#ذكرى ثورة يوليو 1952 وزعيمها جمال عبدالناصر#

Yakuza

عضو مميز
@Moaz إنقلاب أو ثورة دعنا من المسميات ولنسميها حركة مؤقتا....فلنتناقش في صلب الموضوع مميزات عيوب هذه الحركة وتأثيرها علي مصر والعالم

Nile crocodiles

عضو مميز
شوف رأي الشباب والناس العادية وأسألهم وشوف ردهم، متسألش اللي فوق الخمسين

مش بفرض رأيي
على فكرة انا من فئة الشباب الحمد لله ورايي وضحته في الثورة واعرف الكثير منهم متفق مع اهداف الثورة ويرى في الرئيس عبدالناصر له فضل كبير في تغيير حياة ملايين المصريين الى الافضل
وسؤال اخر ولماذا نستبعد اهالينا فوق الخمسين الم يعاصروا هذا الزمن ولا فين الديمقراطية اللي بتنادي بها يا اخ معاز ولا الديمقراطية عندكم الحجر على الاراء المخافة لكم!!!!!!!!!!!!!!!!

ومع احترامي لك ولكل من له راي مخالف
هل الشباب الذي تتكلم عنه كلهم قرأوا التاريخ ولا ياخذوا معلوماتهم من بعض المواقع المضللة او القنوات المشبوهة كالجزيرة او من احد اعداء عبد الناصر

Moaz

😥
على فكرة انا من فئة الشباب الحمد لله ورايي وضحته في الثورة واعرف الكثير منهم متفق مع اهداف الثورة ويرى في الرئيس عبدالناصر له فضل كبير في تغيير حياة ملايين المصريين الى الافضل
وسؤال اخر ولماذا نستبعد اهالينا فوق الخمسين الم يعاصروا هذا الزمن ولا فين الديمقراطية اللي بتنادي بها يا اخ معاز ولا الديمقراطية عندكم الحجر على الاراء المخافة لكم!!!!!!!!!!!!!!!!

ومع احترامي لك ولكل من له راي مخالف
هل الشباب الذي تتكلم عنه كلهم قرأوا التاريخ ولا ياخذوا معلوماتهم من بعض المواقع المضللة او القنوات المشبوهة كالجزيرة او من احد اعداء عبد الناصر
يبقا كله بياخد من مصادر مضللة

لكن المنطق بيقول لما الشعب ينام ويصحا يلاقي الجيش اخد الحكم بالقوة دا اي؟

علي العموم لا أفرض رأيي،. ولكل واحد قناعاته

Nile crocodiles

عضو مميز
يبقا كله بياخد من مصادر مضللة

لكن المنطق بيقول لما الشعب ينام ويصحا يلاقي الجيش اخد الحكم بالقوة دا اي؟

علي العموم لا أفرض رأيي،. ولكل واحد قناعاته
الحقيقة انا لا اعرف مصادرك ولكن ما اعرفه جيدا ان لدي عقل افكر به ولدي بعض الثقافة ولدي وضع حقيقي على ارض الواقع استطيع بها ان احكم بها على الاوضاع على الارض قبل الثورة وبعدها
ولكنك لم تجيبني على سؤالي لماذا نستبعد اهالينا فوق الخمسين هل لان رايهم سيكون في صالح الثورة والرئيس عبد الناصر!!!!!!!!!!!!
اوليس الاجدر الاخذ باراء من عاصر هذا الزمن وهذه الاحداث التاريخية المجيدة افضل من الاعتماد على اراء من لم يعاصر هذه الاحداث

Moaz

😥
الحقيقة انا لا اعرف مصادرك ولكن ما اعرفه جيدا ان لدي عقل افكر به ولدي بعض الثقافة ولدي وضع حقيقي على ارض الواقع استطيع بها ان احكم بها على الاوضاع على الارض قبل الثورة وبعدها
ولكنك لم تجيبني على سؤالي لماذا نستبعد اهالينا فوق الخمسين هل لان رايهم سيكون في صالح الثورة والرئيس عبد الناصر!!!!!!!!!!!!
اوليس الاجدر الاخذ باراء من عاصر هذا الزمن وهذه الاحداث التاريخية المجيدة افضل من الاعتماد على اراء من لم يعاصر هذه الاحداث
لان معظمهم تم غسل ادمغتهم من قبل اعلام عبد الناصر

Nile crocodiles

عضو مميز
لان معظمهم تم غسل ادمغتهم من قبل اعلام عبد الناصر
على فكرة انت كدا بتقلل من اهالينا الكبار سننا ومقاما والحقيقة هذا شئ غير مسموح به ومؤسف جدا
اسمحلي يجب عليك ان تحترم الكبير وتوقره الم تتتعلم هذا في جماعتك او مع من يعارض ويرفض الاخر

Moaz

😥
على فكرة انت كدا بتقلل من اهالينا الكبار سننا ومقاما والحقيقة هذا شئ غير مسموح به ومؤسف جدا
اسمحلي يجب عليك ان تحترم الكبير وتوقره الم تتتعلم هذا في جماعتك او مع من يعارض ويرفض الاخر
انت بتكبر الموضوع ليه😂

مرة بتقول انا بفرض رأيي ومرة بتقول لا احترمهم

يعني لما مركبة الفضاء المصرية ودخول تل ابيب في ٦٧ كل دا مش غسيل دماغ وغيره وغيره،. وهما كانو بيصدقو اي حاجة ويصقفوا عليها

