متجدد متابعة تطورات سد النهضة الأثيوبي

Tamer tiger

عضو مميز
طيب ليه اتكلم عن القوة العسكرية والتهديد بأنها أكبر قوة عسكرية وأنها قادرة على فرض إرادة البلد ؟هل دي لهجه خوف ؟ انت عاوز توصل لحاجه في دماغك وده مش منطقي والا تبقى مش دولة تبقى جمعية ...
هو قال احنا مانعرفش ايه خطواتنا القادمه اصلا شوفت مقتطفات من الحديث وليس الحديث باكمله

Falcon8

خبراء المنتدى
طيب ليه اتكلم عن القوة العسكرية والتهديد بأنها أكبر قوة عسكرية وأنها قادرة على فرض إرادة البلد ؟هل دي لهجه خوف ؟ انت عاوز توصل لحاجه في دماغك وده مش منطقي والا تبقى مش دولة تبقى جمعية ...
في كل المناسبات بيتكلم عن القوة العسكرية منذ ٣٠ يونيو.

انت بتلعب شطرنج
و السيسي زي قال بيتكلم عن القوة الشاملة للدولة.. و مش عاوز حاجة تعطل فكرة بناء القوة دي.

لكن انت في وضع في الشطرنج لازم تضحي و تتحرك و إلا هتخسر المباراة.

ايه ممكن يردع أثيوبيا من رأيك؟؟؟

Falcon8

خبراء المنتدى
هو قال احنا مانعرفش ايه خطواتنا القادمه اصلا شوفت مقتطفات من الحديث وليس الحديث باكمله
اسمع الخطاب كله و قولي فهمت إيه خطوات مصر بعد مجلس الأمن أو حتي في مجلس الأمن.

OSORIS

عضو مميز
في كل المناسبات بيتكلم عن القوة العسكرية منذ ٣٠ يونيو.

انت بتلعب شطرنج
و السيسي زي قال بيتكلم عن القوة الشاملة للدولة.. و مش عاوز حاجة تعطل فكرة بناء القوة دي.

لكن انت في وضع في الشطرنج لازم تضحي و تتحرك و إلا هتخسر المباراة.

ايه ممكن يردع أثيوبيا من رأيك؟؟؟
فالكون ...احنا هننهي اثيوبيا مش هنردعها

فاهم الفرق استراتيجيا ؟ ممكن اردعها النهارده بكره هل من الممكن الله اعلم

كيان معادي حوالين منابع النيل الازرق أصبح أمر مرفوض ولن نتعامل معه بل سنتعامل عليه وهم ولله الحمد عدونا شغال تقطيع في دولته ..عاوز ادمره لدرجه لما اضربه يفقد القدرة السياسية بأنه يصدر قرار بالحرب لأن هيكون فقد حتى السيطره على جيشه ...مشكلتنا في نظام أديس أبابا والسد هو جزء منها ...وتدمير الأنظمة له تكتيكات تانيه خالص لا انت هتعرف تحركاتها امتى ولا هتضرب ازاي ولا حد هيطلع يصرح بها..

Falcon8

خبراء المنتدى
فالكون ...احنا هننهي اثيوبيا مش هنردعها

فاهم الفرق استراتيجيا ؟ ممكن اردعها النهارده بكره هل من الممكن الله اعلم

كيان معادي حوالين منابع النيل الازرق أصبح أمر مرفوض ولن نتعامل معه بل سنتعامل عليه وهم ولله الحمد عدونا شغال تقطيع في دولته ..عاوز ادمره لدرجه لما اضربه يفقد القدرة السياسية بأنه يصدر قرار بالحرب لأن هيكون فقد حتى السيطره على جيشه ...مشكلتنا في نظام أديس أبابا والسد هو جزء منها ...وتدمير الأنظمة له تكتيكات تانيه خالص لا انت هتعرف تحركاتها امتى ولا هتضرب ازاي ولا حد هيطلع يصرح بها..
يااااااارييييت
قول يااااارب.

