متجدد متابعة تطورات سد النهضة الأثيوبي

أنا أكثر حد اتهاجمت هنا في المنتدي بسبب موضوع سد النهضة و تم التطاول عليا و السخرية مني و اتهامي بالخيانة .
لكن الحق يقال أما بشتكي بيجيلي حقي تماما... غير منتدي الدواعش و المرضي النفسيين التاني.

أما فئة المحتكرين للوطنية و المطبلاتية فنصيحة ما تحاولش معاهم لأن مفيش أمل فيهم و لو تفتكر كلامهم ١٠ رمضان لا ٣٠ يونيو لا الخطة تم وضعها لا مجلس الامن القومي قرر الضرب لا مش هيتم الملأ لا الملأ مش هيأثر لا أصلا السد مش خطر لا السد ده من مصلحة مصر.

و تبريرهم واحد .... القيادة أدري و أعلم و بتفهم عن الشعب كله .....

و الحقيقة إننا شعب من القصر فاقدي الأهلية لا يحق لنا العلم و لا الرأي و لا نستحق أي مقدار من الرشد في الإستشارة. و لذلك القيادة هي من تفكر و تنفذ لنا و ما علينا إلا القول كما كانت تقول الشعوب للسلاطين ( سمعا و طاعة يا سيدي ).... و إلا فاننا خونة متآمرين و في أحسن الأحوال جهلة يجب الحجر علينا و علي آرائنا.

موضوع السد هو فشل ذريع للقيادة المصرية و القبول بأستمراره و بقاءه كارثة سندفع ثمنها غاليا.

السد ليس للكهرباء ولا التنمية باعتراف كل وزراء الري المصريين . فلماذا قبلنا وجوده و ندافع عن استمرار بقاؤه؟؟؟
احترامي
طب انا هرد عليك بالمنطق والعقل بعيد عن الطبل والكلام ده (اسمحلى )
انت عاوز الرئيس يضرب السد صح .وعندك وجهة نظر ان السد مش على شان الكهرباء بل عاوزين يحجزو الماء عننا .كلامك عقلانى ورائع .الرئيس سمع كلامك واعلان الحرب على اثيوبيا وهيدمر اثيوبيا كلها مش السد بس .بس هل لما ينزل علينا عقوبات والحاجه تبقا بى 5اضعاف والجنيه المصرى نزل عليه عقوبات ويرجع يدمر انت هتسكت وتستحمل ولا هترجع تشتم فى الرئيس وتقله امشى احنا مش لقين ناكل وده الى هيحصل وانا اول واحد هعمل كده لانى مش هستحمل ...ومتقليش ان محدش يقدر يفرض عقوبا واحنا هنعمل .لا هيقدرو وانت هتكون ادتهم الفرصه وهيرجعوك 10سنين وراء يعنى كل الى انت بتعمله ضاع وخد عندك اى دوله بتديك تكنولوجيا هتمنعها عند واولهم المانيا يبقى انت بوظت كل حاجه ...طب امتى ينضرب لما يبقى وقع ضرر جسيم عليك (وتسبت للعالم ان السد مش للتنميه انما سد سياسى.وحجز الماء) فيه مثل رائع ..جارك جه ادام الشباك الى بيدخل للبيت عنك هواء ومفيش حاجه تانيه تدخل هواء لو عمله هيموتك وجه قلك هبنى لو ضربته يبقا انت الى غلطان لازم يقفل الشباك خالص وبعدين تروح تدور فيه الضرب ولما حد يسئل تخدو وتوريه المنظر هيبقا الحق معاك (وساعتها هوه الى هيهد الى بناه)..ارجو ان المثل يكون وصل ليك ....انت شخص حكمت على حاجه وانت لاتعرف عنها شئ يعنى سؤال ليك ماذا تعرف عن السد .انا اقلك انت لاتعرف اى حاجه غير الى الددوله عوزه تعرفهولك وده الى بيظهر فى الاخبار خلاف كده محدش يعرف ايه الى بيحصل جوه ..اسف على الكتابه الكثيره

