اشتباكات بين الشرطة المصرية وسودانيين قطعوا طريق الصحراوي الغربي

y.m.a.i

Archaeologist
وكالة "سونا": إصابات وسط العائدين السودانيين خلال اشتباكات مع الشرطة المصرية (فيديو)

قال خالد الشيخ القائم بأعمال السفارة السودانية بالقاهرة، إن اشتباكات وقعت بين عائدين سودانيين والشرطة المصرية، اليوم الثلاثاء، أدت إلى وقوع إصابات عديدة بين السودانيين.

وأضاف خالد الشيخ في تصريح لوكالة "سونا"، أن الحوادث وقعت حين أغلق العائدون الطريق الصحراوي المؤدي إلى المعبر السوداني وأحرقوا الإطارات، وقطعوا الطريق الصحراوي الغربي الذي يربط بين القاهرة وأسوان وقاموا باحتجاز شاحنة مصرية محملة بالغاز.

وأفاد خالد الشيخ بأن الشرطة المصرية حاولت إقناع السودانيين بفتح الطريق إلا أنهم حاولوا الإعتداء على عناصر الأمن مما أدى إلى وقوع اشتباكات بين الطرفين، مشيرا إلى أن الأمن المصري أطلق الرصاص في الهواء والغاز المسيل للدموع لتفريقهم.

وصرح بأنه لم تصلهم بعد أي أخبار أو معلومات عن سقوط قتلى حتى الآن، مبينا أن سبب الإشتباكات المباشر كان تعطيل الطريق وعدم السماح لهم بالمرور الي المعبر وذلك بسبب إغلاق معبر أرقين.

وأشار الشيخ إلى أن العائدين السودانيين انتشروا على طول الطريق من القاهرة وحتى أسوان في مناطق الأقصر إسنا سوهاج والسباعية، مؤكدا أن السفارة السودانية بالقاهرة في تواصل مع السلطات المصرية واللجنة العليا للطوارئ الصحية في الخرطوم.

وتوقع القائم بأعمال السفارة السودانية بالقاهرة فتح المعبر خلال الساعات القادمة القليلة القادمة، معربا عن أسفه حول وقوع الإشتباكات.

المفروض انهم عدو المعبر ورجعو بلدهم خلاص بقى ..

وشكرا مش عايزين سودانيين تاني في مصر من هذه النوعية.. اما المحترمين فأهلا بهم وسهلا

يبقو يروحو يشوفو مصالحهم مع اثيوبيا ********* بلادهم ..

وانصحهم ياخدو الطريق المار بمنطقة الفشقة .. هيعجبهم الطريق اوي

التعديل الأخير:
عارفين اكبر غلطة عملها عبدالناصر انه غير هوية مصر ..قاال ايه جمهورية مصر العربية!!! مصر لا عربية ولا ينفع تكون غير مصر
لبسنا ف الحيط عشان عالم ........متستاهلش
تراجيديا والله

ARX160

إ بـن مـهـد الـحـضـارات
مشرف عام
عناصر مندسة!!
فالتوقيت ده مظنش انه امر عادي جدا
يمكن الهدف هوا زيادة تشويه مصر خارجيا

معبر ارقين السوداني مقفول مشكلتهم مع بلدهم مصر مالهاوبعدين واضح جدا ان عمليات الشغب كانت في اماكن متفرقه على الطريق يعني في اتفاق مسبق
وهما عائدون ليه التسبب بمشاكل واثارة حساسيات؟؟
وسودان بس وشغل ثوراجيه وهجص هيستفادو ايه لو اتمسكو واتحبسوا ويطلعوا بالاخر يعيطوا
ومثال لتصرف السئ المشغاب اخذ الكاب بتاع العسكري ورماه بالارض وبعدها اخدلو قلم من العسكري وسكت عمال يهوش بيجيبوا الاهانه لنفسهم
ولا ده تفكير منهم انهم بيعلموا علينا وبيرفعوا قدر السودان
ويرجع الاخوه السودانين يزعلوا من التصرفات الشرسه بتعتنا