انا بكلمك في أدنى حد مقبول وهو انهم يمتنعوا عن الحاق الأذي.
وبرد على خبراء المنتدى اللى مش شايفين ان هيكون في ضرر أصلا و اننا قلقانين عالفاضي.

و ياريت تتم تفتيت الكيان الاثيوبي للأبد بلا رجعة و ياريت الناس تفهم ان ده الهدف الاستراتيجي اللي نشتغل عليه مش نخون بعض و نتهم بعض بالجهل.

OSORIS

عضو مميز
يااااااارييييت
قول يااااارب.

انا بكلمك في أدنى حد مقبول وهو انهم يمتنعوا عن الحاق الأذي.
وبرد على خبراء المنتدى اللى مش شايفين ان هيكون في ضرر أصلا و اننا قلقانين عالفاضي.

و ياريت تتم تفتيت الكيان الاثيوبي للأبد بلا رجعة و ياريت الناس تفهم ان ده الهدف الاستراتيجي اللي نشتغل عليه مش نخون بعض و نتهم بعض بالجهل.
خير باذن الله ....

fo-235

عضو مميز
مش هتعرف... انسى

ملفات أهيف من دي وهو بيتحرك فيها من غير كلام... لو تلاحظ في مشاريع كتير بيفتحها بدون اعلان مسبق عن اقامتها.... هو دا ستايل شغله.

في قرار متاخد وبيتم تنفيذه... اما تحليلك انه خايف ومش عارف ايه؟ فقد جانبك الصواب يا باشا.... المشاعر دي أساسا حتى لو حقيقية فوقتها راح خلاص لأن في طريق وخطوات هما ماشيين فيه...

الباشا بتاع مخابرات حربية... مخزوق الدنيا كلها حواليه وهو في منتهى الهدوء. فهدي عواصفك واسند ظهرك وخد نفس واتفرج وخمن هو بيلعبها ازاي..... وانا بصراحة بحب لعبه وبحب اتعلم منه... فايدني في شغلي جدا 🤣😅

Falcon8

خبراء المنتدى
اللي علي راسه بطحه
بالضبط كده

اما انت متضايق ما كنت تخلي عندك ذرة شجاعة بدل شغل الستات و لا متقدرش؟؟؟

في عندك اختيار تجاهل ممكن تعمله بدل ما انت مستخبي او متقدرش تواجه.

صحيح اتحداك تلاقي سؤال واحد طنشته و مردتش عليه زى بتكذب .... فلازم تركز كويس عشان متطلعش كذاب

ثانيا لما انت متضايق متغير اسم المعرف بتاعك بدل مخليه فالكون بردو.

Tamer tiger

عضو مميز
ا
بس السيسى ليس جيد فى ارتجاله وماعندوش كاريزمه فى الاداء الخطابى لكن ما اكد فى خطابه امور ابعد عن الخوف والتردد للامانه هو بياكد على مخاطبة الشعب المصرى وتوجه اليه بكلامه عن عدم المبالغه فى القلق واكد ان مصر دولة كبرى.

تانى حاجه فى خطابه اتكلم عن بيان واستنرار موقف مصرالراغب فى اتمام اتفاق ملزم يحقق التنميه لاثيوبيا وفى نفس الوقت مايضرش بدول المصب

تالت خاجه اتكلم عن الخبراء والباخثين وماكملش توضيح واعتقد انه خب يشير ان الموضوع فى مسار حله هياخد مسارات اخرى غيرمايبنى عليه المحللين ويمكن فكرة واشاره اوزوريس اتفق معاها

السيسى اتكلم عن الحفاظ على المياه فى مصر واوضح مشروعات التبطين وتخلية المياه واتجاه كلامه بيحمل معنى تعظيم الموارد المائى

بالضبط كده

اما انت متضايق ما كنت تخلي عندك ذرة شجاعة بدل شغل الستات و لا متقدرش؟؟؟

في عندك اختيار تجاهل ممكن تعمله بدل ما انت مستخبي او متقدرش تواجه.

