متجدد متابعة تطورات سد النهضة الأثيوبي

Tamer tiger

عضو مميز
انا قرئت الخبر الامريكى وقرئت انه نجح ..بس بلنسبه لمصر اول مره اسمع منك الخبر
الروايه زى ماقولتلك وانا برجحها وكانت خاصه بالكاسا لكن العدد غير معلوم

مارشـال

خبراء المنتدى
هو فيه حته في كلام الرئيس يعني حسيت إن عندنا جزأ من المشكلة
هو بيتكلم عن تفاوض جديد واتفاق جديد
يبقى اتفاق 2015 كان فيه بعض العوار وتم استغلاله بشكل خاطئ
هل احنا من باب حسن النية تركنا بعض البنود بدون التحديد الشديد لها وبالتالي قفز عليه الجانب الأثيوبي ونكث بوعد غير مكتوب
وبالتالي جزأ من عنجهيتهم جه من الحته دي
وهو نفس الجزأ اللي مكبل حركتي
وبالتالي
أنا ممكن عالورق معنديش 100% موقف سليم
في حالة زي دي
يا إما هحاول التفاوض من تاني ... زي كلام إمبارح
يإما أنا كمان قفز على الإتفاقية زي ماهمه عملوا مع تحملي بقى ضريبة عوار اتفاق 2015 اللي ممكن تكون خسارة رصيد دولي / عقوبات سلاح / عضوية الإتحاد القاري
وده اللي مخليهم ماسكين في موقفهم وبيستفزوك كمان
وده اللي مخلي تركيا تنط في اثيوبيا علشان يبقى الحل العسكري صعب على قد مايقدروا وكده كده انته مضرور يا إما فاقد المياه أو هتضرب وتتحمل العواقب
وهو ده اللي بيفسر موقف الأتراك من الحديث الإعلامي من فترة بالتقارب مع مصر وهوب مره واحدة قلب عليك وبيغازل اسرائيل
وهو ممكن يكون بعد كده مساومة على موضوع ليبيا واليونان وثروات الغاز والترسيم
وهو ده اللي مخليك ماسك في السودان علشان مايقربوش منك أكتر

للأسف ده تفسير جه في دماغي

مارشـال

خبراء المنتدى
بناء على الفرضية اللي فوق دي هنفسر كام موقف
1-ميوعة بعض المواقف العربية علشان ماتعملش حشد رأي في اتجاه واحد ويفسر برغم إن الإمارات لها استثمارات في أثيوبيا إلا أننا مادخلناش معاهم في خلاف بالعكس اللقاء الأخير بين زعيمي مصر والإمارات كان لقاء ودي للغاية وبالتالي الإمارات هنا ممكن تكون بالنسبة لينا قوة ناعمة وللأثيوبيين وجهة استثماريه في نفس الوقت
2-موقف الروس وغالبا فيه حد ساعد الأثيوبيين أو همه أنفسهم في تخطي اتفاق 2015 قانونيا وشرحوا ده للروس والصينيين والأمريكان وساعتها لو قلنا الأمريكان ملتزمين الصمت حاليا (كده احنا بنتكلم عن حليف حقيقي شايفك غلطان بس ساكت ).
3-هو نفس كلام د مصطفى الفقي إن الحل في إسرائيل
4-هو نفس فكرة إحنا سكتين ليه ومش بنلوح بورقة القوة ليه وليه تعاملنا بارد
رأيي هو مش برود

لو هفكر في حل للمشكلة دي من منظوري
-يا هسكت ... بس المد الإخواني نشط على صفحات التواصل الإجتماعي وتقريبا نفس اللهجة ..احنا بعنا النيل في 2015 ... والمد ده زاد قوي اليومين اللي فاتوا وعلى وتيرة واحده واخده شكل تعليمات محددة وبتتطبق حرفيا مفيهاش مجال لإضافة كلام تاني وده بيخلي الدنيا تزيد وتزيد وكده الأتراك بيلعبوا بديلهم القذر في الداخل وبعد ماكانوا بيلحسوا جزمتنا من شهر علشان نتفاهم .. النهارده بيغير اللهجة الإعلامية ضدك طالق كلابه بس من جوه ولو ماتمسكوش دلوقتي الكلاب هتجيب كلاب
-الحل التاني وده أنا بعشه
حل شمشون
بداية حل أزمة سد النهضة من ليبيا ... أحشد قوات نوعية واتحرك ورا الخط الأحمر واستهدف المليشيات واتحرك ضد اللي سمعناه من يومين عن تدفق مزيد من المرتزقة (توقع طيارة ... تقودها لداخل حدودك وتعمل هبوط إجباري) المهم أي عمل هجومي من ناحيتنا هناك هيحيد تركيا تماما لأنهم عرفوا كده إننا رصدنا المخطط وهنضربه في عمقه وهو ليبيا نفسها وده يفسر ليه الراجل بتاع ليبيا كان في حفل افتتاح قاعدة 3 يوليو
الحل ده لو اتعمل رد الفعل الإثيوبي بعدها هيديني مؤشر مهم
لو اتعدلوا ... يبقى كده الدنيا بانت وهمه اتعدلوا وعرفوا إني لوغلطت في 2015 عالورق هصلح غلطتي في 2021/2022 بالطيران الحربي.
طيب الحته دي مافرقتش ... كده كده عالوضع الحالي الحل العسكري احتمالاته كبيرة وهتبقى سكة واحدة هدفها القضاء على التهديد مهما كانت الخسائر .
نقطة كمان ... 2 برجاميني و الغواصات وزوارق الدورية الساحلية ... تقريبا احنا عارفين إن مشكلتنا هتبقى مع الأتراك
قواتنا البحرية حاليا أكبر بكتير قوي من المطلوب لحماية ثروات الغاز بالعكس أنا بجيب قطع بإزاحات كبيرة يعني بتكلم في حرب مياه زرقاء
4غواصات تايب ... الفرنسيين هيخشوا بالسكوربيون استغلالا لقطيعتهم مع الأتراك
من الاّخر أنا بحشد قوات تسيطر على طول ساحل ليبيا وقت ماحتاج علشان أحرق الورقة دي خالص ويبقوا رهائن

