داود أوغلو: أعارض انقلاب مصر لكن الضرورات تبيح المحظورات:LOL:

قال زعيم حزب المستقبل التركي أحمد داود أوغلو، إنه ما زال يعارض الانقلاب الذي قام فيه عبد الفتاح السيسي في مصر، مبينا أن هذه المعارضة لا يعني قطع التواصل مع مصر في ظل الظروف الراهنة في شرق المتوسط.

وأوضح داود أوغلو في مؤتمر صحفي مع رئيس حزب الشعب الجمهوري كمال كليجدار أوغلو، أن على بلاده بدء التشاور مع مصر من أجل التوصل إلى اتفاق لترسيم الحدود البحرية بين البلدين في المتوسط.

وأضاف داود أوغلو قائلا: "ما زلت أعارض الانقلاب الذي حصل في مصر، لكن الضرورات تبيح المحظورات، ويجب على الحكومة التركية بدء التشاور مع مصر من أجل التوصل إلى اتفاق لترسيم الحدود البحرية بين البلدين، لان مصلحة تركيا فوق كافة الخلافات، فمصر وتركيا دولتان تمتلكان أطول شريط ساحلي على المتوسط.

وجدد داود أوغلو الذي شغل منصب رئيس الوزراء سابقا، تأييده لسياسات الحكومة التركية في شرق المتوسط وليبيا، مبينا أن دبلوماسية الخارجية التركية حيال أزمة شرق المتوسط يجب أن تكون أكثر فعالية.

وتابع قائلا: "رغم أننا محقين في أزمة شرق المتوسط، إلا أننا بقينا وحيدين في مواجهة هذه الأزمة فلا يدعمنا أحد سوى أذربيجان، وهذا يدل على وجود خلل في الدبلوماسية التي تتبعها وزارة الخارجية".

وشدد داود أوغلو على أهمية شرق المتوسط بالنسبة لتركيا، مبينا أن هذا البحر يعد من أهم نوافذ تركيا السياحية والاقتصادية.

وأشار داود أوغلو إلى أن الولايات المتحدة الأمريكية ترتكب أخطاء كبيرة بحق تركيا، مشيرا في هذا السياق إلى اتفاق التعاون العسكري الذي أُبرم قبل عدة أيام بين واشنطن وإدارة قبرص الرومية.

من جانبه قال زعيم حزب الشعب الجمهوري كمال كليجدار أوغلو، إن على الحكومة التركية الإسراع في تحسين علاقاتها مع كل من سوريا ومصر، وإبرام الاتفاقات اللازمة مع هاتين الدولتين في شرق المتوسط.

وتابع قائلا: "لماذا لا يوجد لنا سفارة في مصر وسوريا، لماذا نصر على استمرار القطيعة مع هاتين الدولتين، لماذا لا نفعّل منظومة "إس400" الروسية التي دفعنا 2.5 مليار دولار لشرائها".

وأردف قائلا: "فرنسا ترسل أسطولها الحربي إلى شرق المتوسط على غير وجه حق، ونحن محقون في أزمة شرق المتوسط، فلماذا لا نستخدم قوتنا لردعهم".

عيني فيه واقول اخيه
مش عارف ايه اسلوب الضراير اللي قعدين فيه
ده الحجه ام بتعه بتاعت المخلل مبتعملش كده ههههههههههههههه

بصراحة راجل محترم بيحب بلده وبيفضل مصلحتها برغم معارضته لأردوغان الا انه جعل مصلحة بلده اولويه حتى لو ده هيبقى في صالح اردوغان

• اعجاب
التفاعلات: AKS

MEGY

عضو مميز
وجدد داود أوغلو الذي شغل منصب رئيس الوزراء سابقا، تأييده لسياسات الحكومة التركية في شرق المتوسط وليبيا، مبينا أن دبلوماسية الخارجية التركية حيال أزمة شرق المتوسط يجب أن تكون أكثر فعالية.
واضح انهم كلهم من طينه وحدة حتي لو تغيرت الصورة في الاول والاخير فهو من حزب العدالة والتنمية
حتي ولو سوي حزب جديد ( الدم بيحن ) يعني قال لما يسوي حزب جديد وينتقد اردوغان انا حصدقك كدة ( الامثله كتير مثله في مصر )
بالاضافة لولا انه مزنوق وفي موقف ضعف ما كان قال هذا الكلام بكل كان حيكابر كعادتهم

واضح انهم كلهم من طينه وحدة حتي لو تغيرت الصورة في الاول والاخير فهو من حزب العدالة والتنمية
حتي ولو سوي حزب جديد ( الدم بيحن ) يعني قال لما يسوي حزب جديد وينتقد اردوغان انا حصدقك كدة ( الامثله كتير مثله في مصر )
بالاضافة لولا انه مزنوق وفي موقف ضعف ما كان قال هذا الكلام بكل كان حيكابر كعادتهم
الموضوع ده ما يمشيش الا علي العبط هما كلهم واحد بوشوش مختلفه بيفكروني لما مرسي ساب الاخوان وعملو حزب جديد نفس الطينه والله

