النزاع العسكري في ليبيا

هل سيبادر اردوغان بمحاولة اقتحام سرت ام لا ؟

• نعم سيبادر بالهجوم بكل قوة

الأصوات: 40 61.5%
  • لا .. لن يبادر بالهجوم وسينتظر الحل السياسى

الأصوات: 25 38.5%

• مجموع المصوتين
    65

محمد789456123

عضو مميز
كلام البعض مضحك .
يقول الخط الاحمر روسي واماراتي واخر شيء يرفق مصر في الليلة . ومن ناحية تانية معترف ان الروس والاتراك عايزين يقسموا الكعكة بينهم .
طيب ازاي يا جاهل يحطوا لهم خط احمر وازي يكونوا بينسقوا مع بعض .
المهم لسان حاله انا دايس في اي شيء ضد مصر علشان الانقلاب يترنح.

الكلمة العليا في ليبيا هي لمصر . الامارات خير سند وداعم لمصر في ليبيا ولكن القرار مصري خالص في اي شيء يخص ليبيا
الاخواني ممكن يتحاف مع ابليس علشان يضر مصر بالكذب والنفاق والفعل

مصطفى البليهي

عضو مميز
الاخواني ممكن يتحاف مع ابليس علشان يضر مصر بالكذب والنفاق والفعل
دة اكيد وفعلا بيحاول يظهر محايد في ردوده ولكن مبيقدرش يداري كرهه لكل ما هو مصري لمجرد انه مش عاجبه نظام الحكم

محمد789456123

عضو مميز
كلام البعض مضحك .
يقول الخط الاحمر روسي واماراتي واخر شيء يرفق مصر في الليلة . ومن ناحية تانية معترف ان الروس والاتراك عايزين يقسموا الكعكة بينهم .
طيب ازاي يا جاهل يحطوا لهم خط احمر وازي يكونوا بينسقوا مع بعض .
المهم لسان حاله انا دايس في اي شيء ضد مصر علشان الانقلاب يترنح.

الكلمة العليا في ليبيا هي لمصر . الامارات خير سند وداعم لمصر في ليبيا ولكن القرار مصري خالص في اي شيء يخص ليبيا
حتي في التاريخ ياعزيزي يقولك محمد علي ليس مصري والمماليك ليسو مصريين رغم العالم كله بيعتبرهم مصريين من اصول ليست مصريه يعني لو واحد في مصر اصله سعودي نقول ده مش مصري !!!!!!!!!!!!!

محمد789456123

عضو مميز
دة اكيد وفعلا بيحاول يظهر محايد في ردوده ولكن مبيقدرش يداري كرهه لكل ما هو مصري لمجرد انه مش عاجبه نظام الحكم
يعني لوشخص مصري اصله سعودي الباني سوناني تركي حتي في الغالب حيقف مع مصر ضد اصوله الا الاخوانجيه طبعا ليسو مصريين خونه دين ووطن انا بتكلم علي الانسان الطبيعي

الدونية واحتقار الذات تفعل افاعيلها
لا حول ولا قوة الا بالله

مصر نفوذها فى الشرق بالكامل ذات الثرورة الاضخم والعدد الاقل والقبائل المتداخلة علي الحدود
ودعمت قوات امنت عمق امن بمدي اكثر من 1000 كم
تقريبا تامين مساحة تساوي مليون و200 الف كم من الاراضي الليبية

وعندما جاءات قوت الاغا وتم وضع خط احمر لها عندي اقصي نقطة لم تتخطاها حتي الان

ومصر اصبحت الطرف الضغيف ؟؟!! لو كانت الطرف القوي ماذا كانت ستفعل اكثر من هذا

حتي يفهم الجميع الامر لنعكس الامور
ماذا لو ضعت تركيا خط احمر لمصر وحلفاءها عند اجدابيا مثلا ومصر لم تتخطاه
ماذا سيكون رد فعل دراويش الاغا ؟
لم يكونوا سيناموا الليل من الفرحة ولصدعو رؤوسنا بالتراهات عن عظمة الاغا
وانه فرض امر بناء علي كلمة منه فقط

ولكن كما قلت الدونية تفعل اكثر من هذا

محمد789456123

عضو مميز
الدونية واحتقار الذات تفعل افاعيلها
لا حول ولا قوة الا بالله

مصر نفوذها فى الشرق بالكامل ذات الثرورة الاضخم والعدد الاقل والقبائل المتداخلة علي الحدود
ودعمت قوات امنت عمق امن بمدي اكثر من 1000 كم
تقريبا تامين مساحة تساوي مليون و200 الف كم من الاراضي الليبية