Falcon8

خبراء المنتدى
انت عاوز الرئيس يضرب السد صح .وعندك وجهة نظر ان السد مش على شان الكهرباء بل عاوزين يحجزو الماء عننا .كلامك عقلانى ورائع .الرئيس سمع كلامك واعلان الحرب على اثيوبيا وهيدمر اثيوبيا كلها مش السد بس .بس هل لما ينزل علينا عقوبات والحاجه تبقا بى 5اضعاف والجنيه المصرى نزل عليه عقوبات ويرجع يدمر انت هتسكت وتستحمل ولا هترجع تشتم فى الرئيس وتقله امشى احنا مش لقين ناكل وده الى هيحصل وانا اول واحد هعمل كده لانى مش هستحمل ...ومتقليش ان محدش يقدر يفرض عقوبا واحنا هنعمل .لا هيقدرو وانت هتكون ادتهم الفرصه وهيرجعوك 10سنين وراء يعنى كل الى انت بتعمله ضاع وخد عندك اى دوله بتديك تكنولوجيا هتمنعها عند واولهم المانيا يبقى انت بوظت كل حاجه ...طب امتى ينضرب لما يبقى وقع ضرر جسيم عليك (وتسبت للعالم ان السد مش للتنميه انما سد سياسى.وحجز الماء) فيه مثل رائع ..جارك جه ادام الشباك الى بيدخل للبيت عنك هواء ومفيش حاجه تانيه تدخل هواء لو عمله هيموتك وجه قلك هبنى لو ضربته يبقا انت الى غلطان لازم يقفل الشباك خالص وبعدين تروح تدور فيه الضرب ولما حد يسئل تخدو وتوريه المنظر هيبقا الحق معاك (وساعتها هوه الى هيهد الى بناه)..ارجو ان المثل يكون وصل ليك ....انت شخص حكمت على حاجه وانت لاتعرف عنها شئ يعنى سؤال ليك ماذا تعرف عن السد .انا اقلك انت لاتعرف اى حاجه غير الى الددوله عوزه تعرفهولك وده الى بيظهر فى الاخبار خلاف كده محدش يعرف ايه الى بيحصل جوه ..اسف على الكتابه الكثيره
لا تتأسف علي الكتابة فأنا استمتعت بتعليقك.

الحكم علي الشيء فرع من تصوره.

وزراء الري المصريين اعلم مني و منك.
و قالوها صراحة السد ليس للكهرباء و لا التنمية.
اذا اتفقنا هنا علي ارضية مشتركة.

فأنا أري ازالة الخطر تماما و انت تسألني عن عواقب ذلك وهل الشعب سيتحمل ام لا.

و السؤال الرد عليه بسؤال آخر.

عندما كانت سيناء محتلة ماذا فعلنا و الغرب كله مع الصه*اينة؟؟؟ استسلمنا أو حاربنا مع تحمل كل القدر من الخسائر و التضحيات؟؟
فإن لم نتحمل عواقب ذلك لنهر النيل فمتي نتحمل إذن؟؟

و أعيدك لقول الشاعر

فإذا لم يكن من الموت بد فمن العيب أن تموت جبانا.

النقطة المفصلية بالنسبة ليا

أنك تقول عندما يحصل ضرر جسيم و نثبت للعالم ذلك يمكن الضرب.

إذن السؤال هل فشلنا في اقناع العالم بذلك خلال السبع سنوات الاخيرة ؟؟ فهو أحد احتمالين لا ثالث لهما

إما نحن فشلة بكل المقاييس و أنت تلومني علي قولي ذلك

و إما العالم الذي تريد اقناعه هو متآمر ولن يقتنع ولو مات كل المصريين عطشا أو غرقا و هذه خطتهم و مؤامرتهم علي مصر.

في الحالتين العالم لن يقتنع كما تنتظر أنت لنقوم بالضرب.

و أنا أرجح الثانية... فإن كان كذلك فما الحل من رأيك الشخصي؟؟؟؟

ع

عضو محذوف 355

Guest
أنا أكثر حد اتهاجمت هنا في المنتدي بسبب موضوع سد النهضة و تم التطاول عليا و السخرية مني و اتهامي بالخيانة .
لكن الحق يقال أما بشتكي بيجيلي حقي تماما... غير منتدي الدواعش و المرضي النفسيين التاني.