صحيح اتحداك تلاقي سؤال واحد طنشته و مردتش عليه زى بتكذب .... فلازم تركز كويس عشان متطلعش كذاب

ثانيا لما انت متضايق متغير اسم المعرف بتاعك بدل مخليه فالكون بردو.
اصل لاقيتك لسه مبلبع حبايه ضغط فقولت بلاش احسن تقع مننا

وبيني وبينك انت عندك حق انا لازم اغير الاسم ده عشان بقي عار عليا بصراحه

Tamer tiger

عضو مميز
مافيش داعى ياجماعه لشخصنه الحوار بينا احنا كلنا مصريين فالنهايه مش لازم ارائنا تبقى واحده ممكن نختلف واكيد كلنا كهواه قلقانين مش لازم نخلق عداوه مع بعض من لاشئ .احنا هنا بنتناقش فى المسائل والقضايا الخاصه بينا وفقا لرؤية كل واحد على اساس من الاخترام .لازم نتقبل الاختلاف وبلاش نحولوا لتشاجر وسب وما الى ذلك

Drmemo

عضو مميز
من غير الدخول فى الخطاب او غيره ... فالدبلوماسية حددت اكثر من مرة ان الخطوات الاحادية خط احمر ... الملئ الثانى دون اتفاقية ملزمة غير مقبول ..
انا مواطن لا املك ملفات سرية لكن املك مثل هذه التصريحات ...
الاثيوبيين ضربوا عرض الحائط بالرغبات المصرية حتى الان ..
صحيح فى بلادهم اضطرابات عنيفة لكن مسالة السد لا تزال قائمة و مستمرة كما يريدون هم ...
و من نافل القول ان انتظار اجماع دولى خلف مصر مستحيل ...
ارجوا ان يظهر اثر التحركات المصرية قبل اكتمال الملئ الثانى ..
والا فمن حقى كمواطن ان اقلق .فهذا اعظم خطر يهدد كيان الدولة ولا تسامح و لا ثقة عمياء فيه .

Tamer tiger

عضو مميز
من غير الدخول فى الخطاب او غيره ... فالدبلوماسية حددت اكثر من مرة ان الخطوات الاحادية خط احمر ... الملئ الثانى دون اتفاقية ملزمة غير مقبول ..
انا مواطن لا املك ملفات سرية لكن املك مثل هذه التصريحات ...
الاثيوبيين ضربوا عرض الحائط بالرغبات المصرية حتى الان ..
صحيح فى بلادهم اضطرابات عنيفة لكن مسالة السد لا تزال قائمة و مستمرة كما يريدون هم ...
و من نافل القول ان انتظار اجماع دولى خلف مصر مستحيل ...
ارجوا ان يظهر اثر التحركات المصرية قبل اكتمال الملئ الثانى ..
والا فمن حقى كمواطن ان اقلق .فهذا اعظم خطر يهدد كيان الدولة ولا تسامح و لا ثقة عمياء فيه .
طبعا كلام حضرتك مظبوط وصحيح فعلا ان القلق مشروع .بس للتوضيح فى مشكله بقت موجوده والدوله مش مركزه عليها للاسف فى فجوة توقعات مابين المواطن بسبب اعلام المعارضه ومابين الدوله فى تصريحاتها بمعنى ان الدوله من اول التفاوض استراتيجية قبول السد قائمه طالما ان الهدف توليد الكهرباء زى ماهو موجود فى تفاهمات المبادئ والمواطن تم بناء وعى ضمنى من المعارضه من خلال البرامج الى فكرة ازالة السد من الوجود خقيقى بقت مشكله للدوله لانها زى ماحضرتك وضحت نحن لانعلم استراتيجيتها وكريقة تعاملها لكن الواضح زى ما او ضح البعض ان الهدف هو ازالة القدرة الاثيوبيه من الاستمرار فى تهديد الامن القومى المصرى ماهو السيناريو الخاص لده فى حاجات كتير جدا ممكن تتعمل لكن ما ستقوم به الدوله وتختاره غير معلوم اعتقد ان خلال الفتره القادمه الامور هتضح

