متابعة الموكب الذهبي لملوك مصر القديمة - حدث فريد من نوعه

ع

عضو محذوف 355

Guest
يجدعان والله الراجل قال جمهورية تانية مش تالته
بتفكروني بالاعلان بتاع مسلسل ملوك الجدعنة
لما عمرو عبد الجليل قال .لو كل واحد اشتغل بضمير هنبقي في حتة تاسعة .مش مين يزود هي 😂
الجمهوريه الثانيه مع افتتاح العاصمه والجلاله والعلمين والمنصوره والإسماعيلية والاعلان عن القدره الكامله للدوله المصريه الحديثه

ع

عضو محذوف 355

Guest

كأن كان في طقوس فرعونية جنائزية فى كل مدينة او متحف فى مصر ،الجزئية دى كانت عايزة توصل كدة .

اللي حصل امبارح كأنك كنت في فيلم هوليوود بس بث مباشر .

اول مرة الواحد يعيش تجربة زى كدة.

كان نفسي التوابيت تتنقل كمان على عربات فرعونية تجرها أحصنة ،كان هايبقي المنظر مهييب جدا و مرعب بس عارف ان النقل كانت مدته هاتزيد و كان هايبقي فى خطر عالموميات اللى جوا و المواد الحافظة بتاعتها.

الأوركسترا المصرية الخالصة "اخترعت" سيمفونية موسيقية مبهرة هاتلف العالم و صالات الاوبرا العالمية و الأوروبية بما انى متابع اوبرالى و افهم شوية فى اللى حصل، المقطوعات أو السمفونية دى يتدفع فيها مبالغ طائلة عشان تحضرها تانى هاتبقي علامة فرعونية 😍😍

اكتر المتفائلين ماكانش يتوقع اللى حصل ده .

و اتفق مع @Falcon8 فى نقطة الجمهورية الثالثة ،مصر بتقدم نفسها للعالم بشئ و طريقة رائعة و على مستوى "حضارة" جديدة و ليس حتى جمهورية .

انت بتبروز كل شغلك الاقتصادى و تطورك السياسي و الغذائي و التجاري و العسكري فى شكل احتفال أسطورى من أهم اللقطات و المشاهد فيه هو استقبال السيسي الموكب الملكي ده و كأن الرسالة أن الملوك العظماء القدماء بيسلموا راية للابن أو أنه الوريث المباشر لهم.

الاحتفال فيه رسائل كتيرة جدا صعب الواحد يستوعبها كلها، بس المختصر انت في كيان أو دولة مختلفة .
بص هي ممكن تكون زي ما بتقول بس الي مقتنع بيه للعنه الفراعنه هو توت عنخ امون فقط لا غير بشواهد ودلائل كثيره منها الخنجر الملكي

الراجل دا شغلته حاجة واحدة بس

ضرب الالحاد والعلمانية... وأظن البوست دا ضربة استباقية للي بيجهزوا هجومهم على الإسلام
تصدق وتؤمن بالله
هو وامثاله السبب الاول والاساسى فى انتشار الالحاد
الشخص التافه ده كل كلامه وشعبيته قايمة عن الكلام اللى يخص السراير
واكبر محرض ع التحرش وبنى عثمان اسيادة بالمناسبة

CaptainAwesome

🇪🇬 كلـــه عشـــان خــاطــر أراضيـــنا 🇪🇬
عضو مميز
بص هي ممكن تكون زي ما بتقول بس الي مقتنع بيه للعنه الفراعنه هو توت عنخ امون فقط لا غير بشواهد ودلائل كثيره منها الخنجر الملكي

مفيش حاجه اسمها لعنة فراعنة ,اللى حصل وقت فتح مقبرة توت عنخ امون كان تسرب لمادة او غاز ما من داخل المقبرة و لم يشعر به أحد لذلك اغلب اللى شاركوا فى فتح المقبرة ماتوا بسببه بعد ايام لكن الموضوع لم يتكرر تانى تقريبا.

