متجدد متابعة تطورات سد النهضة الأثيوبي

في حاجة في الخطاب ان الرئيس السيسي في مضمون كلامه واضع اثيوبيا و السودان في كفة واحدة و مصر في الكفة التانية يعني لم يتحدث بصيغة الجمع بين مصر و السودان لكن بصيغة الجمع بين اثيوبيا و السودان
بل وتجنب ذكرهم بالاشقاء في بدايه الحديث
اظن هذا له علاقه بزياره مريم الصادق المهدي الي روسيا

في حاجة في الخطاب ان الرئيس السيسي في مضمون كلامه واضع اثيوبيا و السودان في كفة واحدة و مصر في الكفة التانية يعني لم يتحدث بصيغة الجمع بين مصر و السودان لكن بصيغة الجمع بين اثيوبيا و السودان
فعلا الريس جمع ما بين السودان وإثيوبيا وحط في المقابل مصر اثارتنى هذه الجمله

SPQR

عضو مميز
انا عارف و الله كم الإحباط و إن فعلا مش لاقيين أي تعليق علي الخطاب و لا الكلام المبهم و غير المجدي اللي اتقال...
لكن لوجه الله سيبوا اللي ينتقد ينتقد لأنه عنده حق مش كمان هتصادروا علي الناس قلقها.

و اللي شايف في أي شيء جديد النهاردة اتقال يكتبه من فضلكم.

واللي كان منتظر خطوة النهاردة معلش هنام في هم و ننتظر الأيةم الجاية و بردو كلنا ورا القيادة حاليا
حقك تتكلم زي ما انت عاوز و تنتقد بس يكون نقد حقيقي مش كلام في الهوا وخلاص
يعني انت قولت ان الخطاب مليئ بالخوف و التردد و لما سألتك ايه هي مواطن الخوف و التردد في الخطاب مردتش عليا

Brightsky

Kein Meister ist vom Himmel gefallen
طاقم الإدارة
مشرف عام
بل وتجنب ذكرهم بالاشقاء في بدايه الحديث
اظن هذا له علاقه بزياره مريم الصادق المهدي الي روسيا

اعتقد الخلاف في طريقة حل الازمة ككل ، السودان مستبعد الخيار العسكري عكس مصر و ليه اسبابه
وده طبعا هيقلل الخيارات العسكرية المصرية ، للاسف احنا في مركب واحد ، لا استبعد اتفاق ثنائي بينهم بدون مصر

Tamer tiger

عضو مميز
يعني انت قولت ان الخطاب مليئ بالخوف و التردد و لما سألتك ايه هي مواطن الخوف و التردد في الخطاب مردتش عليا
ممكن يكون قصده انطباعه عن الخطاب لكن مش تحليل للخطاب ومضمونه .اعذروا البعض لسنا جميعا نحمل نفس القدر من رباطة الحأش

Tamer tiger

عضو مميز
اعتقد الخلاف في طريقة حل الازمة ككل ، السودان مستبعد الخيار العسكري عكس مصر و ليه اسبابه
وده طبعا هيقلل الخيارات العسكرية المصرية ، للاسف احنا في مركب واحد ، لا استبعد اتفاق ثنائي بينهم بدون مصر
انا وجهة نظرى ان ذكر السودان واثيوبيا مع مصر امر منطقى عشان مايبقاش الكلام عن تخصيص مصالح مصر مع طرف وارتباط السودان كطرف مستقل متضرر انا شايف انه عادى

SPQR

عضو مميز
ممكن يكون قصده انطباعه عن الخطاب لكن مش تحليل للخطاب ومضمونه .اعذروا البعض لسنا جميعا نحمل نفس القدر من رباطة الحأش

مفيش اعذار ولا حاجة انا بسأله بجد عشان اعرف وجه نظره

OSORIS

عضو مميز
القلق من التسليم بوجود السد نفسه.
ولا انت مختلف علي دي؟؟
وهل في مضمون الأفعال والتصريحات اي إشارة بالتسليم بوضع السد العدواني نفسه ؟؟ الرئيس قالك صراحة انا والجيش فداء البلد قبل ما يصيبها اي ضرر

الكلام صريح جدا ..

في ناس هنا بصراحه كلامها كلام اطفال اوكبيرهم يبقو مراهقين عايزين كل حاجه دلوقت
يا كده يا اما الدوله مش هتعرف تتصرف عاملين زي الطفل اللي شبط في حاجه وعمال يزن
تكلمه بالمنطق والعقل مايعرفش يرد تساله سؤال يهرب بسؤال تاني ويلف ويدور ويرجع ان لازم نضرب السد انهارده
وجايه معاه ان هو بكده مش مطبلاتي والواد اللي مافيش منه
الواحد مكتفي بالمتابعه بصمت بس العضو ده بالذات ركبني العصبي بصراحه

Falcon8

خبراء المنتدى
وهل في مضمون الأفعال والتصريحات اي إشارة بالتسليم بوضع السد العدواني نفسه ؟؟ الرئيس قالك صراحة انا والجيش فداء البلد قبل ما يصيبها اي ضرر

الكلام صريح جدا ..
مضمون الكلام واضح و هو وجود السد .