مارشـال

خبراء المنتدى
ا
بس السيسى ليس جيد فى ارتجاله وماعندوش كاريزمه فى الاداء الخطابى لكن ما اكد فى خطابه امور ابعد عن الخوف والتردد للامانه هو بياكد على مخاطبة الشعب المصرى وتوجه اليه بكلامه عن عدم المبالغه فى القلق واكد ان مصر دولة كبرى.

تانى حاجه فى خطابه اتكلم عن بيان واستنرار موقف مصرالراغب فى اتمام اتفاق ملزم يحقق التنميه لاثيوبيا وفى نفس الوقت مايضرش بدول المصب

تالت خاجه اتكلم عن الخبراء والباخثين وماكملش توضيح واعتقد انه خب يشير ان الموضوع فى مسار حله هياخد مسارات اخرى غيرمايبنى عليه المحللين ويمكن فكرة واشاره اوزوريس اتفق معاها
السيسى اتكلم عن الحفاظ على المياه فى مصر واوضح مشروعات التبطين وتخلية المياه واتجاه كلامه بيحمل معنى تعظيم الموارد المائى
أنا لما يكون عندي جاجه كبيرة ومش هقولها أنا بقوم بعملية ارتجال
عالمنتدى تلاقيني ديك رومي كركركر
لما أقابل حد ... بقى تلاقي صمت رهيب ولما نتكلم يقولي انته ليه مدخل شرق في غرب
الصراحة ناس قالتلي هو انته مش متحدث لبق أو مفوه لكن ده لا يعني إنك بتتكلم بجهل ... انته معندش اريحية اختيار الفاظ في أوقات معينة

ياريت يا جماعه تهدوا شويه
وهقتبس من كلام الريس نفسه ...القلق مشروع.....كل الانجازات اللى عملناها قبل كده كانت عشان احنا ايد واحده
فياريت نصبر وهانت ان شاء الله لما الموضوع يتقفل خالص ويبقا مفيش حاجه ممكن تتعمل تانى ساعتها نبقا نقول اللى احنا عايزينه سواء المشكله اتحلت او لا وان شاء الله هتتحل انا واثق فى الجيش
لكن دلوقت ياريت تهدوا اللى قلقان ده حقه وهو حر واللى مطمن ده حقه وهو حر

نحتاج اليوم افعال حقيقيه على الارضولا نحتاج اى كلام ولا خطوط حمرا فكلمه خط احمر فقدت معناها من كثره استخدامها دون فعل

جديد من اين الصين نفسها طورت الي عندها فيه فرق بين مخزنه أو تم تكهينها اعلم يوجد صوره لها وهي مخزنه لعدد ٢ في دشم في الصحراء ولكن هل يعلم أحد كيف يتم حفظ معده زي الطيران وكيفيه التاهيل المشكله الرد سابق الفكر وده الي لازم نعمل حسابه
مخزنه يعني يتم التأكد من حالتها الفنيه كامله وتكون علي استعداد أن تتواجد بمسرح العمليات جاهزه ومتابعة دوريه لها للمحركات أو البدن ويتم طلاءها بمواد مقاومة للتاكل وتفريغ الهواء من سطحها وداخلها ثم تغطي كلها بغطاء مقاوم للحراره والعوامل الجويه وعدم السماح بوجود هواء بين الغطاء وبدن المقاتله اظن وضحت الصوره
قدرتها ضعيفه جدا مقارنه بالوضع الحالى اتمنى تدنها فى المخازن زى ما هاى

الاعضاء الذين يشاهدون الموضوع (المجموع: 10, الاعضاء: 0,الزوار: 10)

أعلى