التانكر المصري

لماذا مصر لا تملك تانكر ؟ .

• ممنوع على مصر شراء تانكر

الأصوات: 2 10.5%
  • مصر لا تحتاج تانكر

الأصوات: 1 5.3%
  • ليست اولوية لدى قادة الجيش المصري

الأصوات: 16 84.2%

• مجموع المصوتين
    19
  • الاستطلاع مغلق .

Brightsky

Kein Meister ist vom Himmel gefallen
طاقم الإدارة
مشرف عام
تدريب بايه ؟؟؟؟ هل تنكرز بمعنى تنكرز ؟؟؟؟ هيا كده بتظهر ان لديها الطيارون المدربون ولديها القدره لكن لسه معندهاش
موضوع انك تفهمني ان السد لو هيضرب بالتزود للوقود بالشكل ده ... ده مستحيل اكون مؤيد للفكره ده انت في ضربك لسد محتاج اعداد كتيره من الطيرات مستحيل تستغل نص الطيرات اللي ممكن تستخدمها في اشتباك وعمليات انها بس تكون تنكر وتفقد القيمه الاهم العمليتيه بتعتها ... قصة ان بصمتها اقل وهتبقي مناوره افضل كل ده انا معاك فيه وكلام جميل
بس انت رايح تضرب اثيوبيا يعني ده لو عرفت تصد هجومك اصلا علشان تعرف توقعلك التنكر بتعتك
موضوع التزود بالطيارات الحربيه ده للعمليات التكتيكه الحساسه والمحدوده واللي بتعتبر تسلل وقصاد دول دفاعاتها قويه ...
ولنتكلم بواقعيه حطلي سناريو لضرب السد وشوف كام طياره المفروض هتشارك فيه وحط في اعتبراتك انه مش هيحصل ضرب لسد وبس في مطارات و دفاعات زي اسبيدر والبنتسير وغيرو ومراكز قياده من الاخر بنك اهداف لازم يضرب علشان يكون العمليه بسيطه بالنسبه لسد
وعلى اسساس عدد الطيارات لازم مقابلها طيارات علشان تعمل التزود بالوقود احسبها وشوف كام طياره حربيه هتخسر خدماتها العمليتيه لمجرد انك تخليها تنكرز تتزود بالوقود
احسبها وانا معاك بالمنطق

انا مؤيد كلامك بخصوص التنكر ، لكن التزود بالوقود بالجو عن طريق Buddy-Buddy ,ليست لإظهار خبرة الطيارين المصريين في عمليات التزود بالوقود جوا مصر لديها بالفعل خبرا مع مناوراتها مع الاخوي في السعودية و مع الامريكان . عملية التزود بالوقود بهذا الشكل لها عمليتها الخاصة ، التنكر سهل رصده و اتجاه و التنبأ بأي هجوم محتمل عكس التزود بالوقود عن طريق المقاتلات و بعضها ،فطلب مصر هذه الخاصية في الميج و الرافال لاغراض معينة هي ليست بديل للتنكر بالتاكيد و لكن لها عمليتها الخاصة

السؤال: هل توافق فرنسا لو طلبت مصر شراءها (او تأجيرها) من الامارات؟
لو الاجابة نعم، تبقي اتحلت - من ناحية يرفع الحرج عن الامارات ومن الناحية الاخري تاخدها مصر عند الحاجه فقط

الاعضاء الذين يشاهدون الموضوع (المجموع: 1, الاعضاء: 0,الزوار: 1)

أعلى