وعندما جاءات قوت الاغا وتم وضع خط احمر لها عندي اقصي نقطة لم تتخطاها حتي الان

ومصر اصبحت الطرف الضغيف ؟؟!! لو كانت الطرف القوي ماذا كانت ستفعل اكثر من هذا

حتي يفهم الجميع الامر لنعكس الامور
ماذا لو ضعت تركيا خط احمر لمصر وحلفاءها عند اجدابيا مثلا ومصر لم تتخطاه
ماذا سيكون رد فعل دراويش الاغا ؟
لم يكونوا سيناموا الليل من الفرحة ولصدعو رؤوسنا بالتراهات عن عظمة الاغا
وانه فرض امر بناء علي كلمة منه فقط

ولكن كما قلت الدونية تفعل اكثر من هذا
عندهم امل ان روسيا وتركيا يتفقو ضد مصر وروسيا اصلا لاتملك الاوراق في ليبيا للتاثير

عندهم امل ان روسيا وتركيا يتفقو ضد مصر وروسيا اصلا لاتملك الاوراق في ليبيا للتاثير

اللى هيحصل كالاتي :
لو حدث انتصار يبقي روسيا والامارات اللى انتصرت
لو حدث هزيمة يبقي مصر اللى اتهزمت

فى الهزيمة مدعوين وفى النصر غايبين

محمد789456123

عضو مميز
اللى هيحصل كالاتي :
لو حدث انتصار يبقي روسيا والامارات اللى انتصرت
لو حدث هزيمة يبقي مصر اللى اتهزمت

فى الهزيمة مدعوين وفى النصر غايبين
ده حقيقي بس الامور واضحه مصر اللي اعلنت خط احمر خلوه خطر روسي اماراتي فرنسي الخ.....

Nile crocodiles

عضو مميز
غير صحيح،. تركيا فرضت امر واقع وغيرت موازين القوي عندما تدخلت وفي عدة اشهر تقهقر حفتر للشرق واستولي الوفاق التابع لتركيا علي الغرب، والبيرقدار فعلت الافاعيل في البانتسير الاماراتي

فبالفعل تركيا فرضت رأيها علي مصر والامارات

محدش بكرة هيحصل ايه .

صحيح،. حتي انا قلت له الاختلاف في الرأي لا يفسد في الود قضية،. شوفتني حبسته في السجن الحربي مثلا او وديته أمن الدولة مثلا وحبسته احتياطيا ٣ سنين بدون تهمة🙂
الواضح انك مزنوق في الرد وبتحاول تهرب للامام كعادتك بتغييرالموضوع ولا ترد على المشاركة التي لا تجد لديك لها اجابة
حاول مرة اخرى
ام موضوع السجن الحربي والتخاريف اللي انت كاتبها دي لن اضيع وقتي في الرد عليها وخصوصا انك بتتهم الدولة باتهامات خطيرة من الممكن ان تحاسب عليها لكن الديمقراطية الموجودة في بلدنا سمحت لك بذلك بدون ان يحدث لك شئ ورغم ذلك تتجنى على الدولة التي اعطتك الحرية في انتقاده بدون ان تمسك بشئ

لا تكذب ولا تفتري على الدولة التي تعيش فيها ان كنت مصريا اصلا

• Haha
التفاعلات: Moaz

SPQR

عضو مميز
منطقيا مصر هي الاكثر نفوذا و تأثيرا في ليبيا و بأقل مجهود و لولا لعبة التوازنات الدولية لدخلت فرقة مدرعة مصرية ليبيا و سحقت كل مليشيات التويوتا الاخوانية في ايام قليلة لهذا رسمت مصر خط احمر للاتراك ممنوع تجاوزه و الا وجدوا انفسهم في مواجهة الجيش المصري مما اجبر اردوغان علي ابتلاع كل وعوده و احلامه بالسيطرة علي الهلال النفطي لان اردوغان رغم ما يروجه لاتباعه من الخراف الا انه اكثر زكاءا منهم و يعرف حجمه الحقيقي في ليبيا ....
سؤال للاخ معاذ الذي يشكك في ان الخط الاحمر ليس مصري بل اماراتي ووهو استنتاج لا يستطيع الوصول له الا اخواني لان يحتاج الكثير من الغاء العقل و التبعية العمياء ... هل هناك دولة غير مصر تستطيع ارسال قوات بحجم فرق مدرعة قادرة علي ردع و سحق المليشيات الاخوانية لو تجاوزت الخط الاحمر غير مصر ؟؟

