متجدد متابعة تطورات سد النهضة الأثيوبي

السيسي بقاله ١٠ سنين ببتفاوض مع اثيوبيا والسد اتبني وتم ملئ المرحلة الأولى من السد وبيتم ملئ المرحلة الثانية إلى لو اكتملت هتبقي كارثة

واثيوبيا بتقولنا اخبطو دماغكم في الحيط وبقي شكلنا قدام العالم زي الزفت من دوله ممزقه ومهترئه جعلتنا نتزلل ونطلب التدخل من كل من هب ودب لدرجة ان قطر إلى مش باينه على الخريطة بتخرج بعد المصالحه عشان تقول انها هتدعمنا في أزمة سد النهضة وكأنها بتقولنا كله بثوابها وكفايه علينا كده كل ده ولما نتكلم ولا نقلق يتقالنا بطلو هري

للأسف السيسي بينتمي للمدرسه إلى بتاعة مبارك والسادات إلى بينظرو لعلاقاتهم تجاه الشعب من منظور ابوي وكأنهم اوصياء علينا واحنا مينفعش نلوم أو نعاتب وننتقدهم عشان كده ديما تلاقي السيسي بيعتب على الشعب بسبب الانتقادات إلى بتوجه ليه ودي سبب الكارثة إلى احنا فيها

انا هطرح سؤال للجميع ...ما هوه اسهل قرار ممكن يطلع من القياده ......اجبتى انا اسهل قرار هوه ضرب السد وان السيسى يصحى الصبح يصدر قرار الحرب ويطلب من الجيش انه يشيل اثيوبيا من على الخريطه والجيش يستطيع ...بس حد عارف تبعات القرا السهل ده ايه ..دعوه للتفكير انا مع القياده وبالذات انها مياه يعنى على كل الشعب مش شويه هيشربو والباقى لا كلنا فى كفه واحده لذا افضل قرار احنا كشعب ممكن نعمله هوه الانتظار

Falcon8

خبراء المنتدى
انا هطرح سؤال للجميع ...ما هوه اسهل قرار ممكن يطلع من القياده ......اجبتى انا اسهل قرار هوه ضرب السد وان السيسى يصحى الصبح يصدر قرار الحرب ويطلب من الجيش انه يشيل اثيوبيا من على الخريطه والجيش يستطيع ...بس حد عارف تبعات القرا السهل ده ايه ..دعوه للتفكير انا مع القياده وبالذات انها مياه يعنى على كل الشعب مش شويه هيشربو والباقى لا كلنا فى كفه واحده لذا افضل قرار احنا كشعب ممكن نعمله هوه الانتظار
اتفق معاك
بس قلنا الإنتظار لإمتي؟؟

لا حضراتكم صح أنا الي غلط اسف لكم جميعا يوجد ما يوازيها فعلا أتمني أن يبقي الميعاد قريبا
طب احنا بنتناقش .ممكن توضح لانى معرفش عن القاذفه دى الكثير غير انها لا تطلق الكروز او اى ذخيره موجه فقط قنابل اسقاط حر ..لو انا غلاطان ممكن توضحلى .فانا قلت مصر مش هتحتجها لو هى كده .خلاف كده على شان تعمل ليها تطوير هتكلفك اكقر من تمن شراء قاذفه جديد ..ممكن تقول رئيك وتصلح ليا فهمى

اتفق معاك
بس قلنا الإنتظار لإمتي؟؟
للاسف مهو ده الى بيوجع الاعصاب لاننا مش مطلعين على الملف والى بيحصل فيه ....ساعة الصفر معا القاده ولو عرفناها ملهاش لزمه لازم نقلق شويه

