ايطاليا توافق على بيع فرقاطات فريم لمصر

ايه الفرق بين استهداف هدف فى البحر وهدف فى البر الصاروخ مش هيطير غير فوق الميه ولا البر حر عليه

MaD

عضو مميز
ايه الفرق بين استهداف هدف فى البحر وهدف فى البر الصاروخ مش هيطير غير فوق الميه ولا البر حر عليه

لا البر حر عليه 😂😂

هناك اختلاف فنظم التوجيه فبحرا بيتم استخدام رادار القطعة البحرية ثم التوجيه التلقائي ثم يفعل الصاروخ راداره للاطباق على القطعة البحرية.

أما بريا فالصاروخ لا يستخدم راداره و لكن بيتم استخدام الجى بى اس و مطابقة التضاريس البرية لما هو مخزن بالصارةخ للمقارنة لحين وصوله إلى الهدف و الذى قد يكون مسجل أيضا صورة له بالصاروخ

ANGMAR

مشرف عام
طاقم الإدارة
مشرف عام
الهاربون البحري المصري ( سطح-سطح) له قدره على قصف الأهداف الساحليه فقط .
احد البنود امام مصر عباره عن نوع غير محدد من الطائرات...!!
لا منصة دفاع ساحلى أقصى حاجة.
و ليس هدف ارضى
هدف ساحلي = هدف يطل على الشاطيء
هدف بري = هدف في عمق البر بعيدا عن الشاطيء 😃
طيب يا جدعان راجعو مشاركتي كويس انا كان كلامي عن الهاربون بلوك 2 عامة مش المصري
و النسخة ال er منه مداها حوالي 280 كم بالمقارنة مع الاوتومات اللي مداه حوالي 200 كم
الغرض من الكلام ان حتى امتلاك صواريخ سطح سطح ذات قدرات هجوم ارضي لا يغني عن ضرورة امتلاك كروز مخصص للهجوم الارضي
طيب ما الهاربون بلوك 2 ليه قدرة قصف بري
لكن مدى قد ايه ؟
القوة التفجيرية و الرأس المخترق قد ايه ؟
لو كان الموضوع كده مكنتش لقيت المدمرات الامريكية بتحمل التوماهوك اللي ممكن يضرب بحري و ارضي للهجوم الارضي
وبتحمل الهاربون اللي ممكن يضرب بحري و ارضي للهجوم البحري

Golden Fingers

مشرف عام
طاقم الإدارة
مشرف عام
طيب يا جدعان راجعو مشاركتي كويس انا كان كلامي عن الهاربون بلوك 2 عامة مش المصري
و النسخة ال er منه مداها حوالي 280 كم بالمقارنة مع الاوتومات اللي مداه حوالي 200 كم
الغرض من الكلام ان حتى امتلاك صواريخ سطح سطح ذات قدرات هجوم ارضي لا يغني عن ضرورة امتلاك كروز مخصص للهجوم الارضي

أحنا بنناقش القدره التي سيضيفها الى الأسطول المصري ... وهي قدره كبيره ان شاء الله.

وانا معك في نقطة انه لاغنى عن كروز محلي الصنع ... ويتم دمجه تباعا على المنصات المختلفه .

ANGMAR

مشرف عام
طاقم الإدارة
مشرف عام
أحنا بنناقش القدره التي سيضيفها الى الأسطول المصري ... وهي قدره كبيره ان شاء الله.

وانا معك في نقطة انه لاغنى عن كروز محلي الصنع ... ويتم دمجه تباعا على المنصات المختلفه .
هو ادق تعبير فعلا اللي انت استعملته اهداف ساحلية لان اعتقد ان المياه الاقليمية لاي دولة تقريبا 250 كم يعني مش هينفع تضرب اي هدف جوا اي دولة من المياه الدولية لازم تخترق مياهها الاقليمية وتبقى مسافة امنة من المضادات الارضية
زي ما كنت بتانقش مع احد الاخوة
ان عملية تصنيع كروز بحري حاجة مش سهلة لان دول زي فرنسا في السكالب البحري و روسيا بالكاليبر مبقالهمش 7 سنين احنا بقه لسه هنبدأ من الصفر ده لو في نية للبدء + دمج الكروزات محلية الصنع هيرجع لموافقة الدولة الصانعة للقطعة البحرية بتاعتك و العكس
زي ما ضربت مثل ان مصر كانت عايزة تحط الاستر على الميكو لكن فرنسا رفضت !
الموضوع ده محتاج ارادة من الادارة السياسية لانه هياخد فلوس ووقت وضغوطات خارجية لوقفه

شكرا على الرد والمعلومات القيمه وجزاك الله خيرا
واذا كان لديكم تفاصيل أكثر نرجو ان لاتخل علينا بها

