التقويم المصري | اليوم هو رأس السنة المصرية 1 توت 6262

صقر العرب

من ارض الكنانة
الزعيم عمر مكرم ابن الصعيد طارد الفرنسيين وحملة فريزر الانجليزية

طبعا زي مكلنا شيفين واحد فراسته وملامحه تدل انو مصري عريق بيقول انو نقيب الاشراف وبيقول ان عددهم 14 مليون منهم 6 مليون بس جعفريه اللي بيدعي الاخ @صقر العرب انو منهم
وطبعا السيسي من الاشراف المغازيه والسادات وحسني وكلو كلو يلا مهيا بقت زايطه ههههههههه

مؤسس الدولة المصرية ملك الصعيد الملك مينا

مشاهدة المرفق 5091
الملك احمس ملك الاقصر والصعيد قاد حرب التحرير
مشاهدة المرفق 5092

كانوا عرب برضو ؟
و لو مش عرب ، كانوا ايه يا مفتح ؟

مافيش شك ان فيه قبائل عربية توطنت في الصعيد
لكن الصعيد ماكانش الربع الخالي يا متعلم يا بتاع المدارس
ده كان موطن لممالك و حضارة و مدن و شعوب
يعني اللي جه من العرب اتهرس و اتفحت في خلاط المصريين في الصعيد
مش 15 فخد او بطن من قبيلة من هنا او هناك هما اللي عملوا الصعيد يا مثقف على ما قُسُم

صقر العرب

من ارض الكنانة
سؤال بسيط هيعرفك غلطك
ايه هيا قبيلة الملك مينا طالما انت شايف العرب الاساس؟
مينا ابن الصعيد واتيت به ردا علي من نفي ان الصعيد هو اساس مصر فى كل زمان بل هو منبع الحضارة المصرية القديمة ولذلك اتيت بمينا واحمس وعمر مكرم وجمال عبدالناصر

لو الامر بيدى
1-الغاء كلمة العربية من الاسم الرسمى للدولة وتكون (جمهورية مصر)
2- تعديل العلم القديم واستبدال النسر بحورس
3- تعديل النشيد الوطنى بنشيد اخر
4- تدريس اللغة المصرية القديمة والاكتفاء بتدريس اللغة العربية للمرحلة الابتدائية فقط

Moaz

😥
لو الامر بيدى
1-الغاء كلمة العربية من الاسم الرسمى للدولة وتكون (جمهورية مصر)
2- تعديل العلم القديم واستبدال النسر بحورس
3- تعديل النشيد الوطنى بنشيد اخر
4- تدريس اللغة المصرية القديمة والاكتفاء بتدريس اللغة العربية للمرحلة الابتدائية فقط
الحمد لله أن الأمر مش بيدك

حورس دا كانوا معتبرينه إله الشمس، يعني لو حطيته في العلم كأنك بتعترف بيه! نفتخر بالحضارة الفرعونية اوك لكن مش يوصل الأمر للشِرْك !

نفتخر بالايجابيات بس مثل التقدم في مجال الطب والهندسة ووو، ونهمل السلبيات!

اللغة العربية لغة القرآن وفخر لنا جميعا دراستها

الحمد لله أن الأمر مش بيدك

حورس دا كانوا معتبرينه إله الشمس، يعني لو حطيته في العلم كأنك بتعترف بيه! نفتخر بالحضارة الفرعونية اوك لكن مش يوصل الأمر للشِرْك !

نفتخر بالايجابيات بس مثل التقدم في مجال الطب والهندسة ووو، ونهمل السلبيات!

اللغة العربية لغة القرآن وفخر لنا جميعا دراستها
دى مشكلة الاسلاميين عموما
وانا مسلم مش اسلامى فاى كلام عن الشرك والكلام الفارغ ده عشان رسمه بتعبر عن قدم تاريخ الدولة فده ما يسمى بالهراء او حاجة تانية معبره اكتر بس مش عايز اقولها
ايه الفخر فى اننا نتكلم عربى او اى لغة تانية مش فاهم
المسلمين الهنود والافارقة والباكستانيين وغيرهم ميعرفوش عربى نهائى ومسلمين غصب عن اى حد
انا بستفيد ايه بالعربى مش فاهم استفيد ايه بالنحو والصرف وانا مش بتكلم عربى اصلا ولهجة مختلفة ولما اشتغل يطلبوبى منى انجليش
ومضيعين فلوس ووقت فى كورسات الانجليزى عشان نعرف نشتغل
الخليج نفسه بيتكلم انجليزى اكتر من العربى
وعايزك تثقف نفسك شويه
احنا بتكلم لهجة تكاد اشبه بلغة مستقلة وليست عربى كليا وداخل فيها كلمات كتير فرعونى وتركى وفارسى وانجليزى وايطالى ويونانى
يعنى حرفيا لغة مخلطة مش عربى اساسا عشان تقول نفتخر بالعربى