محمد

طاقم الإدارة
مشرف عام
مبينا أن هذه المعارضة لا يعني قطع التواصل مع مصر في ظل الظروف الراهنة في شرق المتوسط.
الظروف هي ازمة اقتصادية في تركيا الظروف هي سوء علاقات مع اوروبا الظروف هي اتفاق السلام بين الامارات و اليهود الظروف هي سوء العلاقات مع دول الخليج الظروف هي اعادة تسليح اليونان الظروف هي فشل في الحصول علي حصة من كنوز المتوسط

الظروف هي ازمة اقتصادية في تركيا الظروف هي سوء علاقات مع اوروبا الظروف هي اتفاق السلام بين الامارات و اليهود الظروف هي سوء العلاقات مع دول الخليج الظروف هي اعادة تسليح اليونان الظروف هي فشل في الحصول علي حصة من كنوز المتوسط
ايوه الناس دي ملهاش عهد وعنصريين جدا وعندهم الانا عاليا مايقولوش كده الا اذكان اتحط عليهم جامد ومصر لن تقف مع اي تركيا في حاله وجود اردوغان او رئيس من طينته

• اعجاب
التفاعلات: MEGY

القناص المصري

عضو مميز
دا المفروض يكون الرد الرسمي مننا عليهم

التعديل الأخير بواسطة المشرف:
التعديل الأخير بواسطة المشرف:

القناص المصري

عضو مميز
اتمني نتطرف اكتر في معادة احفاد المغول دول
مفيش فرصه افضل من كسر البلد دي لقرن كامل
زي اللي بيحصل دلوقت

القناص المصري

عضو مميز
معرفكش وانت متعصب كده ياجنرال هما مستفذين جدا وعاوزين مصالحهم بدون مايبانو رضخو
اتمني نتطرف اكتر في معادة احفاد المغول دول
مفيش فرصه افضل من كسر البلد دي لقرن كامل
زي اللي بيحصل دلوقت
انا مش متعصب ولا حاجة
بس انا شايف فرصه لكسر مناخيرهم للابد
ليه منستغلهاش

• اعجاب
التفاعلات: Tayga
انا مش متعصب ولا حاجة
بس انا شايف فرصه لكسر مناخيرهم للابد
ليه منستغلهاش
ماهو عاوز مصر تديله قبله الحياه هو بيموت ويفرفر لوحده المعارضه التركيه الحقيقيه بتقول السيسي حط اردوغان في مواجهه الناتو وحطه في مازق مش عارف يطلع منه هو عاوز مصر تساعده انت لو سبته هيغرق لوحده

• اعجاب
التفاعلات: MEGY

القناص المصري

عضو مميز
ماهو عاوز مصر تديله قبله الحياه هو بيموت ويفرفر لوحده المعارضه التركيه الحقيقيه بتقول السيسي حط اردوغان في مواجهه الناتو وحطه في مازق مش عارف يطلع منه هو عاوز مصر تساعده انت لو سبته هيغرق لوحده
قبله الحياه lol
خلي اوروبا تركبهم

• Haha
التفاعلات: RANDY
داود اغلو كان من عرابين و منظرين حزب العدالة و التنمية بتاع اردوغان
بل دوره في تطوير الحزب الاسلامي كأكاديمي مرموق في تركيا كان الدور الاكبر

اغلو و اردوغان نفس الخلفية و الفكر و الايدولوجية ، خلافهم الاخير مجرد خلاف على طريقة الادارة

يعني من الاخر الاتنين اوساخ و مايتلقعوش من الرجل

اللهجه بتاعه الأتراك متغيره تغيير رهيب وفي حاله من الانكسار تجاه مصر واللهجه دي لما تبقى بالطريقه دي والله دي حاجه كبيره خصوصا مع طبيعه الاتراك و عنصريتهم وتكبرهم لهجتهم دي تعكس حجم الأذى والبهدله إلى عملها السيسي فيهم لدرجه ان الداخل التركي الان بيعاير النظام التركي بقدرات نظام الرئيس عبدالفتاح السيسي في تحقيق إلى هوه عايزه و إخضاع الاتراك في كل مكان احتكو بيه مع بعض وانا شايف ان النظام المصري مكمل في إخضاع الاتراك حتى لا تقوم لهم قائمه مره اخرى و الدور على الاحباش

مصر من البداية كانت لا تريد صراعات او مواجهات مع تركيا او غيرها وهذا ما فهمة النظام التركي انه ضعف

ولكن التغيير ١٨٠ درجة تم بعد ضرب قاعدة الوطية وهنا فهم النظام التركي انه في مأزق إذا تم الرد سيتم إبادة قواته هناك في ليبيا او يبدأ في تغيير نبرته مع مصر

وهذا ما حدث وسنري الفترات القادمة مزيد من هذه التصريحات حتي يتم ترجمتها علي الارض في التنازل عن بعض ما كانو يريدونه في الشرق الاوسط لصالح مصر

لآغا لما مجالوش رد، سرح لجانه فى الاعلام الغربي، دوتش فيله عامل بوست وممول وارفعوا نسب المشاهدة بليز وعايشين فى مأزق حقيقي.. تركيا بقت بتغري مصراستغفر الله والله ما هكذا تدار العلاقات الدبلوماسية احنا بنخوض معاركنا بشرف لزمته ايه شغل المواخير دا ولا فاكرينا فى اسطنبو !

الاعضاء الذين يشاهدون الموضوع (المجموع: 1, الاعضاء: 0,الزوار: 1)

أعلى