خيال علمي ممكن
بس دماغي جابتني على كده

مارشـال

خبراء المنتدى
اوعي تقول كده... انت حتعرف أكثر من القيادة و المؤسسات؟؟
مجرد فرضية نسبة خطأها عندي أكبر بكتير من صحتها
بس حتى ولو
أنا أقدر أخش بمجهود عسكري على كام محور علشان ماتبقاش ايدي اللي بتوجعني
بس في الاّخر ... فرضية

مارشـال

خبراء المنتدى
رأيي
لازم عملية عسكرية نوعية نعملها دلوقتي مع أي هدف
استعراض القوة في حفل افتاح 3 يوليو مكانش كافي
ولو كانت العملية دي اغتيال كبير مستشاري الأتراك في ليبيا
أو زي عملية الوطية كده
الرسالة هتوصل ... أنا ممكن أشعل الفتيل في أي وقت
ومكن أنحي دعاوى السلام وأخالف منهجي وأتجه للعدوانية .. والعدوانية الشديدة كمان
واللي هتضربه للترك في ليبيا هنسمع صريخه في أثيوبيا
ده مجرد رأي

أنا بحب كده أتخيل عدو كبير واضرب ضرب مبرح
طلع الكلام صح وعدو ... أدينا ضربناه
طلع غلط وبريئ ... اّني اّسف مش هتخسرني حاجه
ويبقى الوضع على ماهو عليه

مارشـال

خبراء المنتدى
هل ممكن بالفرضية دي أفسر
-ليه كل شوية لقاء مع اليونان وقبرص
-ليه ما أخدناش موقف حازم ضد الإمارات وبالعكس ممكن نكون عاوزينها قوة ناعمة
-ليه لقاء السيد سامح شكري مع نظيره الإسرائيلي مش مثلا تليفون من السيسي لرئيس وزراء اسرائيل أو العكس يعني حاطين الموضوع في ايد الخارجية بس
-ليه ما أخدتش موقف حازم من الروس ... تقريبا عندهم معلومة واتحركوا علشانها فمصلحة ... أنا كده كده مضغوط فهو ضامن مصالحه معايا وهو لقى رجل في إفريقيا في نفس الوقت واللي هيبقى مضاد له هو موقف الأمريكان وممكن يحصل تغيير في قواعد التحالفات ونلاقي الأمريكان واحنا بنتكلم بنفس المنطق بحركة ساداتية قديمة ... بس ساعتها إنته هتخسر حليف دولي للأبد وهو روسيا

الحل إني أوصل الرسالة
رهانكم على أثيوبيا فاشل ... وممكن حركة التيجراي هي حركة تحت الحزام في الضلمة كده ... مش هقول إحنا اللي عملناها لكن ...هيكون لينا يد في حاجات معينة ... وادينا قاعدين في السودان وهيبقى هم اب احمد انه ينتهي من التيجراي بأي طريقة ... ماهو ضرب تحت الحزام القانون مابيجرمهوش واحنا هنحاول ندعم الحركة

تعالوا نعمل ربط ... هو ليه تركيا تبعت له بيراقدار ... قصدي على اثيوبيا ... مع إن معركتي هتبقى جوية بامتياز ومش محتاجه مدرعات ... نبص بقى على التيجراي ... اها ... كده الأمور ظبطت ... البيراقدار سلاح حاسم هناك ... مهمتنا انها تفشل ... مركز حرب الكترونية قريب ...
باللي بتخيله ده احنا كده كده رجلنا جات في حرب أو عركة
يبقى على بركة الله ونضرب بأقصى ماعندنا

