متابعة الموكب الذهبي لملوك مصر القديمة - حدث فريد من نوعه

احمد سامي

جندي
عضو مميز
افضل جواب
0
ما صحة حديث: اللهم بارك لنا في شامنا ويمننا فقالوا: وفي نجدنا، فسكت. وهل صحيح أن قرن الشيطان يطلع من نجد؟

الجواب:
هذا صحيح حديث صحيح اللهم بارك لنا في شامنا ويمننا ، وفي نجدنان فأعادها مرات، ثم قال: هناك قرن الشيطان يعني في الشرق، وأنه في نجد، وفي الشرق كله، ونجد بين الرسول ﷺ أن هناك مضر وربيعة عندهم من الشر والجفاء، قال: أصحاب الإبل.
بين عليه الصلاة والسلام أن قبائل العرب عندها من الجهل وعندها من الشر ما عندها إلا من هداه الله، وليس المقصود نجد فقط، المقصود به الشرق هاهنا من حيث يطلع قرن الشيطان، يعني من الشرق كله شرق المدينة وشرق الدنيا كلها، لأنه هناك وجد أصناف البدع وأصناف الشرور وظهرت الشيوعية وظهر الفساد هناك في الشرق.
وكذلك يوجد في الجزيرة هذه من الشرور وارتد كثير من العرب بعد موته ﷺ، وشر في بني حنيفة، وبني أسد، وفي بني تميم، وادعى بعضهم النبوة، مسيلمة في بني حنيفة، وسجاح في بني تميم، وطليحة في بني أسد، وعماها شر كبير، ثم هداهم الله ودخلوا في دين الله، ولكن الشر من جهة خراسان ومن جهة ما وراء ذلك من جهة الصين ومن جهة البلاد .... فيها شر كثير،......
يعني ابن باز هيقول ايه غير كده بس كويس انه اعترف بصحة الحديث
احنا في مصر مرجعيتنا الدينية الازهر وليس السعودية يا استاذ

بالنسبة ان لا يوجد دليل علي كلامي احلتك الي الكتب وابحث بنفسك ووقائع دخول جيش مصر الجزيرة بقيادة ابراهيم باشا ضد الوهابية

الجوكر 88

عقيد
افضل جواب
0
الوهابيه تعتمد عليها السعوديه كمذهب لتلاقي أفكارها مناسبه لطريقه الحكم وهو ليس كلمذاهب الاربعه هو مستحدث زي الشيعه كده تلاقي مصالح السياسيه بمعني من يتخذ الوهابيه مذهب يبقي زيه زي الشيعه بالضبط لا يفرق بينهم شئ خلص الكلام

fo-235

نقيب
افضل جواب
0
مش كل السقطات نغتفر
كلامه كلها تقريبا عن السراير
يعنى الاخ ده لما يطلع يقول الزواج فى اى سن عادى طالما تطيق الوطء يبقى حمار برخصة
فى بلد الشباب بتوصل لل 30 من غير جواز ومعندوش اى فكرة عن الالتزامات وعلم النفس وكيفية تربية الاطفال فى الزمن ده
حصر الجواز كله ع السرير بس
وتقولى سقطات
ده غير الجهل المفتخر بمعانى كلمات زى العلمانية والليبيرالية وغيرها
وسمج سماجة اعوذ بالله
اتق الله

ديجافو

جندي
افضل جواب
0
ايوة بجد اية المشكله
ترنيمه للالهه ايزيس
كنت متمزك بيها والقائها خرافي بس قلبي اتقبض دلوقتي بعد معرفت ترجمتها.. كلامها أستغفر الله فيه شرك.. المفروض كانو يغيروا فيها بعض الكلمات بحكم اننا مسلمين وكدة.. زي ترجمة الأفلام والمسلسلات أو دبلجتها لو فيه حاجة مخالفة بيجيبو كلمة بدالها المعني الظاهري مش بيتغير أوي لكن الجوهر اتبدل انما فالمجتمعات التانية تلاقي الترجمة حرفيا بدون أي مراعاه للأخلاق والدين

التعديل الأخير:

القناص المصري

رائد
عضو مميز
افضل جواب
0
كنت متمزك بيها والقائها خرافي بس قلبي اتقبض دلوقتي بعد معرفت ترجمتها.. كلامها أستغفر الله فيه شرك.. المفروض كانو يغيروا فيها بعض الكلمات بحكم اننا مسلمين وكدة
متسمعهاش افضل
وانسي وجودها طالما لاتتقبلها

الجوكر 88

عقيد
افضل جواب
0
كنت متمزك بيها والقائها خرافي بس قلبي اتقبض دلوقتي بعد معرفت ترجمتها.. كلامها أستغفر الله فيه شرك.. المفروض كانو يغيروا فيها بعض الكلمات بحكم اننا مسلمين وكدة
انا عايز اعرف حاجه هو الشعر الجاهلي قبل ظهور الاسلام مش بيدرس الان باللغه العربيه صدقوني مفيش فرق الانشوده ممتازه حتي ألقاها ممتع احنا مش هنؤمن بيها بس نعرف التاريخ جيدا فقط

fo-235

نقيب
افضل جواب
0
حاجه متخصش سيادتك خالص
خانة ديانة اية انت اية جابك هنا
خلاص .... عندنا في الاسلام دا اسمه شرك.. لو حضرتك مهتم تعرف عنه اكتر ارفع سماعة التليفون بكرة واتصل بدار الافتاء واسأل عن الشرك الاكبر والاصغر وإسأله ترنيمة ازيس دي حاجة شرك ولا لأ نرددها عادي ونشغلها في العربية واحنا ماشيين ؟

fo-235

نقيب
افضل جواب
0
حاجه متخصش سيادتك خالص
خانة ديانة اية انت اية جابك هنا
على فكرة انا ممكن ادخل معاك قافية عادي جدا... ولكن نقاشي دايما بحبه يبقى بنّاء

لو حابب ناخد السكة اللي آخرها حظر فانا عادي هشتغل معاك

القناص المصري

رائد
عضو مميز
افضل جواب
0
على فكرة انا ممكن ادخل معاك قافية عادي جدا... ولكن نقاشي دايما بحبه يبقى بنّاء

لو حابب ناخد السكة اللي آخرها حظر فانا عادي هشتغل معاك
علي فكرة انت حشري وبتدخل نفسك في حاجات لاتخصك .مش كل الناس هتمشي علي مزاجك

ديجافو

جندي
افضل جواب
0
انا عايز اعرف حاجه هو الشعر الجاهلي قبل ظهور الاسلام مش بيدرس الان باللغه العربيه صدقوني مفيش فرق الانشوده ممتازه حتي ألقاها ممتع احنا مش هنؤمن بيها بس نعرف التاريخ جيدا فقط
هي جميلة والله وتحس فيها حنين كدة كنت مفكرها زي الأوبرا أو شعر عند المصريين زمان لكن اتخضيت انها ترنيمة لايزيس الي هو احنا هنغنيلها بعد قرون من اندثارها
أعتقد مينفعش.. الشعر الجاهلي الي درستة كان عن الشجاعة والمروئة والغربية والحب والحرب مكنش فيه شرك خالص ولا قلة حياء يمكن كان فيه بس الي بندرسة كانت كلها معاني جميلة
على العموم الي حصل حصل بس يا ريت يختارو صح المرة الجاية حاجة ملهاش علاقة بالعقيدة

الاعضاء الذين يشاهدون الموضوع (المجموع: 2, الاعضاء: 0,الزوار: 2)

أعلى