Moaz

😥
دى مشكلة الاسلاميين عموما
وانا مسلم مش اسلامى فاى كلام عن الشرك والكلام الفارغ ده عشان رسمه بتعبر عن قدم تاريخ الدولة فده ما يسمى بالهراء او حاجة تانية معبره اكتر بس مش عايز اقولها
ايه الفخر فى اننا نتكلم عربى او اى لغة تانية مش فاهم
المسلمين الهنود والافارقة والباكستانيين وغيرهم ميعرفوش عربى نهائى ومسلمين غصب عن اى حد
انا بستفيد ايه بالعربى مش فاهم استفيد ايه بالنحو والصرف وانا مش بتكلم عربى اصلا ولهجة مختلفة ولما اشتغل يطلبوبى منى انجليش
ومضيعين فلوس ووقت فى كورسات الانجليزى عشان نعرف نشتغل
الخليج نفسه بيتكلم انجليزى اكتر من العربى
وعايزك تثقف نفسك شويه
احنا بتكلم لهجة تكاد اشبه بلغة مستقلة وليست عربى كليا وداخل فيها كلمات كتير فرعونى وتركى وفارسى وانجليزى وايطالى ويونانى
يعنى حرفيا لغة مخلطة مش عربى اساسا عشان تقول نفتخر بالعربى
علي العمَوم دي وجهة نظرك
لكن سَواء كنت مسلم أو إسلامي، فالمفروض المسألة الخطيرة دي تهمك، ومينفعش تقول عليها كلام فارغ

ممكن تسأل شيخ مثلا أيه حكم وضع إله الشمس المزيف عند الفراعنة علي علم مصر، شوف هيقولك أيه وعرفني

بس ياريت يكون شيخ من الأزهر

محمد

طاقم الإدارة
مشرف عام
فاى كلام عن الشرك والكلام الفارغ ده
الشرك اكبر ذنب الشرك الاكبر يمنع صاحبه من دخول الجنة و يخلده في النار اذا مات عليه قال تعالي ( إن الله لا يغفر أن يشرك به ويغفر ما دون ذلك ) الشرك لا يقبل معه اي عمل صالح الانبياء كان يخافون من ان يشركوا بالله ( وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَٰذَا الْبَلَدَ آمِنًا وَاجْنُبْنِي وَبَنِيَّ أَن نَّعْبُدَ الْأَصْنَامَ )

محمد

طاقم الإدارة
مشرف عام
واهل الناس اللي قلتلك عليهم مايعرفوش وهما بيصلو ادام الناس بس رغم انهم الحدو بسبب جماعه الكفر والنفاق الاخوانجيه
اي فكر منحرف اخرته اما الالحاد او التطرف

MEGY

عضو مميز
المشكله محمد رمضان نفسو قلها انو فرعوني مصري اصيل يعني هما بيقتبسو للي بيديهم مفك في نسبهم
اصلي انت متعرفش اللي بيحصل في قنا من الاشراف عالم ضايعه منهم ياحج بيبنو بوابات ومدن ليهم ويحوطوها وعايشين الكبر على غيرهم بغباء عالم صدق فيهم قول ابن خلدون والله لو مبداناش نفوق اقسم بالله مصر تبقي العن من السودان واللي حصل فيها ده عالم مخربه والخراب يسري وراها
[/QUOTE]

