النزاع العسكري في ليبيا

هل سيبادر اردوغان بمحاولة اقتحام سرت ام لا ؟

• نعم سيبادر بالهجوم بكل قوة

الأصوات: 40 61.5%
  • لا .. لن يبادر بالهجوم وسينتظر الحل السياسى

الأصوات: 25 38.5%

• مجموع المصوتين
    65
انا مقلتش كدا

انا قلت انها اخدت ضوء اخضر امريكي
زي ما الخط الاحمر بضوء اخضر روسي اماراتي فرنسي
مصر مبتخدش اذن حد ...للاسف الناس مش عارفه قدر مصر
قبل 73 مصر طردت الخبراء الروس فى خطوه تبدو حمقاء نظرا لانهم القوه العظمى التانيه فى العالم وقتها قصاد الامريكان اللى بيدعمو الصهاينه
الخطوه دى كانت مفتاح النصر ...المصريون امه مقاتله منذ فجر التاريخ واول من اسس جيش نظامى واول امبراطوريه فى التاريخ

Moaz

😥
مصر مبتخدش اذن حد ...للاسف الناس مش عارفه قدر مصر
قبل 73 مصر طردت الخبراء الروس فى خطوه تبدو حمقاء نظرا لانهم القوه العظمى التانيه فى العالم وقتها قصاد الامريكان اللى بيدعمو الصهاينه
الخطوه دى كانت مفتاح النصر ...المصريون امه مقاتله منذ فجر التاريخ واول من اسس جيش نظامى واول امبراطوريه فى التاريخ
الضوء الاخضر اتفهم غلط، او ممكن انا مكنتش موفق في اختيار اللفظ
كان قصدي ان الدول مصر والامارات وروسيا اتفقوا علي ان سرت والجفرة خط احمر وتركو الاعلان لمصر

Brightsky

Kein Meister ist vom Himmel gefallen
طاقم الإدارة
مشرف عام
عناد اردوغان غريب ، الجيش التركي ليس ضعيف لكن تركيا ليست دولة عظمة لتنقل و تحارب جيش قوي و ضخم كالجيش المصري ، مصر بسهولة قادرة علي نقل آلاف الجنود و المدرعات و الدبابات الي ليبيا ، مصر تملك اكثر من مئه مروحية هجومية ثقيلة قادرة علي سحق اي مليشيات مسلحة ، العند التركي غريب و يخوف ، عسكريا لا مجال ان شاء الله لنصر لهم لو تدخل الجيش المصري مباشر او انه يعتمد علي عدم تدخل مصر

ThutMosE ThE ThirD

قَد أَسمَعتَ لَو نادَيتَ حَيّاً
عضو مجلس الادارة
كان قصدي ان الدول مصر والامارات وروسيا اتفقوا علي ان سرت والجفرة خط احمر وتركو الاعلان لمصر

يعني لو لم يتفقوا لم تكن ستعلن مصر الخط الاحمر ؟

Cinematic

عضو مميز
اوامر بخروج جميع كتائب الجيش الليبي من الشرق نحو سرت

اذا دارت الحرب الافضل استخدم كل القوة الغاشمة لانهاء الهجوم سريعاً على سرت والجفرة وتجعل تركيا والوفاق يفكرون كثيراً لمعاوده الهجوم
لابد من كسرهم

اولا مصر تقود لانها المعنيه بالامر وعلى حدودها
ثانيا روسيا لها مواقف سلبيه مع مصر فى اكتر من موقف لذلك لانعول عليهم كثيرا خصوصا لهم مصالح كبيره مع الاتراك ...لو التزمو الحياد يبقى رضا
الامارات اخواننا فى الدين والعروبه وسيقاتلو معنا كتف بكتف ...دفاعا عن بلادهم قبل مصر لان فى حاله انتصار الاتراك على اكبر قوه عربيه واسلاميه وهيا مصر....هيا مساله وقت فقط قبل سقوط باقى الانظمه والدول العربيه تحت عبائه الخلافه المزعومه والخليفه القرد

الاعضاء الذين يشاهدون الموضوع (المجموع: 14, الاعضاء: 0,الزوار: 14)

أعلى