ع

عضو محذوف 355

Guest
طب احنا بنتناقش .ممكن توضح لانى معرفش عن القاذفه دى الكثير غير انها لا تطلق الكروز او اى ذخيره موجه فقط قنابل اسقاط حر ..لو انا غلاطان ممكن توضحلى .فانا قلت مصر مش هتحتجها لو هى كده .خلاف كده على شان تعمل ليها تطوير هتكلفك اكقر من تمن شراء قاذفه جديد ..ممكن تقول رئيك وتصلح ليا فهمى
صدقني ملوش لازمه الكلام بعد ذلك كل واحد بيشوف الي هيحصل من منظوره وكل واحد خايف علي البلد بيتكلم باي حاجه واي شي زي ما قال الريس ابطل هري افضل من الكلام الكتير حين يتم اتفاق أو عمل عسكري أو غير ذلك ابقي اقول كلمتي افضل
الكل بيخون الكل وكل الدول الخليجية عماله تتكلم من مفيش خايفين علي نفسهم مننا مع أن إيران فاشخه السعوديه والامارات والكويت وجايين يعملو رجاله علينا دول عربيه اخري الإخوان فيها عاملين زي كلبه الشوارع
بيفهمو التصريحات مش بدماغهم لا ب###هم ولا كان هما عايشين في نعيم مع أن معظم الدول العربيه منكوحه من العالم كله العراق وسوريا واليمن ولبنان والجزائر والمغرب وليبيا ودول الخليج كلهم بدون استثناء
فاليذهب العرب والخليج الي الجحيم

لتحيا مصر أمد الدهر دائما
#الجمهوريه المصريه

sam

خبراء المنتدى
بعيدا عن الكلمة المكتوبة الواحد وقف كتير عند الكلمة الارتجالية اللى قالها السيسى لانها بتعبر عن فكره ومكنونه و بصراحة طلعت بافكار متضاربة متعرفكش الراجل فى انهى مرحلة من التفكير.من ناحية بيدعو للتفاوض واتفاق حتى الان مع اثيوبيا ومن ناحية ثانية قال مقدرش اقول كل حاجة بتحصل وبتتعمل.
الحاجة الوحيدة الاكيدة انه عليه ضغط مهول وكلمة بلاش هرى للشعب حتى لو بيقولها على شكل مزحة بس بتعبر عن حجم الضغط اللى هو عايشه فى الموضوع ده.

Tamer tiger

عضو مميز
قدرتها ضعيفه جدا مقارنه بالوضع الحالى اتمنى تدنها فى المخازن زى ما هاى
احمد زايد مدير مجموعة 73 مؤرخين اتكلم عليها على فترات بدون اشاره لاى شئ تحت عنوان الرياح القادمه من الشرق وحطها تحت الاسم الصينى h6k وليس الاسم الروسى توبوليف 16 ولما سالته اتهرب من الاحابه وقالى بوست عادى عامة المفاجات المصريه وارده

ع

عضو محذوف 355

Guest
احمد زايد مدير مجموعة 73 مؤرخين اتكلم عليها على فترات بدون اشاره لاى شئ تحت عنوان الرياح القادمه من الشرق وحطها تحت الاسم الصينى h6k وليس الاسم الروسى توبوليف 16 ولما سالته اتهرب من الاحابه وقالى بوست عادى عامة المفاجات المصريه وارده
لا اخي ده هبد وكلام فاضي ومتخزنه في الصحراء يمكن أنا والاستاذ محمد زيدان خطأ بس هما صح دي خرده

انا حلمى اشوف فى الجيش مصر 5حاجات وحده من ضمنهم القاذفه وانا اتمناها انى اشفها بطير فوق مصر ...انا معرفش او قرئت عنها او انها ممكن تطور بس مصر لو عوزه قاذفه ممكن تتجه للصين وتجيب منها 6قاذفات والصين مش هترفض بعد دخول القاذفات الشبحيه عندها ....بس هل ممكن استاذ ايمن بعض التحديثات الى تحصل على التوبوليف على شان تكون قاذفه حيثه وهل هتكون مكلفه ولا لا

لا اخي ده هبد وكلام فاضي ومتخزنه في الصحراء يمكن أنا والاستاذ محمد زيدان خطأ بس هما صح دي خرده
انا كثر شيئ بحبه هوه الانتظار وانا هاخد كلامك ثقه ...واتمنا انى اشفها .بس هل فيه معاد يعنى خلال كام سنه

