إخوان إبليس الإخوان المفلسون

عزازيل

the red general
عضو مميز
بغض النظر عن سلوك او حتى طبيعة الجماعة المحظورة ، الصراع في المنطقة اساسه ديني بحت ، لذلك كما اصبحت اسرائيل دولة دينية لليهود يجب ان تكون القوة المضادة دينية ايضا ، هذا هو الوتر الحساس بما يملكه من موروثات دينية عظيمة ،،،،

حزب النور ليسوا سلفيين
حزب النور اخوان بلحى بس الناس مش راضيه تقتنع

السلفيين بيحاربوا الاخوان ويحذروا الناس منهم ومن اخوان اسكندرية

وعندنا فى مصر امثلة كتير لشيوخ سلفيين بيحاربوا منهج الاخوان والاحزاب الاسلامية

الشيخ رسلان اشهرهم والشيخ خالد عبد الرحمن والشيخ عادل الشوربجى والشيخ طلعت زهران
والمغفور له باذن الله الشيخ حسن عبد الوهاب مرزوق البنا وغيرهم

كلهم حاربوا منهج الاخوان وحذروا منهم

والى محذرش من منهج الاخوان او اثنى عليه ومشى معاهم هو اخوان

مش معنى انه مسمى نفسه سلفى انه مش سلفى عندك كتير فى مصر اسمهم سلفيين وهما اخوان شوف مين راح لمرسى القصر ومين كان بيطلع على قنوات الاخوان الفضائية زى الرحمة والحكمة وغيرها

كلهم اخوان كلهم بمعنى كلمة كلهم والى بيحاول يخبى منهم انه اخوان ابنه بيفضحه زى الحوينى وابنه كده

حزب النور اخوان بلحى بس الناس مش راضيه تقتنع

السلفيين بيحاربوا الاخوان ويحذروا الناس منهم ومن اخوان اسكندرية

وعندنا فى مصر امثلة كتير لشيوخ سلفيين بيحاربوا منهج الاخوان والاحزاب الاسلامية

الشيخ رسلان اشهرهم والشيخ خالد عبد الرحمن والشيخ عادل الشوربجى والشيخ طلعت زهران
والمغفور له باذن الله الشيخ حسن عبد الوهاب مرزوق البنا وغيرهم

كلهم حاربوا منهج الاخوان وحذروا منهم

والى محذرش من منهج الاخوان او اثنى عليه ومشى معاهم هو اخوان

مش معنى انه مسمى نفسه سلفى انه مش سلفى عندك كتير فى مصر اسمهم سلفيين وهما اخوان شوف مين راح لمرسى القصر ومين كان بيطلع على قنوات الاخوان الفضائية زى الرحمة والحكمة وغيرها

كلهم اخوان كلهم بمعنى كلمة كلهم والى بيحاول يخبى منهم انه اخوان ابنه بيفضحه زى الحوينى وابنه كده
احمد زى الحاج احمد
كلامك صح بس القاعدة العريضة من السلفيين العاديين وليس الشيوخ مؤيدين اقحاح للاخوان
عارف ليه ؟؟؟
ببساطة لانهم اسلاميين زيهم وسلفى قح قالهالى بلسانه
هم اقرب الينا من اى حد تانى والاخوانى مهما فعل افضل من العلمانى والليبرالى وغيرهم
وهنا انا بكلمك عن السلفيين العاديين (جارك وقريبك وزميلك فى الشغل مش احزاب)
القضية منتهية

الامر و ما فيه لا مفردات و لا ابن تيمية البرهان مقابل البرهان و الدليل مقابل الدليل
و البشر الذين ماتوا من قرون هم سلفنا الذين فهموا و اخذوا الدين بشموليته لذلك مثلا في التفسير ستجد ان تفسير الصحابي مقدم علي تفسير الغير صحابي
شغل محمد حسان
النقل مقدم عن العقل

احمد زى الحاج احمد
كلامك صح بس القاعدة العريضة من السلفيين العاديين وليس الشيوخ مؤيدين اقحاح للاخوان
عارف ليه ؟؟؟
ببساطة لانهم اسلاميين زيهم وسلفى قح قالهالى بلسانه
هم اقرب الينا من اى حد تانى والاخوانى مهما فعل افضل من العلمانى والليبرالى وغيرهم
وهنا انا بكلمك عن السلفيين العاديين (جارك وقريبك وزميلك فى الشغل مش احزاب)
القضية منتهية
انا سلفى وملتحى وعمرى ما قلت ان الاخوان اقرب ليا من اى حد والى بعرفه اخوان او بيدور فى فلك الاخوان بقطع علاقتى به وبحذر الناس منه

