو مميز
تفضل أعطني اسماء الشركات المصرية التي تصنع ألكترونيات الطيران والأجزاء وقطع الغيار وتصدرها مثل شركة الألكترونيات المتقدمة السعودية مثلآ
وأعطني ايضآ الشركات المصرية التي تحدث وتصين محركات الطائرات والبدن مثل الأواكس والأف16 مثل شركة السلام السعودية مثلآ
ولا توقف عن نشر الأشاعات .. وشكرا لك ..
عزيزي انا لا انشر الإشاعات
انا مفيش ورايا جهات بتطعمني بالصور والأخبار ال fake لغرض النشر والدعاية الكاذبه

اتفضل انت مشكوراً دور انا مش فاضي لأنو ورايا وورا غيري من المصريين طريق مختلف يعتمد على أيدينا لا بيد غيرنا

Waiting for your justifications 😊

Saudi silent

عضو مميز
عزيزي انا لا انشر الإشاعات
انا مفيش ورايا جهات بتطعمني بالصور والأخبار ال fake لغرض النشر والدعاية الكاذبه

اتفضل انت مشكوراً دور انا مش فاضي لأنو ورايا وورا غيري من المصريين طريق مختلف يعتمد على أيدينا لا بيد غيرنا

Waiting for your justifications 😊
انتا نشرت معلومة مغلوطة ويجب عليها اثباتها او الأعتذار عنها ..ده الي نعرفه كلنا الا بقى لو انتا متعمد تكذب للشعور بالنقص
والمحاولة التنقيص من صناعات غيرك والرفع بصناعات دولتك الي مش موجودة اصلا ده شيئ تاني وممكن اعذرك فيه .

SU35EG

Rafale-EG-Sukhoi
عضو مميز
انتا نشرت معلومة مغلوطة ويجب عليها اثباتها او الأعتذار عنها ..ده الي نعرفه كلنا الا بقى لو انتا متعمد تكذب للشعور بالنقص
والمحاولة التنقيص من صناعات غيرك والرفع بصناعات دولتك الي مش موجودة اصلا ده شيئ تاني وممكن اعذرك فيه .

عزيزي انا ما نشرتش معلومة واحدة غلط

اتعب نفسك بدل الكلمتين اللي محفظينهالكم ودايرين بيهم واشتغل شوية وهات المعلومة
وحاول تبقى الأفضل
دي حاجة متزعلش

وبالنسبة لدولتي اللي ليها افضال عليكم

فممكن تسأل عنها أي حد محترم وبيفهم لزيادة معلوماتك الضعيفة

انا اعذرك.... التوجيه والمناقشة في اتجاة واحد يسبب العجز وقلة الإدراك بالعالم الخارجي

وخلي بالك محدش انتقص من ربعكم.... انتو علماء افذاذ ماشاء الله وكل حاجة بتتعمل عندكم

اذكر على سبيل المثال السترات الواقية للرصاص

حاجة فعلاً محترمة جداً

عزيزي.... احب اقولك حاجتين

أولا مصر في مكان.... والباقي في البستان... او الصحرا أيهما وصعب انها تاخد ال feedback من تلاميذتها
وثانيا.... واضح انو عقلية كوريا الشمالية حاضره وبقوة كثيراً في محيطنا العربي... و هي منهجية وفكرة الحقيقة

hossam_kng

Dead Shot
انت جايب لهم كل حاجة بالمصادر والمستندات والأدلة والصور، وبردو لسه بيعاندو ورافضين يعترفوا بالحقيقة

القارئ المحايد سيعرف الحقيقة

بالتوفيق للسعودية الشقيقة، معظم المصريين يحبون السعودية، لا تلتفت للقلة القليلة الذين يهاجمونها
بتفكرنى بأبو العروسة :D ... مع احترامى للاشقاء فى المملكة

Saudi silent

عضو مميز
عزيزي انا ما نشرتش معلومة واحدة غلط

اتعب نفسك بدل الكلمتين اللي محفظينهالكم ودايرين بيهم واشتغل شوية وهات المعلومة
وحاول تبقى الأفضل
دي حاجة متزعلش

محدش قال انها حاجة تزعل .. الي بيقول حاجة لازم يثبتها بمصدر او صور ؟ ده المعروف زي ما انا بعمل !! ممكن تثبت كلامك بمصدر ؟؟
انا مش مصري عشان اعرف ايه الشركات الي عندكم او ممكن ابحث عنها ازاي !! وأيه المنتجات بالضبط ؟؟ تفضل لكم الحرية في توضيح الأمر
انا ذكرت سابقآ ان مصر لا تمتلك صناعة حقيقية كما يروج البعض بل حتى تستعين بشركات اجنبية لصيانة وتحديث عمودها الفقري من المقاتلات ..