Tamer tiger

عضو مميز
انا حلمى اشوف فى الجيش مصر 5حاجات وحده من ضمنهم القاذفه وانا اتمناها انى اشفها بطير فوق مصر ...انا معرفش او قرئت عنها او انها ممكن تطور بس مصر لو عوزه قاذفه ممكن تتجه للصين وتجيب منها 6قاذفات والصين مش هترفض بعد دخول القاذفات الشبحيه عندها ....بس هل ممكن استاذ ايمن بعض التحديثات الى تحصل على التوبوليف على شان تكون قاذفه حيثه وهل هتكون مكلفه ولا لا
اولا انا مش ايمن ده اولا
ثانيا لو جت مش القديمه وكلام بوست بتاع احمد زايد بيقول الصينيه يعنى اللى موجوده بالتطوير الصينى الصين انتجت مئات من الطائره حسب اخر معلومه عندهم 120طياره فى الخدمه مصر كان عندها بنيه تحتيه ممكن تدرب اطقم فنيه فى الصين وتطور الات الصيانه والتجميع يعنى وكمان تدرب اطقم طيران فى الصين عادى لو حابب ده لكن احياء القديم صعب لان البدن بتاع القديم نفسه كان ليه ساعات طيران وعشان يستقبل محركات جديده او تكور محركاتها وتبقى قوة الدفع اكبر لازم تطوير البدن زى كده اف 16لما بتطورها وحبت محركات جديده بتطور البدن ده امرطبيعى وكمان عشان تطور اليكترونياتها امر مكلف جدا انت عاوز تطلق صواريخ مختلفه جديده وقنابل موجهه لازم تطويركمبيوتر المهام بخلاف نظام التحذير من الصواريخ المقتربه ونظام شعلات حراريه جديده فى نظرى انك تجيبها من الصين مطوره افضل والموضوع مش محتاج اننا نختلف كلنا نتمنى الافضل

التعديل الأخير:
اولا انا مش ايمن ده اولا
ثانيا لو جت مش القديمه وكلام بوست بتاع احمد زايد بيقول الصينيه يعنى اللى موجوده بالتطوير الصينى الصين انتجت مئات من الطائره حسب اخر معلومه عندهم 120طياره فى الخدمه مصر كان عندها بنيه تحتيه ممكن تدرب اطقم فنيه فى الصين وتطور الات الصيانه والتجميع يعنى وكمان تدرب اطقم طيران فى الصين عادى لو حابب ده لكن احياء القديم صعب لان البدن بتاع القديم نفسه كان ليه ساعات طيران وعشان يستقبل محركات جديده او تكور محركاتها وتبقى قوة الدفع اكبر لازم تكوير البدن زى كده اف 16لما بتكورها وحبت محركات جديده بتطور البدن ده امرطبيعى وكمان عشان تكور اليكترونياتها امر مكلف جدا انت عاوز تطلق صواريخ مختلفه جديده وقنابل موجهه لازم تكويركمبيوتر المهام بخلاف نظام التحذير من الصواريخ المقتربه ونظام شعلات حراريه جديده فى نظرى انك تجيبها من الصين مطوره افضل والموضوع مش محتاج اننا نختلف كلنا نتمنى الافضل
اولا اسف استاذ تامر لانى خلت فى الاسم بجد اسف وارجو ان تقبل الاسف
كلام رائع ومميز ونفس وجهة نظرك اتفق معاك اننا نشتريها من الصين ونتمنا الحصول على عدد محترم كما كنا سابقا نمتلك اسطول...وجايبلك خبر يعو ض غلطى