الى بيقول كده هو هو نفس الشخص الى كان زمان بيقول انا مش اخوان بس بحترمهم

هو اخوان بس جبان مش بيقدر يصرح بكده ويقولك انا سلفى لكن هو اخوان

محمد حسان كمثال يقدر يصرح انه اخوانجى ختى النخاع

لا ببساطه هيحرق نفسه قدام اتباعة وقاعدة الجماهيرية العريضة انما يثنى على سيد قطب وينشر افكارة وكتبه ويمشى مع الاخوان شويه ومع الاحزاب الاسلامية شوية

الناس الى انت بتتكلم عنهم دول الى بيقول منهم الاخوان اقرب لنا من اى حد

دول تربيه محمد حسان والحوينى ويعقوب وحازم شومان ومصطفى حسنى ومسعد انور ومحمود المصرى ومصطفى العدوى وشوية الحزبيين بتوع اسكندرية وابو اسماعيل وغيرهم

اسئل اى واحد منهم بتسمع مين من الشيوخ هيقول لك على اسم واحد من الى فوق دول وهما اخوان بس بدقن ومستحيل الواحد منهم يصرح انه اخوان

لكن بينفضح امرهم من المنهج والخطب والسير على خطى الاخوان والسكوت عن افعال الاخوان

وممكن يتفصح امره من ابنه زى الحوينى كده ابنه فضه وراح قعد فى قطر وشغال همز ولمز فى المصريين شغل نسوان

او محمد حسان ومحمد يعقوب لما اتفضت النهضة نزلوا شويه الشارع مع الناس والفيدوهات موجوده ومنشورة

او مثلا زى حازم شومان الى طالع يدافع عن حسن البنا ومصطفى حسنى الى شغال من فتره تلميع فى رموز الاخوان

او مثلا زى الارجل الى مش فاكر اسمه الى راح قدام مدينة الانتاج الاعلامى وصرح ان خيرت الشاطر قاله ان فى مرابطين فى كل محافظات مصر

منظرين ساعة الصفر ومع تصريح الخطير ده الا انه حر طليق عادى والدوله سيباه طايح فيها

الاخوان واشباه الاخوان والله بعرفهم من اول جملة بيقولها

مشكلتك مع الاخوان السلفية كفر ومنهج بتلفظ الاسماء الى فوق دى كلها وافكارهم وجماعتهم باختلاف اسماءها

التعديل الأخير:

900

ساحات الروضة
كل ارهابى العالم بكل طوائفهم وجماعتهم خرجوا من عباءة السلفية
والسلفية هى الاب والام والحاضن لهم والاخوان جزء منهم (ديل مش اكتر)
عايز تقضى الارهاب اضرب السلفية
انما عايز تعالج النتيجة وتسيب السبب يبقى مفيش فايدة
يجب ضرب جسم السلفية ايضا!

Tayga

عضو مميز
بعد انتخاب بايدن سيبدأون فى التنطيط مرة اخرى , انظروا

OSORIS

عضو مميز
اساسا ...الفكر القطبي الإخواني هو ذروه نضوج الفكري الإخواني الفاشي اللي أسسه المارق حسن البنا والذي أنشأ التنظيم الخاص الذي احترف القتل والتفجير وقت عهد الملكيه وقام بقتل حتى القضاة وتفجير المحاكم والأسواق ...الفكر الإخواني فكر فاشي دموي وظيفي ... هم راس الحربه لكل مشاريع التفتيت والتدمير وخلهلة المجتمعات العربيه والاسلاميه

التعديل الأخير:

ANGMAR

مشرف عام
طاقم الإدارة
مشرف عام
تنظيم الاخوان تم الاجهاز عليه في مصر وجاري انهاء اي بواقي منه
ولهذا انا ارى ان استمرار تصدير الاخوان في مشهد الشيطان الرجيم الذي يفتك بالاوطان في مصر و الان في الخليج ايضا اتذكر تصريحات لولي العهد السعودي
اعتقد انا تندرج تحت بند الدعايا بوجود عدو دائم يجب الحذر منه

الاعضاء الذين يشاهدون الموضوع (المجموع: 1, الاعضاء: 0,الزوار: 1)

أعلى