أما فئة المحتكرين للوطنية و المطبلاتية فنصيحة ما تحاولش معاهم لأن مفيش أمل فيهم و لو تفتكر كلامهم ١٠ رمضان لا ٣٠ يونيو لا الخطة تم وضعها لا مجلس الامن القومي قرر الضرب لا مش هيتم الملأ لا الملأ مش هيأثر لا أصلا السد مش خطر لا السد ده من مصلحة مصر.

و تبريرهم واحد .... القيادة أدري و أعلم و بتفهم عن الشعب كله .....

و الحقيقة إننا شعب من القصر فاقدي الأهلية لا يحق لنا العلم و لا الرأي و لا نستحق أي مقدار من الرشد في الإستشارة. و لذلك القيادة هي من تفكر و تنفذ لنا و ما علينا إلا القول كما كانت تقول الشعوب للسلاطين ( سمعا و طاعة يا سيدي ).... و إلا فاننا خونة متآمرين و في أحسن الأحوال جهلة يجب الحجر علينا و علي آرائنا.

موضوع السد هو فشل ذريع للقيادة المصرية و القبول بأستمراره و بقاءه كارثة سندفع ثمنها غاليا.

السد ليس للكهرباء ولا التنمية باعتراف كل وزراء الري المصريين . فلماذا قبلنا وجوده و ندافع عن استمرار بقاؤه؟؟؟
احترامي
لأن حضرتك لا تتكلم بالمنطق اصلا لو انخفاض في وارد النيل الازرق ليه بقي فتحو السدود وفرغو منها حتي الان حاول تبحث عن الخبر من السودان افضل لك وتأكد من الخبر قبل الرد باكثر من مكان أما مساله الهجوم علي حضرتك لأن كلامك بعيد عن الواقع اصلا شكرا لك

Falcon8

خبراء المنتدى
الإعلام المصري يتحدث عن مبادرة يحملها وزير خارجية الجزائر إلى القاهرة حول سد النهضة
31.07.2021 | 14:14 GMT

لا تتأسف علي الكتابة فأنا استمتعت بتعليقك.

الحكم علي الشيء فرع من تصوره.

وزراء الري المصريين اعلم مني و منك.
و قالوها صراحة السد ليس للكهرباء و لا التنمية.
اذا اتفقنا هنا علي ارضية مشتركة.

فأنا أري ازالة الخطر تماما و انت تسألني عن عواقب ذلك وهل الشعب سيتحمل ام لا.

و السؤال الرد عليه بسؤال آخر.

عندما كانت سيناء محتلة ماذا فعلنا و الغرب كله مع الصه*اينة؟؟؟ استسلمنا أو حاربنا مع تحمل كل القدر من الخسائر و التضحيات؟؟
فإن لم نتحمل عواقب ذلك لنهر النيل فمتي نتحمل إذن؟؟

و أعيدك لقول الشاعر

فإذا لم يكن من الموت بد فمن العيب أن تموت جبانا.

النقطة المفصلية بالنسبة ليا

أنك تقول عندما يحصل ضرر جسيم و نثبت للعالم ذلك يمكن الضرب.

إذن السؤال هل فشلنا في اقناع العالم بذلك خلال السبع سنوات الاخيرة ؟؟ فهو أحد احتمالين لا ثالث لهما

إما نحن فشلة بكل المقاييس و أنت تلومني علي قولي ذلك

و إما العالم الذي تريد اقناعه هو متآمر ولن يقتنع ولو مات كل المصريين عطشا أو غرقا و هذه خطتهم و مؤامرتهم علي مصر.

في الحالتين العالم لن يقتنع كما تنتظر أنت لنقوم بالضرب.