في الأخير انا لم اذكر ولا شي ابدآ عن الصناعات او القدرات السعودية التقنية والبشرية هذا ولا يسوى حتى 1%
والرجاء عدم الكذب والقول بأن هناك صناعة مصرية بدون دليل لأن مصر اصلا تستعين بشركات أمريكية لصيانة الأفـ16
مثل شركة شركة ستاندارد إيرو StandardAero الأمريكية لأعمال الإصلاح والعمرة .. فما بالك بالصناعة ؟؟
لذلك رجاء دعونا نترك الخلافات ونركز على الموضوع بشكل عسكري بحت .. تحياتي

إنطلاق برنامج Pacer Pharaoh لتطوير محركات مقاتلات F-16 المصرية

التعديل الأخير:

Saudi silent

عضو مميز
اهي ده دره التاج في الصناعات العسكريه السعوديه دهان ضد الصواريخ
ههههههههههههه

لسه ماوصلتش لكم التقنية دي .. بيستعملها البنتاجون ايضآ في المباني ,, جهل عظيم ربنا يعينني في تصحيحه للبعض ..
لا يعرفون الدهانات المضادة للأنفجارات والتأثيرات الأخرى معقولة ؟؟

لسه ماوصلتش لكم التقنية دي .. بيستعملها البنتاجون ايضآ في المباني

لا احنا ماشاء الله سايبينه للسعاوده يستخدموها + الفيديو ملوش علاقه بالتبرير الساذج اللي انت جايبه دي حاجه ودي حاجه

Saudi silent

عضو مميز
لا احنا ماشاء الله سايبينه للسعاوده يستخدموها ضد ولاعات الحوثي
+ الفيديو ملوش علاقه بالتبرير الساذج اللي انت جايبه دي حاجه ودي حاجه
بيستعمله البنتاجون في المباني .. وهي مادة مضادة للأنفجارات والأختراق ,, انتا متأكد انك مصري ؟؟ لان ذكائك ماشاء الله خارق

• اعجاب
التفاعلات: Moaz
بيستعمله البنتاجون في المباني .. وهي مادة مضادة للأنفجارات والأختراق ,, انتا متأكد انك مصري ؟؟ لان ذكائك ماشاء الله خارق
لا والله سايب ردودك وبتعدل في ردودي بس انا اعذرك من الصدمه التي سببت لك التخبط يمينا ويسار

Saudi silent

عضو مميز

للأسف .. اصبح بعض الأعضاء يتحامل على دولة بأسرها ويحاول التقليل من قدراتها بشتى الوسائل بل والطعن في مقدرات شعبها
من أجل حقد دفين على شخص واحد او موقف سابق حصل !! لدرجة اصبح المنتدى وهو في بداياته مرتع للفتنة والتفريق
#مغلق ..

Nile crocodiles

عضو مميز

بص .. انا هعذرك انتو فعلآ مش متوقعين ان السعودية وصلت للمرحلة دي بس فعلآ هي دي الحقيقة ومجرد بداية
السعودية اصبحت مركز معتمد لصيانة التايفون خارج اوروبا .. وصيانة محركات الطائرات التابعة لرولزرويس
بجانب تصنيعها لأعقد تقنيات الطيران وصيانة المحركات لمقاتلات مختلفة بل وتصنيع قطع غيارها !
وأجزاء الطائرات التي تتطلب آلات عالية التطور مثل الأجنحة والمقدمة وحامل الذخائر .. عقبالكم ان شاء الله

مشاهدة المرفق 4376

مشاهدة المرفق 4377

مشاهدة المرفق 4374

مشاهدة المرفق 4375

يا استاذي مع احترامي لكل ما ذكرته هذه مجرد صيانات ودعم فني للطائرات للحفاظ عليها في حالة قتالية معقولة وكل هذه الصيانات بتحدث في معظم الدول وفي دول اقل امكانيات من السعودية ومصر
فهذا شئ عادي وليس شئ خارق للعادة لكي تحاول ان تظهره على ان المملكة هي الوحيدة في المنطقة التي تستطيع عمل صيانات ودعم فني لطائراتها

