متابعة مستمرة للاجراءات الاقتصادية لرفع الدعم فى مصر

Moaz

😥
أقرت وزارة النقل المصرية زيادة جديدة في تعريفة ركوب مترو أنفاق القاهرة تصل في متوسطها إلى نحو 40 بالمئة وتبلغ في أعلاها 66 بالمائة، على أن يبدأ تطبيقها اعتبارا من اليوم الاثنين، وذلك بغرض "تعويض العجز بين متحصلات التذاكر والإنفاق السنوي".

وقال وزير النقل في تصريح صحفي إن "تحريك التذاكر يساعد الوزارة على سداد جزء من العجز بين ما تنفقه وما تحصله من أسعار التذاكر".

وزادت أسعار بطاقات مترو الانفاق الذي يصل إلى معظم أحياء العاصمة من 3 و5 و7 جنيهات إلى 5 و7 و10 جنيهات على الترتيب، وفي بعض الأحوال تبلغ القيمة 12 جنيها، حال استخدام المرحلة الأخيرة من الخط الثالث للمترو، بحسب بيان لشركة المترو.

وكانت وزارة النقل قد رفعت أسعار تذاكر مترو الأنفاق في مايو 2018، وحددت عدة مراحل للتذكرة بحسب عدد محطات الركوب./ISPOILER]

من حوالى 12 سنة لما كنت بشتغل فى احدى المؤسسات بالقرب من جامعة القاهرة وانا ساكن فى شبرا كنت بركب المترو بجنيه رايح وجنيه وانا راجع (15 محطة).
انهاردة نفس المسافة اصبحت ب 7 رايح و فى الرجوع 7 يعنى زيادة 700%
انا اكيد مع تحريك الاسعار ولكن مش بالشكل ده.

من حوالى 12 سنة لما كنت بشتغل فى احدى المؤسسات بالقرب من جامعة القاهرة وانا ساكن فى شبرا كنت بركب المترو بجنيه رايح وجنيه وانا راجع (15 محطة).
دايما لازم عشان القياس يكون مظبوط ترجع اى شئ لمثيلة ....بمعنى ما هى التكلفة الحالية لنفس المسافة بالميكروباص و كذلك ب التاكسى ......سوف تجد ان التكلفة فى الحالتان اعلى بكثير من المترو مع العلم ان المترو يوفر وقت و جهد

خد الميكروباص

AKS

دي تراكمات سنين للاسف

خد الميكروباص
انا مش ضد تحريك الاسعار حضرتك
انا مع التدرج فى تحريك سعر التذكرة
يعنى لو مبارك من وقت افتتاح المترو كان يزود سعر التذكرة ربع جنيه كل 3 او 4 سنين كنا وصلنا لسعر التذكرة الحالى او على الاقل قربنا من السعر الحالى انما انك تحرك السعر 7 اضعاف او اكثر فى اقل من 6 سنوات انا شايف انه كتير جدا.

دايما لازم عشان القياس يكون مظبوط ترجع اى شئ لمثيلة ....بمعنى ما هى التكلفة الحالية لنفس المسافة بالميكروباص و كذلك ب التاكسى ......سوف تجد ان التكلفة فى الحالتان اعلى بكثير من المترو مع العلم ان المترو يوفر وقت و جهد
معاك ان المترو افضل من كل الوجوه وحتى سعره يعتبر بالمقارنة بأسعار وسائل المواصلات الاخرى الافضل ولكن وجهة نظرى ان تحريك سعر التذكرة كان لابد وان يتم بالتدريج مش مرة واحدة كده.
يعنى اللى كان بيستخدم المترو بجنيه بقى يستخدمه ب7 جنيه او اكتر وكل ده فى خلال 6 سنوات فقط.

Nile crocodiles

عضو مميز
معاك ان المترو افضل من كل الوجوه وحتى سعره يعتبر بالمقارنة بأسعار وسائل المواصلات الاخرى الافضل ولكن وجهة نظرى ان تحريك سعر التذكرة كان لابد وان يتم بالتدريج مش مرة واحدة كده.
يعنى اللى كان بيستخدم المترو بجنيه بقى يستخدمه ب7 جنيه او اكتر وكل ده فى خلال 6 سنوات فقط.
يا استاذي التذكرة التي اصبحت ب ٧ جنيه كانت ب ٥ جنيه قبل الإرتفاع الجديد ولم تزيد من جنيه إلى ٧ جنيه مرة واحدة
وكذلك التذكرة التي كانت ب ٧ جنيه تحركت إلى ١٠ جنيه للمحطات التي تزيد عن ١٦ محطة
وهذا يعني أن الزيادة تعتبر تدريجية وليست مرة واحدة وانا اتفق مع الزملاء الذين قالوا ان هذا نتيجة لتراكم اعتمادنا على سعر قليل منذ البداية مما أدى إلى عدم وجود صيانة حقيقية للمترو
تحياتي لك