و أنا أرجح الثانية... فإن كان كذلك فما الحل من رأيك الشخصي؟؟؟؟
طيب فيه فرق بين انى اعرف ان السد مضر ..وانى اسبت ان السد مضر ده اولا ولحد الان مفيش ما يسبت ان السد مضر لو عندك اسبات ياريت تجيبه ..مش كلام ..والمجتمع الدولى مبيخدش بالكلام
بصراحه انك تشبه مشكلة السد بسيناء للاسف تشبيه مش فى محله لاسباب كثير وانا مش عاوز اطول فى الكتابه بس تشبيه لا يمد للواقع نهائى ولا يتشابه حتى
طيب احنا فشلنا ولا نجحنا ....هل تم طرح قضية مياه فى مجلس الامن قبل كده ......مصر استطاعت نقل الملف من ملف اقليمى الى ملف عالمى ودخلت فيه لاعبين من القوه العظمى (الصين والروس وامريكا)مصر نجحت فى عرض الملف ....من نحية التامر انت احسنت الجميع الان اصبح متاكد ان المجتمع الدولى عاوز يعمل محبس لمصر والتحكم فى القرار بتعنا ..وهنا يدينا سبب وجيه وهو اننا ناخر الضربه بقدر المستطاع كل سنه ناجل ضرب السد فى صالحنا ...والمجتمع الدولى متامر بس لما مصر تضرب بعد ما تسبت ان السد للمياه خلاف ما تتسرع وتضرب وخلاص ......انا مصرى وبيجيلى وقت اغضب من التصريحات الاثيوبيه واتمنى تدميرهم وسحقهم بس انا شاب لسه فى الكليه مش مسؤل عن حد .ميالك بشخص يفكر فى 110مليون ممكن يعملو ايه ...ننتظر وندعم القياده للاتخاذ القرار المناسب فى الوقت الى يحددوه ..الى هوه ان شاء الله ضرب السد

Falcon8

خبراء المنتدى
طيب فيه فرق بين انى اعرف ان السد مضر ..وانى اسبت ان السد مضر ده اولا ولحد الان مفيش ما يسبت ان السد مضر لو عندك اسبات ياريت تجيبه ..مش كلام ..والمجتمع الدولى مبيخدش بالكلام
بصراحه انك تشبه مشكلة السد بسيناء للاسف تشبيه مش فى محله لاسباب كثير وانا مش عاوز اطول فى الكتابه بس تشبيه لا يمد للواقع نهائى ولا يتشابه حتى
طيب احنا فشلنا ولا نجحنا ....هل تم طرح قضية مياه فى مجلس الامن قبل كده ......مصر استطاعت نقل الملف من ملف اقليمى الى ملف عالمى ودخلت فيه لاعبين من القوه العظمى (الصين والروس وامريكا)مصر نجحت فى عرض الملف ....من نحية التامر انت احسنت الجميع الان اصبح متاكد ان المجتمع الدولى عاوز يعمل محبس لمصر والتحكم فى القرار بتعنا ..وهنا يدينا سبب وجيه وهو اننا ناخر الضربه بقدر المستطاع كل سنه ناجل ضرب السد فى صالحنا ...والمجتمع الدولى متامر بس لما مصر تضرب بعد ما تسبت ان السد للمياه خلاف ما تتسرع وتضرب وخلاص ......انا مصرى وبيجيلى وقت اغضب من التصريحات الاثيوبيه واتمنى تدميرهم وسحقهم بس انا شاب لسه فى الكليه مش مسؤل عن حد .ميالك بشخص يفكر فى 110مليون ممكن يعملو ايه ...ننتظر وندعم القياده للاتخاذ القرار المناسب فى الوقت الى يحددوه ..الى هوه ان شاء الله ضرب السد
ملاحظة أخوية.
اسمها يثبت مش يسبت.

منين بتقول المجتمع الدولى عاوز يعمل محبس لمصر و منين بتقول نثبت إن فيه ضرر؟؟
نثبت لمين ؟؟؟ نثبت لنفسنا مثلا؟؟؟.

طبعا مفيش مقارنة بين مشكلة السد ومشكلة احتلال سيناء .
لأن مشكلة السد أخطر مليون مرة.

الأرض لو تم احتلالها مليون سنة هنرجعها انما السد لو موجود في سبع سنين جفاف متتالية انت نفسك مش هتعرف تعيش ولا تأكل.

المهم الحل من رأيك إن القيادة أدري و بس.. انما ايه الفكرة أو الخطة انت لا تعرف.