العوده الى الجذور والهويه المصريه الحقيقيه بعد تغييب عشرات ومئات السنوات لصالح هويات متسلفى وسارقى الحضارات الهمج وعادات وفكر الصحراء وعرب وقوميه متاسلمه ومتصوفه واخوان وشيعه وسنه ومسيحيين ويهود
الناس اللى مش فاهمه السيسى مين وبيختزلوه فى مجرد حاكم براجماتى او منقذ عسكرى او رجل دوله او انقلابى او دكتاتور الى اخره ياريت يخشوا يناموا ويتغطوا كويس
الرجل باختصار هو مجدد بعث القوميه المصريه وشخصيتها الوسطيه وبانى الجمهوريه الثانيه بعد ان ادت جمهوريه 23 يوليو او الجمهوريه الاولى دورها بما لها وما عليها من نجاحات واخفاقات والاهم دروس لبناء الجمهوريه الثانيه
تحيا مصر دائما وابدا واولا واخيرا
-------------
احمد حمدى
تصدق وتؤمن بالله

حسيت بعظمه اللغه القديمه وكيف لا يتم تعميمها بالمناهج أنا بكيت صراحه من الفخر
من وجهة نظري و على قد دراستي للتاريخ في ايام المدارس فقط، المصريين القدماء طول عمرهم كان نفسهم في حاجتين اكثر من أي شئ اخر
دين واحد يجمعهم
و لغة تسهل حياتهم سواء في كتابتها او التعبير بها
و لما وصلنا دين الإسلام و الغة العربية ازدهرت حضارتنا ثاني
الملخص ألي عايز اقوله انك لو دمجت بين اعظم حضارة و اعظم دين و اعظم لغة لن يقف امامك شئ و تكون كسبت دينك و دنياك و اللغة العربية احسن من اي لغة قديمة كانت او حديثة اما تدريس اللغات القديمة فستكون مفيدة فقت لمن يريد دراسة اثار المصريين القدماء او ان تكون هوايته تعلم اللغات القديمة و لن تكون مفيدة للعامة.
و الدليل على النقص ألي كان عند الفراعنة من وجهة نظري وجود تحركات كثير لتوحيد أله واحد للمصريين و اشهرها حركة اخناتون و من بعده محاولته الكهنة استبدالها بالاههم آمون بسبب مصالحههم منها و بالنسبة للغة فخير دليل وجود اربع لغات للمصري القديم حسب طبقته و مع كل لغة جديدة منهم كانوا يحالون تسهيل الغة فيها لبساطة الكتابة و التعبير

التعديل الأخير:

ARX160

إ بـن مـهـد الـحـضـارات
مشرف عام
و ما ذنب ( الاشقاء ) :ROFLMAO:

ريحة شيااااط طالعة من مكان ما
بالمناسبة
كنت حابب اعدلها أحط أعلام دول أخري

fo-235

عضو مميز
[/QUOTE]
وفيه موحدين مؤمنين
تصدق وتؤمن بالله
تصدق انت بالله؟ الراجل دا أفضل من شرح الدين من وجهة نظري وفكك من قصة بني عثمان يا باشا ماتاكلش معايا معلش 😅 الخليفة العثماني اللي حط صورته كان تقي فعلا وان كان ضعيف ولم يقدم للدين شئ... وعموما عداوتنا التاريخية مع تركيا لا يجب ان تجعلنا نتعامل بتعصب مع خليفة ضعيف من حكامهم... مهما كان ضعيف 😅😅😅

وأكبر محرض على التحرش؟ عشان قال البنات تستحي وتلبس عدل؟ 😅 احنا كلنا هنا بالصلاة على النبي شباب وعارفين وقفة الشباب في الشارع واللي بيجرا فيها وهو نفسه قال انت تغض بصرك مهما هي كان لبسها

ميزة الراجل دا انه بيجيبلك المسألة الفقهية من كل الجوانب وبيغطيها بالكامل عشان لما تاخد برأي تبقى فاهم ومرتاح للي بيقوله

خلينا متفقين ان فيه ناس كتير شطحت وهو ما شاء الله لسة متزن
عندك وجدي غنيم تشوفه زمان يا سلام تشوفه دلوقتي تستعيذ بالله من الشيطان الرجيم. عندك واحد زي سعد الهلالي تقول الله أكبر وبعد كدة يبتدي يقول كلام فطرتك نفسها تستغربه وغيرهم كتير على كل جنب.

