الطائرات الاسرائيلية وخطوط طيران فوق دول عربية واسلامية

Ahmed Ibrahim

عضو مميز
بيتنفخ فى المخابرات ولا ايه

لا طبعا مش نفخ ولا حاجه ده مهما كان رايح بنفسه محدش اجبره انه يروح فبيراعو انه لو خايف من حاجه مكنش هيروحلهم
هو بس بيتسال سبب السفر ايه
اما لو قضيه بياخد اعفاء لاسباب سياسيه واحد زميلى اخدها بسبب قضيه تظاهر

Power is law

طالب علم
عضو مميز
لا طبعا مش نفخ ولا حاجه ده مهما كان رايح بنفسه محدش اجبره انه يروح فبيراعو انه لو خايف من حاجه مكنش هيروحلهم
هو بس بيتسال سبب السفر ايه
اما لو قضيه بياخد اعفاء لاسباب سياسيه واحد زميلى اخدها بسبب قضيه تظاهر
يعنى لو عاوز اعفا اقولهم عندى انتماءات سياسية

Ahmed Ibrahim

عضو مميز
يعنى لو عاوز اعفا اقولهم عندى انتماءات سياسية

لا متقولش حاجه مش حقيقيه وموثقه يعنى لو معاك كرنيه عضويه فى حزب قول ممعكش متقولش
وعموما الجيش حلو مش وحش انا خلصت من 6 شهور ولسه بدور على شغل الجيش كان احسن على الاقل فى الجيش كان فى اكشن واشتركت فى مناوره قادر 2020 وكنا بنتحرك كتير ولو جالى استدعاء هروح على طول
اما القضايا السياسيه مش اى قضيه برضو لازم تكون حاجه تقيله

انا زميلى اخد اعفا عشان كان عليه 16 قضيه تظاهر وتخريب وقطع طرق وتهديد امن وسلم والاعتداء على ممتلكات عامه وخاصه

Power is law

طالب علم
عضو مميز
لا متقولش حاجه مش حقيقيه وموثقه يعنى لو معاك كرنيه عضويه فى حزب قول ممعكش متقولش
وعموما الجيش حلو مش وحش انا خلصت من 6 شهور ولسه بدور على شغل الجيش كان احسن على الاقل فى الجيش كان فى اكشن واشتركت فى مناوره قادر 2020 وكنا بنتحرك كتير ولو جالى استدعاء هروح على طول
اما القضايا السياسيه مش اى قضيه برضو لازم تكون حاجه تقيله

انا زميلى اخد اعفا عشان كان عليه 16 قضيه تظاهر وتخريب وقطع طرق وتهديد امن وسلم والاعتداء على ممتلكات عامه وخاصه
16 قضية ... :D ... دا معناه ان كلام الجزيرة عن المجندين الغلابة الى بيتعذبوا فى الجيش فشنك

Power is law

طالب علم
عضو مميز
احلى حاجة فى المنتدى دا وغيره انه بين لى الى حد ما ان انتشار افكار الاخوان بين الشباب اصبح معدوم ...
افكار الاخوان محصورة دلوقتى بين مجموعة من الاخوان القدامى وربما ابناءهم وبعضهم كفر بها ...

Ahmed Ibrahim

عضو مميز
16 قضية ... :D ... دا معناه ان كلام الجزيرة عن المجندين الغلابة الى بيتعذبوا فى الجيش فشنك

يا راجل بلا جزيره بلا كلام فاضى ده انا فى الجيش كنت فى تشكيل يشبه الفرقه وكان بيتكون من مجموعه من الالويه كان قاده الالويه بيتنافسو ويتسابقو على اللى يجيب خدمات ويريح عساكره اكتر من اللواء اللى جنبه كانو بيتنافسو فى الاجازات وفى التعيين وفى نضافه المبيت وفى تجميل وتشجير المعسكرات كل لوا كان بيعتبر العساكر دول رجالته اللى بينفذ بيهم الالتزمات اللى مطلوبه منه ولازم يديهم عشان ياخد منهم اللى هو عايزه مش مجرد عساكر عنده وخلاص
الجيش ده اجمل واشرف حاجه فى الدنيا

Power is law

طالب علم
عضو مميز
يا راجل بلا جزيره بلا كلام فاضى ده انا فى الجيش كنت فى تشكيل يشبه الفرقه وكان بيتكون من مجموعه من الالويه كان قاده الالويه بيتنافسو ويتسابقو على اللى يجيب خدمات ويريح عساكره اكتر من اللواء اللى جنبه كانو بيتنافسو فى الاجازات وفى التعيين وفى نضافه المبيت وفى تجميل وتشجير المعسكرات كل لوا كان بيعتبر العساكر دول رجالته اللى بينفذ بيهم الالتزمات اللى مطلوبه منه ولازم يديهم عشان ياخد منهم اللى هو عايزه مش مجرد عساكر عنده وخلاص
الجيش ده اجمل واشرف حاجه فى الدنيا
ما شاء الله ... والله كلامك فرحنى اوى ... اصل انا اعفاء ... وبشوف شباب من الى عاملين معارضين يقولى الجيش دت سخرة عشان من غير مقابل ... وانا اقوله شرف ليك تخدم بلدك من غير مقابل ...

