عاجل طهران تعلن التوصل إلى اتفاق لرفع العقوبات عن غالبية الأفراد والكيانات خلال محادثات فيينا

SPQR

عضو مميز
السعودية العظمي كانت صادقة في كل ما سيحدث لإيران
وها هي إيران الان تتفكك والعقوبات الاقتصادية تنهال علبها
وتم ابادتهم في اليمن وخرجو من سوريا ولبنان والعراق

مبروك السعودية العظمي ثباتها علي قضيتها بزوال حكم إيران وهذا ما أكده محمد ابن سلمان في حديثه الاخير في التقارب مع إيران
السعودية بدعم بسيط من اليونان قادرة علي سحق ايران عسكريا

SPQR

عضو مميز
الجميع سيستفيد من هذا الاتفاق الا دولة واحدة

من يعرفها ؟ ;)

كاهن حرب

خبراء المنتدى
تابع لمذهب اهل السنة لا يدري حجم الكره و العداء الذي تكنه الطغمة الحاكمة في طهران للشعوب العربية و السنية في المنطقة
استغرب من شخص يؤيد و يبارك لمن يسبون امه و يقذفون عرض نبيه
كلامك فيه نقطتين_أخي العزيز_ سأعلق عليها:

1_الكراهية فعل قلبي لايعلمه الا الله،
نحن لنا الظاهر وهذا من صميم اعتقادنا،
ومارأيناه في الظاهر من إيران هو أنها تقف بجانب الشعوب العربية ضد أمريكا والكيان الصهيوني،
ولو كانت تكرهنا وتعادينا لباعت فلسطين وأقامت علاقات فورية مع الكيان الصهيوني،
لتغيضنا وتضيق علينا،
ولحازت بذلك على رضا الغرب في نفس الوقت،
ولما كان شعبها الصابر يرزح تحت عقوبات قاسية،

لكنها رفضت بيع فلسطين ورفضت الاعتراف بالكيان الصهيوني،
وفي أول الثورة أغلقت السفارة الصهيونية وسحبت اعتراف الشاه بالكيان الصهيوني من الأمم المتحدة،
وحاليا تدعم المقاومة في فلسطين بينما دول الخليج لاتدعم أي طرف اليوم يقاوم الصهاينة،
أي جهة تقاوم الصهاينة هي مغضوب عليها خليجيا.

فلماذا لانعترف بالفضل لإيران في ذلك،
وربنا أمرنا بالعدل مع من نكره ومن نحب وذلك من التقوى:
"ولايجرمنكم شنئان قوم على ألاتعدلوا اعدلوا هو أقرب للتقوى"

2_ القانون في إيران يعاقب من يسب الصحابة أو أم المؤمنين عائشة رضي الله عنها،
لذلك خرج السبابون منها كقناة آل البيت إلى لندن،
وهم اليوم يكفرون خامنئي من تلك القناة بسبب شدته على من يسب الصحابة،
وأفتى بحرمة ذلك،
وقرأ فتواه في أحد خطاباته.

ولاتقل كما يقول سلفيوا الخليج الكذابون،
أن ذلك تقية،

لأن التقية عند الخميني والخامنئي واضحة في رسالة التقليد لأتباعهم
وهي محدودة بالخوف من القتل أو السجن أو الضرب فقط،

وانت تعلم أن خامنئي اليوم بعيد عن ذلك كله ولايحتاج للتقية

التعديل الأخير:

كاهن حرب

خبراء المنتدى
نزار قباني يجيد شعر الحب والعشق لكن يبدو انه لم يكن يعرف شيء بالسياسة وكان الافضل ان لا يكتب هده السخافات ..........
مصر تعتبر اي عدو للخليج العربي عدو لها وكدلك الاردن
امريكا تريد كسب ايران باي ثمن وهدا موجه لروسيا وللصين وللاسف الدول العربية تدفع الثمن و تكرر الاخطاء مرارا وتكرارا بعدم القيام باي تخطيط او اي خطوات فعالة
اسمح لي أستاذي العزيز،
انت تطلق تحليلات لاجذور لها ولا شواهد في الواقع،
وقوف إيران ضد الصهاينة هو في نظرك خيانة للعرب
لا أدري كيف توصلت لذلك؟؟!!

وسلام الإمارات مع الكيان الصهيوني في نظرك هو أيضا نصرة للعرب وفعل عظيم يستحق الإحترام
لأنه في صالح الأمة العربية،
ولا أدري كيف توصلت لذلك؟؟!!

واليوم قرأت لك تعليق في قضية خاشقجي،
تتهم فيها المخابرات التركية بقتل خاشقجي،
رغم اعتراف المتهمين في السعودية بذلك أمام المحاكم،
وإقرارهم بقتله داخل السفارة،
وتم الحكم عليهم بناء على ذلك !!؟؟

الحقيقة أنك ترتكب مغالطة منطقية وهي
أنك تعتقد أولا ثم تستدل،
وليس أنك تستدل بالشواهد والوقائع ثم تعتقد بناء عليها كما يفعل أي إنسان.