ع

عضو محذوف 355

Guest
الكلام ده بدون مصدر بس مؤكد من تسريبات لمدونيين وكتاب بالمجال العسكري وعاملين بالبناء البحري
1-صفقه المانيا كانت عباره عن ٦ قطع ٤ميكو منهم ٣ هيتصنعو بألمانيا باحواض Blohm & Voss وواحده بالاسكندريه +٢ لم يحدد نوعهم في الخبر لانهم كانو في طور التفاوض
نيجي بقا للمهم ال٢ قطعه دول هما الفريم وأحواض Blohm & Voss هي من سوف تقوم بالبناء وهذه أحواض تعمل بنظام المقاولات للي عايز يبني قطع بحريه
يعني أحواض المانيا هي الي هتبني الفريم وده كلام من غير مصدر ولكن من يومين الكلام بدأ بالتسريبات وتم تأكيده اليوم وهو بالنسبه لي مؤكد وحين ذكر أن الاستلام هيكون ٢٠٢٤/٢٠٢٦ فعلا سيتم البدء بعد انتهاء تجميع الميكو لمصر يعني ممكن منتصف العام القادم تقطيع الألواح وان شاء الله هاكد بمصدر محترم علي ذلك الكلام

الكلام ده بدون مصدر بس مؤكد من تسريبات لمدونيين وكتاب بالمجال العسكري وعاملين بالبناء البحري
1-صفقه المانيا كانت عباره عن ٦ قطع ٤ميكو منهم ٣ هيتصنعو بألمانيا باحواض Blohm & Voss وواحده بالاسكندريه +٢ لم يحدد نوعهم في الخبر لانهم كانو في طور التفاوض
نيجي بقا للمهم ال٢ قطعه دول هما الفريم وأحواض Blohm & Voss هي من سوف تقوم بالبناء وهذه أحواض تعمل بنظام المقاولات للي عايز يبني قطع بحريه
يعني أحواض المانيا هي الي هتبني الفريم وده كلام من غير مصدر ولكن من يومين الكلام بدأ بالتسريبات وتم تأكيده اليوم وهو بالنسبه لي مؤكد وحين ذكر أن الاستلام هيكون ٢٠٢٤/٢٠٢٦ فعلا سيتم البدء بعد انتهاء تجميع الميكو لمصر يعني ممكن منتصف العام القادم تقطيع الألواح وان شاء الله هاكد بمصدر محترم علي ذلك الكلام
فية كلام علي فريم فرنسي اضافي حقيقي هيبقي عدد الفريم 4 ايطالي و 4 فرنسي حقيقي الكلام دة

ع

عضو محذوف 355

Guest
فية كلام علي فريم فرنسي اضافي حقيقي هيبقي عدد الفريم 4 ايطالي و 4 فرنسي حقيقي الكلام دة
معرفش صراحه حاجه عن الفرنسي بس الي ليظهر ليه تأكيد بنزل الخبر بتاعه المهم القطعتين غير محدد النوع الي بصفقه المانيا طلعة الفريم ومعرفش ازاي ده حصل صراحه بس هي ضربه معلم لسرعه التسليم

SPQR

عضو مميز

يبقي عندنا 4 بيرجاميني
رقم ممتاز و قوة و هيبة كبيرة للبحرية
عامة كله هيبان مع الوقت

دي امنيتي 4 فريم ايطالي و 4 فرنسي نسخة دفاع جوي بالاستر 30

يبقي عندنا 4 بيرجاميني
رقم ممتاز و قوة و هيبة كبيرة للبحرية
عامة كله هيبان مع الوقت

دي امنيتي 4 فريم ايطالي و 4 فرنسي نسخة دفاع جوي بالاستر 30
شكلها هتبقي كدة

ع

عضو محذوف 355

Guest
٤ برجاميني ممتاز وايضا إذا كنت تريد اوكتين فالميكو هتعوض هي والجويند فمش لازم إنما تطوير القديمه تحيا مصر افضل ودمج يا استر ٣٠ يا الصاروخ الجديد من السكالب مدي أقل من ٣٠٠ك

Nile crocodiles

عضو مميز
٤ برجاميني ممتاز وايضا إذا كنت تريد اوكتين فالميكو هتعوض هي والجويند فمش لازم إنما تطوير القديمه تحيا مصر افضل ودمج يا استر ٣٠ يا الصاروخ الجديد من السكالب مدي أقل من ٣٠٠ك
الحقيقة انا اتمنى اضافة فريم فرنسية اخرى للبحرية المصرية
لكن انا متفق معاك ما نمتلكه الان من قطع ايطالية والمانية ومع الجديد في المستقبل القريب مرضي جدا لي
تحياتي لك

• اعجاب
التفاعلات: SPQR

houSe

خبراء المنتدى

الصراحة المفروض كفاية فريم .. سواء الفرنسية برادارها البيسا او الايطالية برادارها الايسا الميكانيكي وبدون قدرات حقيقية ضد الاعماق

احنا محتاجين ندخل شركاء في مشروع البيلهارا وكفاية فريم .. افضل سونار في العالم مع افضل انواع رادارات الايسا مع افضل كل حاجة .. المدى اقل شوية مش كتير بس تظل الخيار الافضل

الاعضاء الذين يشاهدون الموضوع (المجموع: 2, الاعضاء: 0,الزوار: 2)

أعلى