Tamer tiger

عضو مميز
رغم دعوة السيسى النهارده بالتعاون للوصول لاتفاق ملزم الا انى حسب مايصدر من الجانب الاثيوبى وداعميه هناك فجوه كبيره اصلا فى مضمون اى تفاوض مستقبلى بين الطرفين حسب التصريحات .الجانب الاثيوبى بدأ يوضوح للحديث عن تقسيم المياه ورغبة فى احياء اتفاقية عنتبى ووضعها مره اخرى فى الصوره واحنا بكل تاكيد نتحدث عن ما اتفقنا عليه فى تفاهمات المبادئ من ادارة وتشغيل للسد اللى يقرب الفجوه دى تغيرات على الارض ولابد انها تحدث للجانب الاثيوبى من وجهة نظرنا احنا بما يحقق مصالحنا وده لازم بطريقه شايف اقربها هو دعم تفسخ الدوله الاثيوبيه

Falcon8

خبراء المنتدى
رديت و سالتك تعرف يعني ايه تحليل مضمون و مردتش.

متبقاش مش بترد وتتهم غيرك.

و تحليل المضمون ده خلاصته حاجات مهمة

الشعب قلقان جدا

السد سيبقي بس متقلقوش

احنا منعرفش ايه الخطوات القادمة لنا

هنتحرك بناء علي تحركات خصومنا.

و انا عمري ما ضيعتكم و عمري ما خونتكم و ثقوا فيا.

تكرار نفس المفردات بأكثر من مناسبة دليل علي الرغبة في ترسيخ معلومة او فكرة معينة و الإصرار عليها ... معناها إن الفكرة مش ثابتة عند المتلقي أو مشوشة ويحب تغييرها.... خصةصا في الحديث عن نفي أي تهم عن نفسه و عن موضوع القلق.

الخطاب كله لم يحتوي أي شيء جديد و لم يوضح أي شيء جديد.... دليل علي عدم وجود خطوات ملموسة قد تغير الوضع الراهن... ( مجهول ).

التلويح بالخطوط الحمراء المبهمة مثل أمن مصر القومي ( هل الملء الثاني أمن قومي أم لا ) متي سيعرف الشعب أن الأمن القومي قد تم تجاوزه)

ثم في نفس الوقت الدعوة لاتفاق ملزم قانوني و التعلون و البناء ( من يجبر أثيوبيا علي الإتفاق؟؟؟))) التضارب يؤدي لضياع الفكرة و الهدف من التهديد الأصلي.

الواضح و الجلي هو الخوف الشديد من الإدارة المصرية من اتخاذ خطوة الحرب و لذلك تم التأكيد تماما علي فكرة في الوقت الذي تحدده .... تماما حينما كانت تقول سوريا و ايران سنرد علي العدو في الوقت و المكان الذي نحدده.

الخوف أيضا اصبح من الموقف الدولي الذي أصبح أكثر وضوحا اننا خسرناه ثم الحليف المتردد السوداني الذي أيضا لا يعتمد عليه.

كل الكلمات فضفاضة لا توصل معلومة و لا تحدد مسار أو اتجاه للسياسة العامة للدولة في هذه القضية.

Falcon8

خبراء المنتدى
في ناس هنا بصراحه كلامها كلام اطفال اوكبيرهم يبقو مراهقين عايزين كل حاجه دلوقت
يا كده يا اما الدوله مش هتعرف تتصرف عاملين زي الطفل اللي شبط في حاجه وعمال يزن
تكلمه بالمنطق والعقل مايعرفش يرد تساله سؤال يهرب بسؤال تاني ويلف ويدور ويرجع ان لازم نضرب السد انهارده
وجايه معاه ان هو بكده مش مطبلاتي والواد اللي مافيش منه
الواحد مكتفي بالمتابعه بصمت بس العضو ده بالذات ركبني العصبي بصراحه
انت قصدك عليا يا اللي اتعصبت؟؟؟

OSORIS

عضو مميز
مضمون الكلام واضح و هو وجود السد .
طيب ليه اتكلم عن القوة العسكرية والتهديد بأنها أكبر قوة عسكرية وأنها قادرة على فرض إرادة البلد ؟هل دي لهجه خوف ؟ انت عاوز توصل لحاجه في دماغك وده مش منطقي والا تبقى مش دولة تبقى جمعية ...

الاعضاء الذين يشاهدون الموضوع (المجموع: 12, الاعضاء: 0,الزوار: 12)

أعلى