من الوقائع والشواهد الواقعية اذهب الى نتيجة،
وليس ان تضع نتيجة مسبقا ثم تبحث لها عن اي كلام يصدقها

Moaz

i love❤️🇪🇬🇸🇦
خبر حزين لنا جميعا
بالتوفيق للسعودية الشقيقة ضد المد الشيعي الايراني

بصو يجدعان انا عارف الى انتو اتعرضتو ليه فى المنتدى التانى وانا شخصيا اتعرضت ليه من سموم وحقد وعلشان كده قررت اجى هنا معاكم ودى مش اول مره اسيب منتدى يمكن دى تالت او رابع مره ليا لما المنتدى بيوصل لمرحلة الصوت الواحد والظلم من اجل الظلم بس هل احنا جاين هنا علشان نصنع منصه افضل تحت ادارة افضل ولا جاين نعيد نفس السيناريو بدل منضيع وقت هنا فى إعادة انتاج نفس السموم بشكل تانى او بطعم مصرى لو دى النيه ابشركم بعدم تحقيق اى شئ انا شايف بدل ما نركز معاهم نركز اننا نصنع الافضل من نفسنا حتى لو مفيش أعضاء ولا خبراء مخضرمين ودى مشكلة انا حاسسها هنا معاكم يكفى اى حد انو يدخل قسم الأسئلة وهيحس بيها لو مفيش خبراء اصنعو ودربو كانت عندكم فرصة كويسة مع سعودي سايلنت بس من المعرف بتاعة من الواضح انكم ضيعتوها فى معارك جانبية سوقو وركزو على المحتوي بدل الكلام الى بيسيب اثر فى نفوس الناس ومتنسوش اننا لسه قلب العروبة حتى لو هما نسيو اتمنى تتقبلو الكلام وتشتغلو على محتوى افضل فريد من نوعه حتى لو المنتدى كله هيشتغل على موضوه واحد بس يطلع موضوع مش عند حد اتمنى لكم التوفيق هما مش معانا دلوقت ومصر عمرها ما كانت شماته او حاقده زى ما هما عاوزين يبينوكم مصر كبيرة وتصرفات الكبير تتغاضى عن تصرفات الصغار وتسامحهم

التعديل الأخير:

Moaz

i love❤️🇪🇬🇸🇦
بصو يجدعان انا عارف الى انتو اتعرضتو ليه فى المنتدى التانى وانا شخصيا اتعرضت ليه من سموم وحقد وعلشان كده قررت اجى هنا معاكم ودى مش اول مره اسيب منتدى يمكن دى تالت او رابع مره ليا لما المنتدى بيوصل لمرحلة الصوت الواحد والظلم من اجل الظلم بس هل احنا جاين هنا علشان نصنع منصه افضل تحت ادارة افضل ولا جاين نعيد نفس السيناريو بدل منضيع وقت هنا فى إعادة انتاج نفس السموم بشكل تانى او بطعم مصرى لو دى النيه ابشركم بعدم تحقيق اى شئ انا شايف بدل ما نركز معاهم نركز اننا نصنع الافضل من نفسنا حتى لو مفيش أعضاء ولا خبراء مخضرمين ودى مشكلة انا حاسسها هنا معاكم يكفى اى حد انو يدخل قسم الأسئلة وهيحس بيها لو مفيش خبراء اصنعو ودربو كانت عندكم فرصة كويسة مع سعودي سايلنت بس من المعرف بتاعة من الواضح انكم ضيعتوها فى معارك جانبية سوقو وركزو على المحتوي بدل الكلام الى بيسيب اثر فى نفوس الناس ومتنسوش اننا لسه قلب العروبة حتى لو هما نسيو اتمنى تتقبلو الكلام وتشتغلو على محتوى افضل فريد من نوعه حتى لو المنتدى كله هيشتغل على موضوه واحد بس يطلع موضوع مش عند حد اتمنى لكم التوفيق هما مش معانا دلوقت ومصر عمرها ما كانت شماته او حاقده زى ما هما عاوزين يبينوكم مصر كبيرة وتصرفات الكبير تتغاضى عن تصرفات الصغار وتسامحهم
للاسف هما لحد دلوقتي شغالين مكايدة بس
عاملين زي بيراميدز والاهلي
شوفو بيراميدز فين والاهلي فين

للاسف هما لحد دلوقتي شغالين مكايدة بس
عاملين زي بيراميدز والاهلي
شوفو بيراميدز فين والاهلي فين
كل المنتديات العسكرية الى دخلتها جديدة كانت بنفس مستواهم ومع الجهد اصبحت فى مكان تانى حتى هما لما ابتدو كانو كده واغلبهم كان جاى من الساحات القديم علشان اتعرضو لظلم هناك 🤣🤣 والغريب انهم اعادو انتاج نفس الظلم لكن هما كان معاهم خبراء بجد جاين من منتديات تانية وساعدوهم وجزء كبير من الموجودين حاليا اتعلمو منهم بس لنوايا غير تعليم الناس من عامة المواطنين العرب العلوم العسكرية اتمنى هنا كمان ميقعوش فى نفس الغلط وبدل تعليم الناس التبجح عليهم بعلمهم والتنمر بالمناصب الإدارية للأسف بس فيهم ناس كتير مش كده لكن بيضترو يسايرو الموجة عزت مثلا معرفش وانا اخدت بالى من كده بس مكنتش عارف هوا راح فين علشان اجى اخنقة🤣