الاخوه بتوع السودان طيبين بزياده و مخهم لما بيقفل بيقفل فالموضوع مش مترتب خالص هما طبيعتهم غلبانين بزياده لو زعلته تبقى عدوه اللدود وفي نفس الدقيقه لو راضيته بكلمه يبقى حبيبك فمبيتخدش على كلامهم وأفعالهم

الاخوه بتوع السودان طيبين بزياده و مخهم لما بيقفل بيقفل فالموضوع مش مترتب خالص هما طبيعتهم غلبانين بزياده لو زعلته تبقى عدوه اللدود وفي نفس الدقيقه لو راضيته بكلمه يبقى حبيبك فمبيتخدش على كلامهم وأفعالهم

لا والنبي بلاش الجو ده .. احنا اللي طيبين بزيادة أوي كده ..

ده هما اللي طلع قلوبهم سودة أوي وعندهم حقد مش منطقي ومش طبيعي

يعني لو على حلايب وشلاتين المصرية .. طيب ما اثيوبيا واخدة منكم مليووون فدان في الفشقة .. لا وبتقتلكم انتو وجنودكم بشكل دوري كمان ..

وعامل فيها أعمى ومش شايف غير مصر بردو؟؟

طيب السد اللي هيعطشني انا وانت .. تعالا بقى نقف سوا ونوقف الموضوع ده ..

لا نكاية في مصر بردو انا هاخد موقف مايع حتى لو هدمر نفسي ..

يا اخي بالله عليك ده موضوع مستفز والله

لا والنبي بلاش الجو ده .. احنا اللي طيبين بزيادة أوي كده ..

ده هما اللي طلع قلوبهم سودة أوي وعندهم حقد مش منطقي ومش طبيعي

يعني لو على حلايب وشلاتين المصرية .. طيب ما اثيوبيا واخدة منكم مليووون فدان في الفشقة .. لا وبتقتلكم انتو وجنودكم بشكل دوري كمان ..

وعامل فيها أعمى ومش شايف غير مصر بردو؟؟

طيب السد اللي هيعطشني انا وانت .. تعالا بقى نقف سوا ونوقف الموضوع ده ..

لا نكاية في مصر بردو انا هاخد موقف مايع حتى لو هدمر نفسي ..

يا اخي بالله عليك ده موضوع مستفز والله
ماهو في الاخر غلب برده البشير شحنهم من غير ما يفكرو
وهما إلى يا عيني هيلبسو اسود و هيغرقو في الاخر لما نهد السد على دماغ الإثيوبين ماهو كل ده غلب وقله عقل وطيبه منتش عارف الصح لنفسك اي

نظام البشير الإخواني شحن الشعب السوداني ضد مصر وهيأ ليهم طوال السنوات الماضية أن سسبب مشاكلهم مصر فعشان كده هما مشحونين جدا مننا إنما هما فعلا شعب طيب جداً من خلال اختلاطي بيهم

SPQR

عضو مميز
نظام البشير الإخواني شحن الشعب السوداني ضد مصر وهيأ ليهم طوال السنوات الماضية أن سسبب مشاكلهم مصر فعشان كده هما مشحونين جدا مننا إنما هما فعلا شعب طيب جداً من خلال اختلاطي بيهم

التعامل العنيف معهم سيعيدهم الي طبيعتهم (الطيبة جدا)
الاحترام الزائد و الحديث عن الاخوة سيفسر بانه ضعف و سيؤدي للتمادي

صقر العرب

من ارض الكنانة
التعامل العنيف معهم سيعيدهم الي طبيعتهم (الطيبة جدا)
الاحترام الزائد و الحديث عن الاخوة سيفسر بانه ضعف و سيؤدي للتمادي
التعامل بعنف سيولد العند.السودانى تحرجه بأخلاقك ليس الا حتى لو كان يحملك الضغينة فى نفسه سيحرج ويعود الى صورته الاولى

الاعضاء الذين يشاهدون الموضوع (المجموع: 1, الاعضاء: 0,الزوار: 1)

أعلى