y.m.a.i

Archaeologist
الطائرة وصلت للامارات بعد ما عبرت فوق الرياض
حركة غريبه مع ان المفروض تاخد طريق مباشر للامارات
تقريبا كانوا بياخدوا لفه فوق الرياض
شوفت الطيارة يا @Moaz وهيا معدية من فوقكم في الرياض ولا مخدتش بالك

Screenshot_2020-08-31 Live Flight Tracker - Real-Time Flight Tracker Map2 Flightradar24.png

Scr44eenshot_2020-08-31 Live Flight Tracker - Real-Time Flight Tracker Map Flightradar24.png

fo-235

عضو مميز
_انت اتجندت امتا انا قالولنا اللى ينطبق عليه الحاجات دى او حد من قرايبه من الدرجه الاولى الاب والام والاخوات او الدرجه الثانيه الاعمام والخالات . يطلع من الصف ويروح مكتب المخابرات الحربيه .
_ السفر الى اسرائيل وقطر وتركيا وباكستان وافغانستان .
_ الزواج من اجنبيه .
_ عضويه فى حزب سياسى .

_ قضيه سياسيه .
انا كنت ٢٠١٣ وخدت اعفاء طبي

عموما دا دليل دامغ اننا في مصر رسميا العلاقات مش سمن على عسل زي ما اخوة بيقولوا..

y.m.a.i

Archaeologist
عبور الطائرة من اجواء السعودية ومرورها فوق الرياض هو رمزية ان التطبيع الجاي اللي هيطلع فوق الطرابيزه هيكون التطبيع مع السعودية

الصورة لنتانياهو وهو بيكلم معاذ بالتليفون وبيقوله شوفتني وانا معدي من فوق البيت علشان تتأكد

Moaz

😥

مشاهدة المرفق 4717

مشاهدة المرفق 4718
انا لست سعَودي وارفض اللي حصل طبعا

SU35EG

Rafale-EG-Sukhoi
عضو مميز
عبور الطائرة من اجواء السعودية ومرورها فوق الرياض هو رمزية ان التطبيع الجاي اللي هيطلع فوق الطرابيزه هيكون التطبيع مع السعودية

مشاهدة المرفق 4719

الصورة لنتانياهو وهو بيكلم معاذ بالتليفون وبيقوله شوفتني وانا معدي من فوق البيت علشان تتأكد

بصراحة هم مزودينها مع السعودية
كل شوية واحد يطلع ويقول عدت من أجواء السعودية
مرة كوشنر... مرة ايفنكا... مرة النتن واقف يشاور

انا حاسس انه الموضوع ابتزاز واستفزاز

بس عامة.... منتظرين رد سلطة الطيران المدني السعودي علي خبر مرور الطيارة... لأنهم تقريبا كانو منعوها وهي عدت... او حصل إتفاق او استثناء... خلينا نقول اننا منتظرين ما يسمى

مفاوضات الطيارة

Power is law

طالب علم
عضو مميز

مشاهدة المرفق 4717

مشاهدة المرفق 4718
اظن والله اعلم
ليه مش بيعلنوا التطبيع زى الامارات ؟
تفتكر جبن ولا ادعاء للشرف ولا عشان متخسرش قيمتها الدينية ؟

Power is law

طالب علم
عضو مميز
هو الامير السعودى منصبه هو انه من العيلة الحاكمة فبيفتى ؟
دا على اساس البلد ملكه هو واسرته ؟

المسار يوحي انها تمر فوق الحدود الاقليمية الجزائرية و اعتقد انه غير صحيح ٫ صورة اخرى توضح انها تكمل المسار في المياه الدولية

مشاهدة المرفق 4073
الطائرة دارت حول ملطا
ف العادة تتوقف ل خمس دقائق
(لكي تصبح الرحلة ملطا -الرباط)
و تستطيع المرور فوق أجواء الجزائرية
(كلام المغرد)
..
لاكن ماقامت به الطائرة هو تغيير المسار ف السماء
لو كان المغرد مختص لما سقط في هاته السقطة البديهية

Normally, air traffic controllers will clear a flight via the route specified by traffic management. The flight may be rerouted in the air or on the ground. The operator should file or amend flight plans with the appropriate routes when the aircraft is 45 minutes or more from the proposed departure time. If within 45 minutes from departure or airborne, ATC facilities will enter the reroutes.
مرورها عادي و طاىرة مسجلة ف امريكا
ماقامت به الطائرة عادي و قانوني
لو كان خط مباشر أو طائرة مسجلة ف الكيان الصه*يوني ذالك شيء آخر
..
مسار الرحلة هو تل أبيب - ملطا
ثم
ملطا - تونس - الجزائر - المغرب
(المغرد مخطأ بقوله مسار مباشر)
للاسباب المذكورة أعلاه
..

انته ليه مكبرين الموضوع تحت الترابيظة بيحصل بلاوي اكتر من كدا

الاعضاء الذين يشاهدون الموضوع (المجموع: 1, الاعضاء: 0,الزوار: 1)

أعلى