متجدد متابعة تطورات سد النهضة الأثيوبي

Falcon8

عضو مميز
حديث مع إبني ذو العشر سنوات بخصوص سد النهضه

بدأ الحديث أثناء تناولنا وجبة الغداء سويا …. عندما رأينا تقرير لقناة سكاي نيوز عربيه من إثيوبيا يظهر سوقا وأناس بسطاء يسعون خلف رزقهم

- إبني : على فكره يا بابا …. الناس في إثيوبيا شكلهم غلبان جدا …. الرئيس بتاعهم هو اللي عامل المشكله بتاعة السد اللي عايز يحبس الميه عن مصر .

= أنا : فعلا شكلهم غلابه جدا .

-إبني : احنا المفروض نبعت الجيش بتاعنا يدمر السد ده بقنابل وصواريخ … او نبعت طيارات تضربه .
= أنا : لكن السد دلوقتي بقى وراه ميه كتير …. لو ضربناه هيغرق السودان لأنه هيعمل طوفان بسبب الميه الكتير اللي وراه … والسودان دي دوله جارتنا ودوله عربيه واخواتنا … الموضوع فعلا صعب … انت ايه رأيك نحله ازاي..!؟

- ابني ( بعد حوالي نصف دقيقه من التفكير ) : نتفق مع السودان ونخلي قوات من الجيش بتاعنا تدخل السودان وتعدي تروح السد وتستولى عليه وتفككه واحده واحده … وتخلي المياه تخرج واحده واحده …. وبكده يبقى حمينا السودان من الطوفان ….. لكن لو السودان رفض يساعدنا …. يبقى براحتهم بقى .
احنا اللى رافضين نساعد نفسنا

الجوكر 88

عضو مميز
احنا اللى رافضين نساعد نفسنا
ده السودان ولا مصر عشان نفهم اي نعم انتو خايفين بس مش من اثيوبيا من ضعاف النفوس بدوله السودان نفسها الي تربو في مدرسه البشير
ابشرنا الله بهلاكه يارب

Golden Fingers

مشرف عام
طاقم الإدارة
مشرف عام
يا

اخي نفسي افهم بالضبط توجهات الجزائر بالنسبه لسد النهضه.. علي حسب التصريحات ان الحزائر تناكف مصر في اثيوبيا ردا علي دعم مصر لحفتر ومساعدته علي الوصول الي العاصمه طرابلس وتري الحزائر هذه الخطوه خطرا عليها!
أين هي هذه التصريحات ؟ لا يوجد و لا تصريح واحد ضد مصر ، تصريحات دبلوماسية للتقرب من إثيوبيا حتى تستطيع الجزائر لعب دور الوساطة ، و نفس الشيئ حدث مع مصر تصريحات ودية متبادلة اثناء زيارة وزير الخارجية الجزائري لمصر

اذا فعلا كما تتسائل فلماذا الخارجية المصرية تسمح لخارجية الجزائرية بالتوسط ؟ ، مصر سيدة قرارها و لو رات ذلك ما استقبلت او تناقشت مع الجزائر بالخصوص .

الجزائر تنظر لحفتر بعين الريبة كونه مدعوم من الإمارات كما هي لا ترغب في التواجد التركي (التدخل الأجنبي) التصريحات و المواقف الجزائر يساء تفسيرها في الأوساط الإعلامية

لما قالت الجزائر طرابلس خط أحمر كانت تقصد الجميع بان لا تصبح طرابلس عاصمة للمرتزقة سواء بدعم تركي او امراتي

الجوكر 88

عضو مميز
أين هي هذه التصريحات ؟ لا يوجد و لا تصريح واحد ضد مصر كلها تصريحات دبلوماسية للتقرب من إثيوبيا حتى تستطيع الجزائر لعب دور الوساطة ، و نفس الشيئ حدث مع مصر تصريحات متبادلة قصد التقارب

اذا فعلا كما تتسائل فلماذا الخارجية المصرية تسمح لخارجية الجزائرية بالتوسط ؟ ، مصر سيدة قرارها و لو رات ذلك ما استقبلت او تناقشت مع الجزائر بالخصوص .

الجزائر تنظر لحفتر بعين الريبة كونه مدعوم من الإمارات كما هي لا ترغب في التواجد التركي (التدخل الأجنبي) التصريحات و المواقف الجزائر يساء تفسيرها في الأوساط الإعلامية

لما قال الجزائر طرابلس خط أحمر كانت تقصد الجميع بان لا تصبح طرابلس عاصمة للمرتزقة سواء بدعم تركي او امراتي
كلام عاقل جدا ولو حدث أمر في الاتفاق مع الجزائر لتقريب وجهه النظر بين البلدين ليه لا نرحب بها

الاعضاء الذين يشاهدون الموضوع (المجموع: 1, الاعضاء: 0,الزوار: 1)

أعلى