ياريت محدش يزعل مني لكن حبيت أتخيل أسوأ الظروف ... على الأقل لو انا اتعاملت على اساسها أقل حاجه لهجتي في الخطاب هتتناسب مع الوضع اللي أنا فيه مش الإعلام يزايد عالضرب والسيسي بيقول تفاوض
وممكن ده اللي بيخلي بعض الكتاب يتكلموا عن التنحي وماشابه وكلام ماسمعناهوش من 10 سنين فاتت
مش عارف بس يارب مايكونش كلامي صح ويكون عندنا الحجة القوية لأخذ الحق

التعديل الأخير:

مارشـال

خبراء المنتدى
لو كان عمر البشير لسه موجود مكناش سمعنا عن هجمات اثيويبا على الحدود مع السودان
لكن تغيير النظام لنظام أكثر تقاربا مع مصر وليس بنفس المرونه (التعريض ) مع الإثيوبيين
قوات السودان على الأرض وقواتك قريبه وفي السودان
وغالبا أثيوبيا هتتحرك على الأرض علشان تسحب البساط وكده البيراقدار عرفنا جايه ليه
وبرضك عرفنا ليه الروس مش هيخشوا بطيرانهم والمرتزقة ... هو بأقل عبارات ديبلوماسية حط رجل في أثيوبيا ومش محتاج أكثر من كده

مارشـال

خبراء المنتدى
الخلاف مع اثيوبيا استراتيجي في حين ان الخلاف مع تركيا سياسي.
والاتنين اتقابلوا في 10 بيراقدار
والمرجفين زادوا اليومين دول وبنهج واحد في الكلام والفكر

مارشـال

خبراء المنتدى
تأخير حل المشكلة و التردد و اتفاقية المباديء هما السبب الرئيسي في اللي حاصل.
بيراقدار مش game changer.
بالنسبة لكارت التيجراي هي Game Changer
همه عارفين إننا هيبقى حلنا جوي
يقوم يروح يجيب طيران بدون طيار
هو عارف إنك ماسك الورقة دي ... وحطط الميج في السودان علشان دي
هو عاوز يدخلك في صراع ويقولك امسك ... ده بيضربني
هنشوف مع الأيام الكلام ده صح ولا غلط
رغم انك بالقمر الصناعي من السما والعين المجردة من تحت متعرفش تفرق بين الميج 29 المصري ولا السوداني

عزازيل

the red general
عضو مميز
والاتنين اتقابلوا في 10 بيراقدار
والمرجفين زادوا اليومين دول وبنهج واحد في الكلام والفكر
الجزء التاني من مساهمتك مكانش موجود لما اقتبست ليك , كان كافي لاني مردش عليك , لانك بتستخدم (نفس) لهجة التفرقة بين المصريين في قضية بتاعتهم كلهم مش بتاعت فصيل بعينه (اللي هو سبب المشكلة زي مقولت في ردي).
المرجف يعني الجبان المتردد , تمام.

Power is law

طالب علم
عضو مميز
مع احترامي لجميع الاراء ... لكن الخطاب لم يقدم اي جديد سوي مجرد التطمين .... دون ان يقدم مبرر هذا الاطمئنان ...
حالة الشعور ببعض الارتياح من القلق والتفاؤل لا ادرى ما يبررها !!

اتمني ان يحسم هذا الملف لنرتاح سويا من هذا الصداع

عزازيل

the red general
عضو مميز
بالنسبة لكارت التيجراي هي Game Changer
همه عارفين إننا هيبقى حلنا جوي
يقوم يروح يجيب طيران بدون طيار
هو عارف إنك ماسك الورقة دي ... وحطط الميج في السودان علشان دي
هو عاوز يدخلك في صراع ويقولك امسك ... ده بيضربني
هنشوف مع الأيام الكلام ده صح ولا غلط
رغم انك بالقمر الصناعي من السما والعين المجردة من تحت متعرفش تفرق بين الميج 29 المصري ولا السوداني
انت ليه عايزني اشوف ان الحظر (اللي ممكن يتوقع علي مصر ده اذا حصل اصلا) اهم من النيل.
التيجراي كارت بتاعك و غير قابل للحرق الا اذا توافقوا مع الحكومة الاثيوبية غير كده هما تحت رجلك بالاكل بالسلاح بالدعم السياسي بكل حاجة.
طبيعة الجغرافيا في منطقة التيجراي صعبة و ممكن تحيد او تقلل اي خطر جوي , ده غير المسافات اللي بين المطارات و منطقة العمل , فاكر ان اقرب مطار لسد النهضة علي بعد 450 كم يعني تقريبا محتاج بنية تحتية للتحكم في البيرقدار من المسافات دي.