لأن حضرتك لا تتكلم بالمنطق اصلا لو انخفاض في وارد النيل الازرق ليه بقي فتحو السدود وفرغو منها حتي الان حاول تبحث عن الخبر من السودان افضل لك وتأكد من الخبر قبل الرد باكثر من مكان أما مساله الهجوم علي حضرتك لأن كلامك بعيد عن الواقع اصلا شكرا لك
السودان فتح السدود يا صديقى
لأنه كان محتفظ بكمية مياه إحتياطيه تحسبآ لحجز أثيوبيا 13.5 مليار متر مكعب
و اثيوبيا حجزت حوالى 3.5 مليار
فالمياه القادمه للسودان اكثر مما توقع
أيضآ هناك أمطار فى السودان و تصريفات من بحيرة فكتوريا فى النيل الأبيض
فبالتالى قام بفتح السدود لتصريف المياه لتجنب الفيضان و غرق الأماكن المحاذيه للنهر

و مع هذا يظل فيضان النيل هذا العام أقل من العام الماضى

ARX160

إ بـن مـهـد الـحـضـارات
مشرف عام
لأن حضرتك لا تتكلم بالمنطق اصلا
اختلاف المنطق والرأي ناتج عن رؤية الأشياء بزوايا أخري
الصورة الواحدة ممكن ١٠ يشوفوها كل واحد يشوفها بشكل مختلف
من خلال متابعتي للتعليقات
مفيش حد هنا رأيه فيه تمني لهلاك مصر والمصريين والعرب
كلهم يتمنون الخير لكن بصور مختلفة
انت مؤيد للحكومة اوكي
فيه غيرك مش مؤيدها بس مش معني كدا أنه ضد بلده!!
ياريت تتفهم الوضع
آسف على الإطالة
وارجو الفهم الصحيح لكلامي

انت عاوز الرئيس يضرب السد صح .وعندك وجهة نظر ان السد مش على شان الكهرباء بل عاوزين يحجزو الماء عننا .كلامك عقلانى ورائع .الرئيس سمع كلامك واعلان الحرب على اثيوبيا وهيدمر اثيوبيا كلها مش السد بس .بس هل لما ينزل علينا عقوبات والحاجه تبقا بى 5اضعاف والجنيه المصرى نزل عليه عقوبات ويرجع يدمر انت هتسكت وتستحمل ولا هترجع تشتم فى الرئيس وتقله امشى
احنا مش لقين ناكل وده الى هيحصل وانا اول واحد هعمل كده لانى مش هستحمل ...ومتقليش ان محدش يقدر يفرض عقوبا واحنا هنعمل .لا هيقدرو وانت هتكون ادتهم الفرصه وهيرجعوك 10سنين وراء يعنى كل الى انت بتعمله ضاع وخد عندك اى دوله بتديك تكنولوجيا هتمنعها عند واولهم المانيا يبقى انت بوظت كل حاجه ...طب امتى ينضرب لما يبقى وقع ضرر جسيم عليك (وتسبت للعالم ان السد مش للتنميه انما سد سياسى.وحجز الماء) فيه مثل رائع ..جارك جه ادام الشباك الى بيدخل للبيت عنك هواء ومفيش حاجه تانيه تدخل هواء لو عمله هيموتك وجه قلك هبنى لو ضربته يبقا انت الى غلطان لازم يقفل الشباك خالص وبعدين تروح تدور فيه الضرب ولما حد يسئل تخدو وتوريه المنظر هيبقا الحق معاك (وساعتها هوه الى هيهد الى بناه)..ارجو ان المثل يكون وصل ليك ....انت شخص حكمت على حاجه وانت لاتعرف عنها شئ يعنى سؤال ليك ماذا تعرف عن السد .انا اقلك انت لاتعرف اى حاجه غير الى الددوله عوزه تعرفهولك وده الى بيظهر فى الاخبار خلاف كده محدش يعرف ايه الى بيحصل جوه ..اسف على الكتابه الكثيره
هو سيادتك مش عايش معانا فى مصر و لا إيه
هو إنت ما تعرفش إن الجنيه قيمة نزلت فى 2016
و الأسعار إرتفعت 5 أضعاف
و اسعار الوقود زادت 500%
يعنى اللى انت بتقوله حصل فعلآ و حرفيآ و الناس اتحملت علشان البلد
أجى بعد ده كله و يبقا عندى مشكله فى المياه و نقص فى الزراعه