عبد الله رشدي ظاهرة صحية ولو له غلطات فنحسبه على خير باذن الله وربنا يهدي الجميع 😘😘😘😘😘

العوده الى الجذور والهويه المصريه الحقيقيه بعد تغييب عشرات ومئات السنوات لصالح هويات متسلفى وسارقى الحضارات الهمج وعادات وفكر الصحراء وعرب وقوميه متاسلمه ومتصوفه واخوان وشيعه وسنه ومسيحيين ويهود
الناس اللى مش فاهمه السيسى مين وبيختزلوه فى مجرد حاكم براجماتى او منقذ عسكرى او رجل دوله او انقلابى او دكتاتور الى اخره ياريت يخشوا يناموا ويتغطوا كويس
الرجل باختصار هو مجدد بعث القوميه المصريه وشخصيتها الوسطيه وبانى الجمهوريه الثانيه بعد ان ادت جمهوريه 23 يوليو او الجمهوريه الاولى دورها بما لها وما عليها من نجاحات واخفاقات والاهم دروس لبناء الجمهوريه الثانيه
تحيا مصر دائما وابدا واولا واخيرا
-------------
احمد حمدى
اول مرة اشوف باعث ومجدد وبيحابى السلفيين وسايبهم مطلقين علينا
يكفى ما يحدث فى المنيا كل فترة للمسحيين هناك
وبراءة من عروا سعاد ثابت المسحية بعد ما الشرطة قبضت ع زوج واولاد ست مسلمة انقذتها من الرعاع عشان تغير اقوالها فى النيابة
يستحسن بلاش كلام كبير الواقع كل ساعة بيكذبه

وفيه موحدين مؤمنين
تصدق انت بالله؟ الراجل دا أفضل من شرح الدين من وجهة نظري وفكك من قصة بني عثمان يا باشا ماتاكلش معايا معلش 😅 الخليفة العثماني اللي حط صورته كان تقي فعلا وان كان ضعيف ولم يقدم للدين شئ... وعموما عداوتنا التاريخية مع تركيا لا يجب ان تجعلنا نتعامل بتعصب مع خليفة ضعيف من حكامهم... مهما كان ضعيف 😅😅😅

وأكبر محرض على التحرش؟ عشان قال البنات تستحي وتلبس عدل؟ 😅 احنا كلنا هنا بالصلاة على النبي شباب وعارفين وقفة الشباب في الشارع واللي بيجرا فيها وهو نفسه قال انت تغض بصرك مهما هي كان لبسها

ميزة الراجل دا انه بيجيبلك المسألة الفقهية من كل الجوانب وبيغطيها بالكامل عشان لما تاخد برأي تبقى فاهم ومرتاح للي بيقوله

عندك وجدي غنيم تشوفه زمان يا سلام تشوفه دلوقتي تستعيذ بالله من الشيطان الرجيم. عندك واحد زي سعد الهلالي تقول الله أكبر وبعد كدة يبتدي يقول كلام فطرتك نفسها تستغربه وغيرهم كتير على كل جنب.