Tamer tiger

عضو مميز
اولا اسف استاذ تامر لانى خلت فى الاسم بجد اسف وارجو ان تقبل الاسف
كلام رائع ومميز ونفس وجهة نظرك اتفق معاك اننا نشتريها من الصين ونتمنا الحصول على عدد محترم كما كنا سابقا نمتلك اسطول...وجايبلك خبر يعو ض غلطى
بص لو فى مفاجأه ممكن تكون جت من الصين باى صوره انت عندك ممكن تنقل وتحمع هنا زى ما اشرت عندك بنيه تحتيه ممكن تكون طورتها يعنى لو ظهرت تبقى النسخه الصينيه وجت بطريقه ما واتمنى لانها هتدعم الاسطول المصرى كمان بحريا لان التسخ الصينيه بتطلق صواريخ كروز مضاده للسفن لكن عامه مصر واللى كان فيه اخبار ان عملة تعديل على طياره تقل مش معلوم العدد لتحويله ship gun وبتطلق قنابل موجهه وكثافه نيرانيه عاليه وانا قبل ما انهى صداقتى مع زيدان كنا اتكلمنا فى النقطه دى قبل كده وكان اللى اشار ليها بامانه شاب جاب خبر عن تطوير لاحد طائرات الايرباص وتحويلها لشيب جن لعميل مجهول وسال كنانى فقوله ممكن تكون الاردن قاله ببساطه انه المقاول الباطن مختلف عن اللى حول طائرات c135 الاردنيه لشيب جن عامة الله اعلم وكلنا مافيش اختلاف اصلا عن رغبتنا ان نصر يبقى فيها مفاجات عادى وعادى اخى انا بهزر بخصوص تامر وايمن كلنا واحد حبيبى ياحمد نافيش مشكله

بص لو فى مفاجأه ممكن تكون جت من الصين باى صوره انت عندك ممكن تنقل وتحمع هنا زى ما اشرت عندك بنيه تحتيه ممكن تكون طورتها يعنى لو ظهرت تبقى النسخه الصينيه وجت بطريقه ما واتمنى لانها هتدعم الاسطول المصرى كمان بحريا لان التسخ الصينيه بتطلق صواريخ كروز مضاده للسفن لكن عامه مصر واللى كان فيه اخبار ان عملة تعديل على طياره تقل مش معلوم العدد لتحويله ship gun وبتطلق قنابل موجهه وكثافه نيرانيه عاليه وانا قبل ما انهى صداقتى مع زيدان كنا اتكلمنا فى النقطه دى قبل كده وكان اللى اشار ليها بامانه شاب جاب خبر عن تطوير لاحد طائرات الايرباص وتحويلها لشيب جن لعميل مجهول وسال كنانى فقوله ممكن تكون الاردن قاله ببساطه انه المقاول الباطن مختلف عن اللى حول طائرات c135 الاردنيه لشيب جن عامة الله اعلم وكلنا مافيش اختلاف اصلا عن رغبتنا ان نصر يبقى فيها مفاجات عادى وعادى اخى انا بهزر بخصوص تامر وايمن كلنا واحد حبيبى ياحمد نافيش مشكله
حبيبى استاذ تامر
اتمنا تكون مفاجئه وتفرحنا باذن الله لان التطورات الى بتحصل فى المنطقه محتاجه قاذفه بعيدة المدى على شان تكون الدراع البعيده ليك

Tamer tiger

عضو مميز
حبيبى استاذ تامر
اتمنا تكون مفاجئه وتفرحنا باذن الله لان التطورات الى بتحصل فى المنطقه محتاجه قاذفه بعيدة المدى على شان تكون الدراع البعيده ليك
موضوع القاذفه موضوع زى مافلنا كل شئ وارد لكن موصوع ship gun انا مبسوط منه جدا لانها عمليه جدا حتى الانريكان كان فيه اختبارات من فتره سمعت خبرعن تعديل لسى 130j لship gun وكان فى الاختبار والدمج

انا لو الخبر ده خقيقى هيبقى داعم جدا للقوات البريه

موضوع القاذفه موضوع زى مافلنا كل شئ وارد لكن موصوع ship gun انا مبسوط منه جدا لانها عمليه جدا حتى الانريكان كان فيه اختبارات من فتره سمعت خبرعن تعديل لسى 130j لship gun وكان فى الاختبار والدمج

انا لو الخبر ده خقيقى هيبقى داعم جدا للقوات البريه
انا قرئت الخبر الامريكى وقرئت انه نجح ..بس بلنسبه لمصر اول مره اسمع منك الخبر

الاعضاء الذين يشاهدون الموضوع (المجموع: 4, الاعضاء: 0,الزوار: 4)

أعلى