أركــــــان حــــــــــرب

卂卄爪乇刀
عضو مجلس الادارة
يا استاذي التذكرة التي اصبحت ب ٧ جنيه كانت ب ٥ جنيه قبل الإرتفاع الجديد ولم تزيد من جنيه إلى ٧ جنيه مرة واحدة
وهذا يعني أن الزيادة تعتبر تدريجية وليست مرة واحدة وانا اتفق مع الزملاء الذين قالوا ان هذا نتيجة لتراكم اعتمادنا على سعر قليل منذ البداية مما أدى إلى عدم وجود صيانة حقيقية للمترو
تحياتي لك
للاسف تراكم سنين
وحل اخطاء ترقى للجرائم على مدى عقود
ترتب عليها كوارث للاسف

وللاسف برده فكرة المترو فى الاساس هى لتحفيز الشعوب على ترك وسائل المواصلات الخاصة والتوجه الى المواصلات العامة ومن المنطقى ان يكون فيها من التحفيز مثل الثمن الزهيد مقارنة بالبدائل ولكن على مدى عقود لم تتغير التعريفة مع تغير سعر صرف الجنيه وقيمته مقارنة بمصاريف تشغيله وحتى بدون تطوير او صيانة بالاضافة الى فساد المنظومة مع العمالة الزائدة مع تهالك وسائل التشغيل وورش الصيانة ادى الى كارثة لدرجة قطارات تعمل منذ ١٩٨٩ لم تتغير او تتطور ٣٠ سنة بالنسبة للخط الاول من العمل المتواصل بتحصل فين دى !!

فى طفرة حاليا بتحصل فى كل وسائل النقل العامة من الالات ومنظومات وطرق وخدمات ووسائل مساعدة من منظومات اشارات وكبارى علوية وانفاق ووسائل نقل من قطاعات ومترو ومونوريل وقطارات سريعة وخطوط مترو طولية وعرضية بالقاهرة والمحافظات ترام ومحاور عرضية على النيل ووسائل النقل النهرى والبرى وكل ده لم يتم ببلاش ولن يتم تشغيله وصيانته ببلاش ويارب تتنفذ وتدار وتتصين صح ومن الجهة المختصة بذلك

اللى بيحصل على قد ما هو ظالم باثره الاقتصادى الانى على فئات دنيا فى المجتمع على قد ما هو الصح ارجوا بس تسهيل موضوع الاشتراكات لمعتادى ركوب المترو بشكل منتظم من طلبة وعمال وموظفين ومراقبة وسائل النقل البديلة حتى يتم تخفييف الضرر ولو بشكل بسيط

التعديل الأخير:
انا مش ضد تحريك الاسعار حضرتك
انا مع التدرج فى تحريك سعر التذكرة
يعنى لو مبارك من وقت افتتاح المترو كان يزود سعر التذكرة ربع جنيه كل 3 او 4 سنين كنا وصلنا لسعر التذكرة الحالى او على الاقل قربنا من السعر الحالى انما انك تحرك السعر 7 اضعاف او اكثر فى اقل من 6 سنوات انا شايف انه كتير جدا.
هي دي المشكله مبارك لبسنا في الحيط تلاتين سنه همه الوحيد يبقي الحال علي ما هو عليه و المشكله انك متقدرش تقول عليه كلمه لان علي الاقل مصر حالها مش زي سوريا العراق ليبيا بسببه. متبقاش عارف تسب له الدين ولا تعمله تمثال

تحياتي لك
الزيادة حدثت بالتدريج ولكن فى خلال فترة زمنية قصيرة جدا.
اللينك الاول فيه معلومات من 2017 عن مصاريف تشغيل المترو ب 900 مليون جنيه سنويا واللينك التانى بالامس وفيه تصريحات لكامل الوزير عن مصاريف تشغيل المترو ب 8 مليار جنيه سنويا.

ازاى تضخمت مصاريف التشغيل من 900 مليون الى 8 مليار فى 3 سنوات فقط.
احنا مش بنتكلم عن اسرار عسكرية ومن حق الناس تعرف التفاصيل.
زى ما قلت انا مش ضد مبدأ زيادة سعر تذكرة المترو ولكن وجهة نظرى ان الزيادة فيها مبالغات وخلال فترة قصيرة جدا وفى رأيي ايضا ان الزيادة كانت من الممكن توزيعها على سنوات اكتر مع توفير بعض النفقات.
تحياتى لحضرتك

ARX160

إ بـن مـهـد الـحـضـارات
مشرف عام
هيا الناس الي بتقول مع تحريك الأسعار
دي عايشة معانا في مصر الي نعرفها؟؟
انا مستعد ادفع الرقم الي يقولوه
بس الاقي خدمة محترمة ونضيفة
مش ادفع مبالغ ملهاش اي ستين لازمة وفالاخر خدمات لا تليق بدولة عاجزة
ده بخلاف الضرائب والرسوم علي كل شئ حتي العيش بقا بينقص
والمرتبات زي ماهيا
مرتبات سنة ٢٠٠٠ لسه شغالة

卂卄爪乇刀
عضو مجلس الادارة
اللينك الاول فيه معلومات من 2017 عن مصاريف تشغيل المترو ب 900 مليون جنيه سنويا واللينك التانى بالامس وفيه تصريحات لكامل الوزير عن مصاريف تشغيل المترو ب 8 مليار جنيه سنويا.