عبد الله رشدي ظاهرة صحية ولو له غلطات فنحسبه على خير باذن الله وربنا يهدي الجميع 😘😘😘😘😘
[/QUOTE]
حقيقى
عشان كده الازهر عزله من الدعوة وحطوه فى وظيفة ادارية من كتر العك والبلاهة
الا اذا كنت بتعرف اكتر من الازهر

Raptor6

خبراء المنتدى
عبد الله رشدي من اوسخ و انجس ما انجبت مصر في عصرها الحديث ....تجسيد حي للعقلية العفنة اللى بنتمني انها تندثر فى مصر ..عقلية البواب الرزل و الجار الحشري و شيخ الجامع المدلس .وصاحبك الاخواني البضان بتاع الجامعة...كل اما يحصل ترند فى مصر يروح ماسكلك بوق الشريعة اللي بيرن مع كل المصريين عشان ياخد التريند ...تحرش يبقي مبنلتزمش باللبس الشرعي....حفلة الناس كلها فرحانة ومبسوطة بيها ؟ يبقي احنا هويتنا اسلامية ويجب الالتزام بالشريعة ...واحدة ماتت يبقي ملعونة و خالفت الشريعة...هو ده اكل عيشه ببساطة ولو معملوش يقعد ف البيت و يشحت ويجوع ...لكن فعليا هو و اشباهه ليس لهم اي فائدة ف الوجود ولو اختفوا بكرة الصبح البشرية لن تتاثر في شيء بل ستتحسن وتتطور وتتحرر في عقولها ....انا عاذر الناس اللي بتايده برضه...المد الوهابي و الدروشة كانت قوية اوي فى الكام سنة اللي فاتت و الوعي مش هيحصل من يوم وليلة يعني بس انا على كل حال انا متفائل و شايف بوادر امل كتير و نهاية ال attention whoring باسم الدين قربت جدا

fo-235

عضو مميز
وفيه موحدين مؤمنين

حقيقى
[/QUOTE]
تم منعه من الدعوة من الاوقاف واحنا كلنا فاهمين الدنيا في الاوقاف ماشية ازاي
عبد الله رشدي من اوسخ و انجس ما انجبت مصر في عصرها الحديث ....تجسيد حي للعقلية العفنة اللى بنتمني انها تندثر فى مصر ..عقلية البواب الرزل و الجار الحشري و شيخ الجامع المدلس .وصاحبك الاخواني البضان بتاع الجامعة...كل اما يحصل ترند فى مصر يروح ماسكلك بوق الشريعة اللي بيرن مع كل المصريين عشان ياخد التريند ...تحرش يبقي مبنلتزمش باللبس الشرعي....حفلة الناس كلها فرحانة ومبسوطة بيها ؟ يبقي احنا هويتنا اسلامية ويجب الالتزام بالشريعة ...واحدة ماتت يبقي ملعونة و خالفت الشريعة...هو ده اكل عيشه ببساطة ولو معملوش يقعد ف البيت و يشحت ويجوع ...لكن فعليا هو و اشباهه ليس لهم اي فائدة ف الوجود ولو اختفوا بكرة الصبح البشرية لن تتاثر في شيء بل ستتحسن وتتطور وتتحرر في عقولها ....انا عاذر الناس اللي بتايده برضه...المد الوهابي و الدروشة كانت قوية اوي فى الكام سنة اللي فاتت و الوعي مش هيحصل من يوم وليلة يعني بس انا على كل حال انا متفائل و شايف بوادر امل كتير و نهاية ال attention whoring باسم الدين قربت جدا

انا معنديش اعتراض انه وحش وكخة... ترشحوا مين نسمع له ؟

Raptor6

خبراء المنتدى

منا هقولك حاجه صادمة معلش..انت مش مضطر تسمع لحد اصلا ! هو كل رأي لازم تكونه لازم يبقي رأي حد تاني انت سمعته وماشي وراه يعني؟

لو عندك سؤال فقهي ديني توجه لدار الافتاء اعتقد عندهم خدمة اونلاين حتي يقدروا يفيدوك بيها ..عاوز تقرا عن الدين والحضارة الاسلامية دور بنفسك واقرا من مصادر موثوقة عندك النت كله متاح....عندك مشكلة نفسية توجه لدكتور نفسي مش لشيخ الجامع او رجل الدين وشكرا