تشبيه خاطىء شباك و بيت
لأنه لو تم الملىء الثالث مش هتعرف تضربه

و احب أقولك وزير الخارجيه سامح شكرى بنفسه قال إن السد خطر وجودى

و طالما كده يبقا لازم يدمر
السد ده لو كان بيحجز المياه عن دول إقليميه بجوارك مثل إسرائيل تركيا إيران
كان إتضرب فى اول 24 ساعه و بعدين نقعد نتفاوض
لأنها دول لا ترهن مستقبل شعبها على مواقف المجتمع الدولى
و بتعمل اللى هى عايزه فى المنطقه

الحل الأخر إتفاق ملزم و يشمل تقليل حجم بحيرة السد بحيث لا تتجاوز 20 مليار
مع زيادة البوابات و إضافة التوربينات اللى تم إلغائها لزيادة تصريف المياه
مع تنسيق كامل بين الدول الثلاث

هو سيادتك مش عايش معانا فى مصر و لا إيه
هو إنت ما تعرفش إن الجنيه قيمة نزلت فى 2016
و الأسعار إرتفعت 5 أضعاف
و اسعار الوقود زادت 500%
يعنى اللى انت بتقوله حصل فعلآ و حرفيآ و الناس اتحملت علشان البلد
أجى بعد ده كله و يبقا عندى مشكله فى المياه و نقص فى الزراعه

تشبيه خاطىء شباك و بيت
لأنه لو تم الملىء الثالث مش هتعرف تضربه

و احب أقولك وزير الخارجيه سامح شكرى بنفسه قال إن السد خطر وجودى

و طالما كده يبقا لازم يدمر
السد ده لو كان بيحجز المياه عن دول إقليميه بجوارك مثل إسرائيل تركيا إيران
كان إتضرب فى اول 24 ساعه و بعدين نقعد نتفاوض
لأنها دول لا ترهن مستقبل شعبها على مواقف المجتمع الدولى
و بتعمل اللى هى عايزه فى المنطقه

الحل الأخر إتفاق ملزم و يشمل تقليل حجم بحيرة السد بحيث لا تتجاوز 20 مليار
مع زيادة البوابات و إضافة التوربينات اللى تم إلغائها لزيادة تصريف المياه
مع تنسيق كامل بين الدول الثلاث
تمام اسمحلى ارد عليك
1-ايون انا عايش فى مصر معاك
2-اه صديقى اعرف ان الجنيه قمته نزلت ...بس ياريت كنت كملت المعلومه ولم تقصها ..الجنيه نزل بمزاجك انت مش غصب عنك انت الى عومت الجينيه ...منزلش عليك عقوبه نزلته للنص ...ارجو انك تكون عارف الفرق ...ومش هقلك كلام لا ...امبارح مجلة اجنبيه بتقول ان الدولار 7جنيه مصر (القيمه الحقيقيه )بس مصر عمله كده .عوزه تعمل زى الصين وتستفيد من التصدير ...ارجو ان المعلومه تكون وصلت ليك (وتعرف الفرق بين العقوبه والتعويم ) والبنزين تم رفع الدعم كمل المعلومه اخى يرحمك الله تخيل بقا العقوبات هتعمل فيك ايه
.3-محدش مختلف عن ان السد مدمر لمصر ..بس فين الضرر الى وقع عليك لحد الان ...طب ليه مجبتش كلام سامح شكرى لما قال ..هنتصرف حسب الضرر الى هيقع علينا ...فيه فرق انى اكون عارف انه مضر وان يقع الضرر
4-انت مش اسرائيل ولا تركيا ولا ايران الى الغرب بيعتبرهم ولاده ...ولان الدول دى دول الطوق على العرب سيبك من حتت انهم اقويا والكلام الفارغ ده كلنا عرفين ان لو امريكا معندهاش مزاج ان دوله من دول تعمل حاجه هتحط عليها جامد واوباما واسرئيل خير دليل .وترامب واردوغان فى (القس)خير دليل ..انما انت فكر وشوف هيحصل فيك ايه..
5-اتفق معاك
6-انت لم تحاول فهم المثال صديقى

التعديل الأخير:
ملاحظة أخوية.
اسمها يثبت مش يسبت.