مارشـال

خبراء المنتدى
الجزء التاني من مساهمتك مكانش موجود لما اقتبست ليك , كان كافي لاني مردش عليك , لانك بتستخدم (نفس) لهجة التفرقة بين المصريين في قضية بتاعتهم كلهم مش بتاعت فصيل بعينه (اللي هو سبب المشكلة زي مقولت في ردي).
المرجف يعني الجبان المتردد , تمام.
معليش قلت اعمل تحرير بدل مشاركة جديدة
انا مفرقتش بين المصريين بالعكس اعتقد ان كلامي قليل جدا في موضوع السد وده مديني براح اشوف الدنيا
بالعكس بس وصلتني شخصيا فكرة ان فيه ناس ممكن تقبل ان نصيب مصر يقل مقابل النكاية
ومحددتش نسبة خالص زي مانا برضك بقول الإعلام الحكومي غبي

انا بتكلم كمواطن شايف ده وده وانا ممكن اكون حد في الاتنين لأن الفصيل التالت هو حزب الكنبة

مارشـال

خبراء المنتدى
انت ليه عايزني اشوف ان الحظر (اللي ممكن يتوقع علي مصر ده اذا حصل اصلا) اهم من النيل.
التيجراي كارت بتاعك و غير قابل للحرق الا اذا توافقوا مع الحكومة الاثيوبية غير كده هما تحت رجلك بالاكل بالسلاح بالدعم السياسي بكل حاجة.
طبيعة الجغرافيا في منطقة التيجراي صعبة و ممكن تحيد او تقلل اي خطر جوي , ده غير المسافات اللي بين المطارات و منطقة العمل , فاكر ان اقرب مطار لسد النهضة علي بعد 450 كم يعني تقريبا محتاج بنية تحتية للتحكم في البيرقدار من المسافات دي.
بالعكس
انا بقول لو احنا غلطنا في 2015 انا احسن حلولي حل شمشون والتغيير بالقوة
يمكن تكون قريتها في بوست سابق
أنا ميال للحل العسكري
ومقومات كتيره منه موجوده عندي
واثيوبيا بتسوق في الاستفزاز
ايه اللي مانعني اضرب
وده سبب اني بطرح تصور شخصي للموضوع لكن لو هتسألني بعيد عن تصور الحاضر ... انا عايز ضربة النهارده قبل بكرة

القناص المصري

عضو مميز
مع احترامي لجميع الاراء ... لكن الخطاب لم يقدم اي جديد سوي مجرد التطمين .... دون ان يقدم مبرر هذا الاطمئنان ...
حالة الشعور ببعض الارتياح من القلق والتفاؤل لا ادرى ما يبررها !!

اتمني ان يحسم هذا الملف لنرتاح سويا من هذا الصداع
لم يقدم جديد فعلا بل بالعكس كان انتكاسة وتراجع عن لهجة اقوي شاهدنها منذ حادثة ايفرجرين
بصراحة من كتر الغيظ بقيت
نفسي اثيوبيا تطلع تفشخنا علي الملاء
وتقول مش ماضية اتفاقيات واعلي مافي خيلك اربكة
وهي فعلا ضمنيا قالت كدا اكتر من مرة
العالم كلة بقي شايف ان عندنا دراع ممكن يتلوي والعالم كلة بقي شايف اننا ممكن نتحاصر بدون ردة فعل عنيفة
والناس مش هتبطل هري لانك مش مرسيهم علي بر ومش مصارحهم ومن الاخر مش شايفين حاجة تطمن قلوبهم
انا عن نفسي مش عايز حرب ومش من انصار فكرة الحل العسكري .بس في نفس الوقت يجب قبل اي كلام وحلول تأديب الحبش انت مش امام كيان يمكن التوافق معاه والوصول لحلول وسط وتحكيم عقول لاتوجد من الاساس
لايصلح ابدا ان بعد ١٠ سنين تفاوض بدون نتيجة تقلهم يالة نتفاوض تاني
لايصلح ابدا ان ناس هددتك اكتر من مرة بقطع المياة وتحويل النهر لبحيرة تقول عليهم اخوة
ولا يصلح ابدا انك تقول انا عندي خطوط حمراء وتسيبها تكسر بدون رد فعلا .لا احد سيحترمك لا احد سيأخذ كلامك علي محمل الجد ولا احد سيظهر لك القليل حتي من الرحمة .القضية لم تعد قضية نيل ومياه فقط
ان لم تكشر عن انيابك من وقت لاخر سيتداعي علينا الجميع .اتمني نفوق ونقيم الوضع خلال الكام سنة الماضية ونسأل سؤال هل كسبنا شئ من النهج المتبع

الاعضاء الذين يشاهدون الموضوع (المجموع: 2, الاعضاء: 0,الزوار: 2)

أعلى