زى ما قلت انا مش ضد مبدأ زيادة سعر تذكرة المترو ولكن وجهة نظرى ان الزيادة فيها مبالغات وخلال فترة قصيرة جدا وفى رأيي ايضا ان الزيادة كانت من الممكن توزيعها على سنوات اكتر مع توفير بعض النفقات.
تحياتى لحضرتك
الهيئة مكانتش بتدفع مقابل خدماتها لباقى الجهات الحكومية

زى مثلا الكهربا والغاز الخ الخ

كل الجهات والوزارات والهيئات والاجهزة والمديريات والمصانع والشركات الخ الخ الخ مكانوش بيدفعوا مقابل الخدمات المرتبطة بالجهات الحكومية الخدمية الاخرى او المرتبطة بيها وبيعتبروها اتاوات ومبتنزلش فى مصاريف التشغيل والميزانيات والجهات الخدمية بتسلك المسلك القانونى للتحصيل وحلنى بقى محدش بياخد اكشن لانك اكيد مش حتقطع الكهربا على المترو كمثال لعدم السداد خد على كدة كتييييييير واعتقد دا دلوقتى مبيحصلش

Moaz

😥
العيش بقا بينقص
التموين تقلل حجم رغيف الخبز لـ 90 جراما بدلا من 110 جرامات اعتبارا من الغد

卂卄爪乇刀
عضو مجلس الادارة
هههه حل ذكى وخبيث لرفع الدعم بالتدريج

توقعته من ٢٠١٥ بس دى اول خطوة فقط

الحكومة مش حتخلى دعم لاى سلعة او خدمة بس بالتدريج ولحد دلوقتى ناجحة فى خطتها

معك حق فى هذة النقطة ....لكن الاقتصاد و ظروف كورونا جعل التسريع بزيادة الاسعار امر حتمى ......الخلاصة ان الدولة المصرية ستنهى الدعم العام و تريد ان تخصص دعمها فقط للطبقات الفقيرة و المعدمة .....فقد بداتها بتحرير اسعار الوقود ثم المواصلات واعتقد انه مع انتهاء العقل الالكترونى للدولة المصرية فى العاصمة الادارية الجديدة سيتم النظر فى دعم التموين و الخبز على اسس اكثر عدالة و موضوعية
تحياتى

Nile crocodiles

عضو مميز

تحياتى لحضرتك
زيادة المصاريف جزء راجع منها لإعادة رفع كفاءة خطوط وعرباتوالمترو ولا تنسى أيضا الخطوط الجديدة وتكاليف إنشائها بالإضافة إلى عربات المترو الجديدة وكذلك سياسة الدولة في ضرورة استدامة الخدمة الجيدة لخطوط المترو لذلك الدولة بتعمل في اي مشروع على ضرورة إستعادة تكاليف المشروع وخصوصا لو كانت هذه المشاريع القروض خارجية
الخلاصة عصر تحمل الدولة لأي تكاليف إضافية من ميزانيتها لن يحدث الدولة بتبحث عن تغطية تكاليف اي مشروع وكذلك تبحث عن الربح نختلف او نتفق في وبهذه النقطة ليس موضوعنا الآن
لكن اجابتي عليك في التعليق الأول عن عدم ذكرك ان الزيادة كانت مرة واحدة وهذا ليس صحيح الزيادة تمت على مراحل في خلال آخر ٤ سنوات
تحياتي لك

خطوه بتؤكد اننا ماشيين فى الطريق الصحيح لازم الدعم كله يتشال
طبعا انتا جايب الخبر ده وفاكر انه حاجه وحشه بس معلش حاول مره تانيه
وربنا يحرق الاخوان الملاعين قول امين يا معاذ

Moaz

😥
خطوه بتؤكد اننا ماشيين فى الطريق الصحيح لازم الدعم كله يتشال
طبعا انتا جايب الخبر ده وفاكر انه حاجه وحشه بس معلش حاول مره تانيه
وربنا يحرق الاخوان الملاعين قول امين يا معاذ
يجب إزالة الدعم وفرض الضرائب علي الأغنياء أولا ثُم الفقراء، مثلا ضريبة الدخل يجب أن تكون نسبتها أكبر علي الأغنياء الذين يحصلون علي عشرات الآلاف كل شهر وعدم مساواتهم في الضريبة بالفقراء محدودي الدخل

تقليل حجم الرغيف مش هيخلي الدولة تقبض دهب، القبض علي الغشاشين والفاسدين في مجال التموين سيوفر أطنان من الدقيق أكثر من ٢٠ جرام سيتبعها ٢٠ جرام لحد ما الرغيف يجي له أنيميا ونحافة مُفرِطة.

الإخوان المسلمون بهم الحلو والوحش، فالتعميم مش حلو، وما دخل الإخوان بالموضوع!؟ ، البعض لديه فوبيا ووسواس من الإخوان منذ أكثر من ٧ سنين وفي الآخر بيقول الإخوان انتهوا، ههههههههههه.

الاعضاء الذين يشاهدون الموضوع (المجموع: 1, الاعضاء: 0,الزوار: 1)

أعلى