منين بتقول المجتمع الدولى عاوز يعمل محبس لمصر و منين بتقول نثبت إن فيه ضرر؟؟
نثبت لمين ؟؟؟ نثبت لنفسنا مثلا؟؟؟.

طبعا مفيش مقارنة بين مشكلة السد ومشكلة احتلال سيناء .
لأن مشكلة السد أخطر مليون مرة.

الأرض لو تم احتلالها مليون سنة هنرجعها انما السد لو موجود في سبع سنين جفاف متتالية انت نفسك مش هتعرف تعيش ولا تأكل.

المهم الحل من رأيك إن القيادة أدري و بس.. انما ايه الفكرة أو الخطة انت لا تعرف.
1تسلم على التصحيح صديقى
2-ومش بس اخطر لا الملف مختلف تشبه ارض بالسماء .انا من البدايه استغربت تشبيهك لانه لا يخرج من طفل اعزك الله .وكل الى هتبنى كلامك عليه هيكون خطأ
3-والله يصحبى انا ولا وزير دفاع ولا مخابرات ولا فى ايدى اى حاجه ولا انا مطلع على اى حاجه مهما كانت .انا شخص عادى جدا بقول رئى ..اقل من ان يكون عندى خطه والكلام الكبير ده ...
4-بالطبع القياده هى الادرى والحل عندها حبينا او محبيناش .

echo11

الادارة
طاقم الإدارة

Falcon8

خبراء المنتدى
التسريبات أن مصر تطالب بجولة مفاوضات جديدة

ع

عضو محذوف 355

Guest
التسريبات أن مصر تطالب بجولة مفاوضات جديدة
اولا قولت أن السودان صرحت أن فيه عجز بإيراد النيل في السودان وهي الآن فيها فيضان وثانيا قولت أن مصر هي الي طالبه مفاوضات والجزائر هي الي جايه برساله للتفاوض نفسي افهم حضرتك ها سوف تستفيد منه من الاخبار المغلوطة الي بتنشرها ياريت تتقي ربنا في بلدك افضل

Power is law

طالب علم
عضو مميز
كيف سهل تخريبها ؟ هذا كان قبل سنة 2019 اما الان فتم كبح كل شيئ
الجزائر ساعدت مصر ايام كنس الاخوان و ساعدت في اعادة المقعد المصري في افريقيا و لا اعتقد حقا انه يوجد خلاف عميق في الملفات ٫ الاخوة في مصر يتحسسون زيادة من التحركات الجزائرية ٫ خاصة ان اخر 10 سنوات كانت قاحلة دبلوماسيا و كانت الجزائر فعليا منغلقة على ذاتها و الان هي تحاول العودة لدورها الطبيعي في افريقيا خاصة انها استثمرت الكثير و من بين الدول المؤسسة للاتحاد الافريقي .
ثقلنا الاساسي الان يصب على تهدئة الاوضاع في حدودنا كاملة لانها مشتعلة باكملها بخصوص دعوة اثيوبيا الجزائر للتفاوض فالجزائر كانت مشهورة منذ القدم بانها وسيط جيد بين الاطراف و بعض الاتفاقات الدولية مازالت الى يومنا هذا من بينها اتفاق الجزائر بين العراق و ايران حول الحدود ٫ و الدعوة الاثيوبية لامعنى لها دون تجاوب مصري و سوداني !
هدو شوي اعرف ان المشكل حساس لكم خصوصا قضية النيل فهي حياة او موت و احترم هذا و انا متأكد ان الجزائر ستدعم اي خطوة مصرية و ستوفر غطاء سياسي ان اقتضت الحاجة .

مشاهدة المرفق 11772
كلامك عقلاني جدا

محمد

طاقم الإدارة
مشرف عام
اي اساءة لدولة الجزائر او اي من قيادتها ستحذف المشاركة فورا من الان حتي لا ياتي احد و يقول لماذا تحذف مشاركاتي

الاعضاء الذين يشاهدون الموضوع (المجموع: 12, الاعضاء: 0,الزوار: 12)

أعلى