ANGMAR

مشرف عام
طاقم الإدارة
مشرف عام
يستاهلوا الموكب الفخم بصراحة و ده اقل حاجة ممكن نقدمها لهم , انضف ناس حكمت مصر .
يعني اختلف معاك
الملوك دول زي اي ملوك لهم ما لهم وعليهم ما عليهم وفي ناس كانو عبيد في وقتهم
لكن مع الاسف دائما التاريخ يخلد الحاكم القوي وان كان ظالم
اما بالنسبة للموضوع و الافورة اللي اتعملت فأنا اشوفها في نطاق الماركتينج واتمني تجيب النتايج المرجوة منها

fo-235

عضو مميز
منا هقولك حاجه صادمة معلش..انت مش مضطر تسمع لحد اصلا ! هو كل رأي لازم تكونه لازم يبقي رأي حد تاني انت سمعته وماشي وراه يعني؟

لو عندك سؤال فقهي ديني توجه لدار الافتاء اعتقد عندهم خدمة اونلاين حتي يقدروا يفيدوك بيها ..عاوز تقرا عن الدين والحضارة الاسلامية دور بنفسك واقرا من مصادر موثوقة عندك النت كله متاح....عندك مشكلة نفسية توجه لدكتور نفسي مش لشيخ الجامع او رجل الدين وشكرا
هل انا تطاولت معاك عشان تقول مشكلة نفسية أو غيره ؟؟؟

أنا جربت الخدمة الاونلاين للأزهر وممتازة وآرائهم متفقة في القضية اللي كنت بدور فيها مع رأي عبد الله رشدي لأنه ببساطة بيعرض رأي الأزهر نفسه من ضمن الآراء :D

عموما لو شايف انه معادي المفروض تسمع له أكتر عشان ترد على كلامه (y)(y)(y)(y)(y)

Raptor6

خبراء المنتدى
هل انا تطاولت معاك عشان تقول مشكلة نفسية أو غيره ؟؟؟

أنا جربت الخدمة الاونلاين للأزهر وممتازة وآرائهم متفقة في القضية اللي كنت بدور فيها مع رأي عبد الله رشدي لأنه ببساطة بيعرض رأي الأزهر نفسه من ضمن الآراء :D

عموما لو شايف انه معادي المفروض تسمع له أكتر عشان ترد على كلامه (y)(y)(y)(y)(y)

لا انا مقصدكش انت تحديدا واسف لو فهمت الكلام غلط انا بتكلم ف العموم .

الازهر ليس دار الافتاء و ليس هو مؤسسة الفتوي الرسمية ف الدولة.

مش هتفرق ..ياما اترد عليه بس محدش مهتم بالرد لان العقل الجامعي يطربه خطاب امثال عبد الله رشدي

• اعجاب
التفاعلات: SPQR

القناص المصري

عضو مميز
حقيقى
تم منعه من الدعوة من الاوقاف واحنا كلنا فاهمين الدنيا في الاوقاف ماشية ازاي

[/QUOTE]
انت لازم حد يمشيك علي مزاجه
مينفعش انت تفكر وتعمل لنفسك بوصله اخلاقية

اول مرة اشوف باعث ومجدد وبيحابى السلفيين وسايبهم مطلقين علينا
يكفى ما يحدث فى المنيا كل فترة للمسحيين هناك
وبراءة من عروا سعاد ثابت المسحية بعد ما الشرطة قبضت ع زوج واولاد ست مسلمة انقذتها من الرعاع عشان تغير اقوالها فى النيابة
يستحسن بلاش كلام كبير الواقع كل ساعة بيكذبه
بالعكس المنيا دة موضوع شعبي بحت في عصر السيسي الحوادث الطائفية تكاد تكون اختفت ومش بيحابي للسلفيين خالص

الاعضاء الذين يشاهدون الموضوع (المجموع: 3, الاعضاء: 0,الزوار: 3)

أعلى