SU35EG

Rafale-EG-Sukhoi
عضو مميز
محدش قال انها حاجة تزعل .. الي بيقول حاجة لازم يثبتها بمصدر او صور ؟ ده المعروف زي ما انا بعمل !! ممكن تثبت كلامك بمصدر ؟؟
انا مش مصري عشان اعرف ايه الشركات الي عندكم او ممكن ابحث عنها ازاي !! وأيه المنتجات بالضبط ؟؟ تفضل لكم الحرية في توضيح الأمر
انا ذكرت سابقآ ان مصر لا تمتلك صناعة حقيقية كما يروج البعض بل حتى تستعين بشركات اجنبية لصيانة وتحديث عمودها الفقري من المقاتلات ..

انا مش عاوز اتكلم في الفاضي لأنو كلامك فيه نقص كثير اكيد مش حسالك لية

بس تعالي كده نتفرج مع بعض على التقرير دة

https://fas.org › facility › mark0033
Egypt: MILITARY FACTORIES - Federation of American Scientists

طيب بص كده على دي وهاتلنا الصيانه كده من زاوية تانية يا نصر

بص بقي بلدك بتعمل صيانتها فين كده؟؟؟؟؟ 😂😂😂😂

http://www.egyptair-me.com/about/certificates.aspx

دة بقى علشان مصنع حلوان اللي اقدم من بلدان كتير 😞

انا مش عاوز اقولك على الكبيرة

بس خليها دلوقتي ولو إني مبحبش شغل المقارنات لانو هوي ناس مريضة نفسية في منتديات تانية واحنا منحبش ننزل لا لتربيتهم ولا اخلاقهم ولا مستواهم

ممكن نكمل بعدين علشان وقتي غالي والله

دة كان علشان خاطرك

anwaralsharrad

خبير المدرعات
مداخلة صغير حول معلومة لغوية أو علمية (سمها كما شئت) كنت أجهلها شخصيا وهي ما تسبب غالبا اللبس بين الأعضاء فيما يخص ما تنتجه بلده من معدات وقطع غيار وغير ذلك خاصة بالشق العسكري !! هذه المداخلة تخص الفرق بين مصطلحي "التصنيع" Manufacturing ومصطلح "الإنتاج" Production !!! المصطلح الأول يشير لعملية تحويل أي مادة خام إلى منتجات ملموسة ومحسوسة، بينما مفهوم الإنتاج يتحدث عن خلق أو إحداث منفعة من المادة المصنعة وذلك بغرض الإستهلاك !!!! وبكلمات أخرى، التصنيع هو عملية حيث تستعمل المكائن لإنتاج السلع من المواد الأولية raw materials، بينما الإنتاج هو عملية تحويل المصنعات إلى منتجات مكتملة الهيئة.

على سبيل المثال، دولة تصنع نسيج القماش القطني لتستورده دولة أخرى وتقوم بإنتاج القمصان والملابس الداخلية من هذا النسيج وهكذا !!!! في الوطن العربي معظم عملياتنا فيما يخص التقنيات الدقيقة والحساسة هي من فئة "الإنتاج" وليس التصنيع، بمعنى نحن نستورد القطع المصنعه من الخارج وننتج بالتالي تجهيز متكامل مفيد للإستهلاك !!!
في الوطن العربي لا يوجد مراكز بحث علمي ولا نمتلك مخصصات أبحاث ومختبرات ضخمة بالمعنى الحرفي للكلمة ولكن نحن نستقبل الجاهز من الدول المصنعه ونقوم بالتجميع والوصل فقط !!!

والله انا شايف ان السعوديه عندها امكانيات كبيره وبدات تشتغل ومصر ايضا لديها الكثير ولكن افضل دوله عربيه في التصنيع العسكري هي الامارات فرغم مشاريع السعوديه الكثيره لم نري منتج حقيقي يتم دخوله الخدمه او تسويقه ولكن المشاريع مبشره في السعوديه بالاخص صناعة الطيران وندعو لهم بالتوفيق

الاعضاء الذين يشاهدون الموضوع (المجموع: 1, الاعضاء: 0,الزوار: 1)

أعلى