مصطفى البليهي

عضو مميز
المشكلة ما ادري ليش مسوي نفسك سعودي وانت مفضوح من ايام المنتدى القديم
العب غيرها وافتخر بأصلك وفصلك وبلدك لو كانت لديك ذرة كرامة , تحياتي لك يا ( سعودي )
الاخ كاهن حرب من الشخصيات المحترمة جدا ولا يختلف عنك في ذلك بغض النظر عن الجنسية . ربما له مقصد من الصورة انا نفسي مش فاهمها ولكن دة لا يقل من قيمته ولا قيمتك .
تحياتي لك

مصطفى البليهي

عضو مميز
يعني لوشخص مصري اصله سعودي الباني سوناني تركي حتي في الغالب حيقف مع مصر ضد اصوله الا الاخوانجيه طبعا ليسو مصريين خونه دين ووطن انا بتكلم علي الانسان الطبيعي
يا صاحبي اكبر ميزة في مصر هي انصهار الجميع في قالب واحد وهو القالب المصري .
انا جذوري من السعودية وعلى تواصل مع البعض من اهلنا قي السعودية ولكن جدودي مصريين وانا مصري ودة لا يقلل من انتمائي لمصر حتى لو قصاد السعودية فانا مصري اولا واخيرا ودائما ولكن جماعة الخرونج ملهمش انتماء وبيحاولوا ينفوا اي انتصار او ميزة لمصر

مصطفى البليهي

عضو مميز
الأخ كاهن يمثل امامكم انه محترم بينما في الحقيقة اخلاقه صفر , ويقول بأنه سعودي وهو يهاجم دول الخليج والسعودية تحديدآ ويطبل لأيران
كنا نتناقش وقام بوصفي بكلمة بذيئة واني تحت جزمة الحقائق وما الى ذلك من كلامه المعتاد , ويعاونه في ذلك عضو من الأشراف يسمى ARX

مشاهدة المرفق 3187
ربنا يهدينا جميعا ويصلح الحال بينا كلنا . مقدرش اقول اكتر من كدة .
تحياتي لك اخي الكريم

محمد789456123

عضو مميز
انا جذوري من السعودية وعلى تواصل مع البعض من اهلنا قي السعودية ولكن جدودي مصريين وانا مصري ودة لا يقلل من انتمائي لمصر حتى لو قصاد السعودية فانا مصري اولا واخيرا ودائما ولكن جماعة الخرونج ملهمش انتماء وبيحاولوا ينفوا اي انتصار او ميزة لمصر
الله ينور عليك ابراهيم باشا ابن محمد علي اصوله تركيه وحارب الاتراك وهزمهم كقائد لجيش مصر لما سالوه كيف تحارب الاتراك وانت منهم رد عليهم وقال 101675919_2607106806170520_4207961137007820800_n.png

SU35EG

Rafale-EG-Sukhoi
عضو مميز
الأخ كاهن يمثل امامكم انه محترم بينما في الحقيقة اخلاقه صفر , ويقول بأنه سعودي وهو يهاجم دول الخليج والسعودية تحديدآ ويطبل لأيران
كنا نتناقش وقام بوصفي بكلمة بذيئة واني تحت جزمة الحقائق وما الى ذلك من كلامه المعتاد , ويعاونه في ذلك عضو من الأشراف يسمى ARX

مشاهدة المرفق 3187
يعني هو منين علشان نفهم

انت مشرف والمفروض ميبقاش كلامك في المطلق وخلاص

ممكن تنورنا؟

محمد789456123

عضو مميز

Saudi silent

لا يعجبنك قوم أنت بينهم فلست منهم ➳
عضو مميز

محمد789456123

عضو مميز
@Moaz
ناس كتير من اللي بيدافعوا عن تركيا اردوغان ولو على حساب دولتهم، هم في حقيقة الامر بيدافعوا عن اختيار ورهان وضعوا فيه كل مقدراتهم النفسية، ورغم توالي الاحداث اللي بيؤكد طول الوقت انهم خسروا الرهان، لكنهم مش قادرين يعترفوا بكده، لان ده معناه، نكسة نفسية لن يتحملوها.
السقوط النهائي المحتوم لتركيا اردوغان، هو بمثابة، حكم اعدام لا استئناف فيه، للبعض، او ردة عنيفة لاخرين.

الاعضاء الذين يشاهدون الموضوع (المجموع: 11, الاعضاء: 0,الزوار: 11)

أعلى