Moaz

i love❤️🇪🇬🇸🇦
كل المنتديات العسكرية الى دخلتها جديدة كانت بنفس مستواهم ومع الجهد اصبحت فى مكان تانى حتى هما لما ابتدو كانو كده واغلبهم كان جاى من الساحات القديم علشان اتعرضو لظلم هناك 🤣🤣 والغريب انهم اعادو انتاج نفس الظلم لكن هما كان معاهم خبراء بجد جاين من منتديات تانية وساعدوهم وجزء كبير من الموجودين حاليا اتعلمو منهم بس لنوايا غير تعليم الناس من عامة المواطنين العرب العلوم العسكرية اتمنى هنا كمان ميقعوش فى نفس الغلط وبدل تعليم الناس التبجح عليهم بعلمهم والتنمر بالمناصب الإدارية للأسف بس فيهم ناس كتير مش كده لكن بيضترو يسايرو الموجة عزت مثلا معرفش وانا اخدت بالى من كده
اها يعني هما انتقمو منا علي اللي حصل في الساحات
واحنا هنا بنحاول نرد الانتقام
ربنا يهدي الجميع
كل سنة وانت طيب

اها يعني هما انتقمو منا علي اللي حصل في الساحات
واحنا هنا بنحاول نرد الانتقام
ربنا يهدي الجميع
كل سنة وانت طيب
كاس وداير 🤣

• Haha
التفاعلات: Moaz
الواقع الان والتاريخ يشهد بالسياسة قبل الأشخاص ليس كل من عاصر ملوك للخليج زي بعض ولكن كل واحد وله بصمه سواء حب للشعوب العربيه او كره وايضا لونتكلم بالتاريخ فتوارث الملوك الاب واحد ولكن الدم مخطلط بقبائل الله اعلم من اين تنحدر الجذور سواء نقيه أو غير ذلك والموضوع ليس مكايده أو حتي تصفيه حسابات وانما ده توجه اعمي من الحاكم لكل دوله وينفذه المملوك غصب عنه ولو رأيتم كيف تم مهاجمه رجال دين لبدايه حكم ال سلمان هتعرف أنا بتكلم علي انهي نقطه بالضبط أنا بالامور دي من ٢٠١١ بعد الساحات وتعلمت ومازلت اتعلم حتي الان بل وأيضا خرجت للمنتديات الايطاليه والفرنسيه والباكستانية للتعلم لافاده ولفضح كذبهم وتزويرهم وايضا قرات تاريخ كويس جدا واناقش اساتذه فوق سن ال٧٠ للتعلم لأنهم هم من عاصرو كل شي الان يلجاءون الي تزوير وطمس الحقيقه وخصوصا السعوديين تعلمون جيدا هذا الأمر وتم تدريبهم علي ذلك من يريد أن يعرف لماذا يفكرون فعليكم بالتاريخ القديم ابدا من الحركه الوهابيه وما فوقها لتعرف كيف نشات وتقسمت الجزيره العربيه والأصول ومن نسل من

F22

مشرف عام
الولايات المتحدة تستغل الوضع لمصلحتها وتهول من ايران لتكسبها مع اسرائيل وتركيا ............ فقط الخبر السخيف بالاسفل يوضح مدى استخفاف امريكا بمصالح حلفائها العرب
وكالة استخبارات الدفاع الأميركية: #إيران المنافس الرئيسي لمصالح الولايات المتحدة في الشرق الأوسط بسبب قدراتها العسكرية وشبكات ميليشياتها الواسعة #العربية

y.m.a.i

Archaeologist
ايران لو رفعت عنها العقوبات ستكون اكبر اقتصاد بالخليج
عندهم صناعه وتعليم وجبهة داخليه متماسكه وموارد مائية ونفطية وسوق كبير
ايران حوت سيبتلع الصغار المرتعبين

hossam_kng

Dead Shot
اتمنى الخير لكل الدول العربية لكن شماتة بعض العرب للاسف فى مشكلة سد النهضة مع مصر الغير مبرر ارتدت عليهم فى رفع العقوبات عن ايران وكأن لو سقطت مصر لا قدر الله لن يحدث لهم شيء كأنهم عايشين داخل فقاعه ربنا يهديهم

SPQR

عضو مميز
ايران لو رفعت عنها العقوبات ستكون اكبر اقتصاد بالخليج
عندهم صناعه وتعليم وجبهة داخليه متماسكه وموارد مائية ونفطية وسوق كبير
ايران حوت سيبتلع الصغار المرتعبين
هناك فرص كبيرة للتعاون معهم في قضايا كثيرة في المنطقة بالإضافة لتعاون اقتصادي كبير جدا
بالتوفيق لهم

{الذين يشاهدون الموضوع} (اعضاء: 0, زوار: 1)

أعلى