Nile crocodiles

عضو مميز
انت بتكبر الموضوع ليه😂

مرة بتقول انا بفرض رأيي ومرة بتقول لا احترمهم

يعني لما مركبة الفضاء المصرية ودخول تل ابيب في ٦٧ كل دا مش غسيل دماغ وغيره وغيره،. وهما كانو بيصدقو اي حاجة ويصقفوا عليها
انا باتكلم عن نقطة محددة وهي اتهامك لاهلنا من كبار السن بغسيل الدماغ
على فكرة غسيل الدماغ ده في الجماعة فقط واكيد انت عارف كدا طبعا :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

Moaz

😥
انا باتكلم عن نقطة محددة وهي اتهامك لاهلنا من كبار السن بغسيل الدماغ
على فكرة غسيل الدماغ ده في الجماعة فقط واكيد انت عارف كدا طبعا :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
مش قصدي عليهم كلهم
قصدي اللي كانو بيسمعو الراديو اياميها ويصدقو كل الخرافات دي لحد ما اتعمل لهَ غسيل دماغ وبقا بيصدق اي حاجة يقولها عبد الناصر،. طبيعي لما تسأله هيقولك دي ثورة

Nile crocodiles

عضو مميز
مش قصدي عليهم كلهم
قصدي اللي كانو بيسمعو الراديو اياميها ويصدقو كل الخرافات دي لحد ما اتعمل لهَ غسيل دماغ وبقا بيصدق اي حاجة يقولها عبد الناصر،. طبيعي لما تسأله هيقولك دي ثورة
ايضا انت مخطأ
الذين عاصروا هذا الحدث التاريخي رأوا انحياز الدولة بعد الثورة للفلاحين وللطبقة الوسطى في مصر على حساب الاغنياء غنى فاحش وبالتالي هم فغير جائز او مسموح ان نتهمهم بما ليس فيهم وعايزني اصدق البعض في هذا العصر مما اكتسبوا معلوماتهم من الجزيرة ومن على شاكلتها واهمل الجزء الكبير المؤيد لهذه الثورة التي انصفت المصريين

Moaz

😥
ايضا انت مخطأ
الذين عاصروا هذا الحدث التاريخي رأوا انحياز الدولة بعد الثورة للفلاحين وللطبقة الوسطى في مصر على حساب الاغنياء غنى فاحش وبالتالي هم فغير جائز او مسموح ان نتهمهم بما ليس فيهم وعايزني اصدق البعض في هذا العصر مما اكتسبوا معلوماتهم من الجزيرة ومن على شاكلتها واهمل الجزء الكبير المؤيد لهذه الثورة التي انصفت المصريين
كونن انحاز للفلاحين دا من ايجابيات الانقلاب، لكن دا مش معناه اننا نسميه ثورة كمجاملة له، لانه زي ما الانقلاب عمل ايجابيات كتير،. عمل كوارث بردو

Nile crocodiles

عضو مميز
كونن انحاز للفلاحين دا من ايجابيات الانقلاب، لكن دا مش معناه اننا نسميه ثورة كمجاملة له، لانه زي ما الانقلاب عمل ايجابيات كتير،. عمل كوارث بردو
نحن لن نتفق وانا اعلم هذا
انا مؤمن بانها انها ثورة وانت لا لذلك اكتفي بحواري معك
وشكرا على ردودك المحترمة بدون التقليل من شان المتحدث معك

SU35EG

Rafale-EG-Sukhoi
عضو مميز
جة و راح عبد الناصر
فعلاً دة اللي يقال انه لة ما لة وعلية ما علية

انا ضدوا في حاجات كتير بس اد ايه؟
30٪-40٪؟

انا مش ممكن اعيب فية طول الوقت وهو طالع شاتم رئيس وزراء انجلترا في وشة وعلى الملأ وواخد حقة ودي تقريبا محصلتش بعد كدة

مننساش انو بداية تطوير الجيش وبداية جرب 73 بدأت من عصرة ومن قبل الاستنزاف

حاجات كتير اوي اوي من اللي بدأت في عهدة حتى يومنا هذا وهي مبنية من ايامة

المساكن الشعبية ستر الفقراء في مصر بدأت معاه

حاجات كتير مش عاوزين نجحف حقة المفروض يكون فيه مقارنة صريحة لانجازات واخفاقات

فية لية خاطر كبير جداً عند الزعماء العرب رغم انه كان في مناوشات مع البعض ولكن بسبب اختلاف وجهات النظر

ميجيش واحد ضايع يقول وحش طول الوقت ولا حلو طول الوقت

واللي بيقول إعلام عبد الناصر دة يروح يسأل جدودة ولا والدة ان كانو مصريين اصلا ومش من المحظورة كنتوا عايشين في خير ولا في شقا

من المستفيدين من قانون الإيجار ومجانية التعليم ولا اقطاعيين الأصل والمجتمع

واضح انو كرباج الباشوات محتاج يرجع يربي اللى مجانية التعليم خليتوا يقول رأية بصراحة زيادة عن اللزوم

الاعضاء الذين يشاهدون الموضوع (المجموع: 1, الاعضاء: 0,الزوار: 1)

أعلى