المشكله محمد رمضان نفسو قلها انو فرعوني مصري اصيل يعني هما بيقتبسو للي بيديهم مفك في نسبهم
اصلي انت متعرفش اللي بيحصل في قنا من الاشراف عالم ضايعه منهم ياحج بيبنو بوابات ومدن ليهم ويحوطوها وعايشين الكبر على غيرهم بغباء عالم صدق فيهم قول ابن خلدون والله لو مبداناش نفوق اقسم بالله مصر تبقي العن من السودان واللي حصل فيها ده عالم مخربه والخراب يسري وراها
وما دخل الجعافرة بالاشراف بقنا
حتي لو هو جعفري لا يتزوج من الاشراف .
اصلا اول ما نزل الاشراف نزلوا في محافظة الشرقية .
بالنسبة لاشراف هما فقط منغلقين علي انفسهم في موضوع الزواج ( لا يجب ان نعمم الاساءة علي الجميع . كل فئة فيها الشين وفيها الزين)
لكن خلاصة اقول انا مصري سواء فرعونيه او عربية واسلاميه او حتي مريخيه
والحضارة المصرية محل فخر واعتزاز وتقدير لا يقدرها ولا يعرفها الا كل جاهل
[/QUOTE]
ياخي اي حد اصله اجنبه واندمج مع مصر يكون مصري اما افتخار بثقافه دخيله ليس مصري اعظم عظماء فرنسا نابليون اصوله ايطاليه العائله الانجليزيه اصولها المانيا لكن حد يقولي ان تركي عربي سوري يوناني في مصر ليس مصري

• اعجاب
التفاعلات: MEGY

Power is law

طالب علم
عضو مميز
نعم تماما لا تبادل للتهاني في السنة الهجرية او المولد النبوي نفرح بانتصارات وطننا و بايام الخير علي بلدنا و نفتخر اننا من بلد كمصر لكن لا نبتدع و ندخل في ديننا ما لم يفعله اسلافنا
اريد ان اوضح نقطة هنا حبي لوطني و اعتزازي به و تمني الخير له و كرهي للجماعات المتطرفة و اهل البدع و الضلال كتنظيم الاخوان و القاعدة و داعش و غيرهم و تمني الاستقرار لبلدي و مؤازرة جيش بلدي و الشرطة لا يعني ابدا ان انسلخ من ديني او ان اصبح انسان بلا هوية او هويتي مميعة و مشوشة و عقيدتي مهزوزة اطلاقا هناك فارق كبير بين هذا و ذاك لان هذا الامر اختلط عند كثير من الناس خصوصا بعد احداث الفوضي في منطقتنا العربية فاصبحوا اما في اقصي اليمين او اقصي اليسار و الاعتدال هو الوسط بينهما
ايه الحرام والبدعة في الاحتفال بنصر اكتوبر ؟

محمد

طاقم الإدارة
مشرف عام
ايه الحرام والبدعة في الاحتفال بنصر اكتوبر ؟
نفرح بان ربنا نصرنا في اليوم ده علي اليهود و نسعد بذلك لكن لا نعتبره يوم عيد و لا يهنيء بعضنا بعض

Power is law

طالب علم
عضو مميز
بلاد بها أهل المكارم والنهى
وللعلم فيها طارف وتليدُ
صعيد علا فوق الأقاليم قدْرُه
به العيش حلو والمقام حميدُ
بِهِ مَنْ لِآَدَابٍ وعِلمٍ وسُؤْدَدِ
مُعيد، ومَن للمكرمات مفيدُ
يَضُوعُ به المعروف حيث يضيعه
زمان، فيلقى الجود وهو جديدُ
الحمد لله على نعمة صعيد مصر
وفيها عادات متخلفة جدا

Power is law

طالب علم
عضو مميز
نفرح بان ربنا نصرنا في اليوم ده علي اليهود و نسعد بذلك لكن لا نعتبره يوم عيد و لا يهنيء بعضنا بعض
يعني كل الي تاعبك كلمة مبروك وكل سنة وانت طيب

صقر العرب

من ارض الكنانة
وفيها عادات متخلفة جدا
الامر نسبي ما تراه انت متخلف اراه انا فخر عيوبكم غير عيوبنا ميزاتكم غير ميزاتنا فلا تقيس عاداتنا علي عاداتكم لاننا قمنا بالمثل ووضع الميزان فكفتنا ستكون هي الراجحة في الافضل

الاعضاء الذين يشاهدون الموضوع (المجموع: 1, الاعضاء: 0,الزوار: 1)

أعلى